Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google skal straffe alle betalte/sponsede/kreditt lenker?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Les denne for å se konsekvensene og her for å se en uoffisiell melding om at det er sant.

Det er skremmende hvordan Google nå skal behandle alle lenker som går ut av nettstedet ditt. Her er noen av ulempene jeg ser med dette:

  • Webdesignfirmaer kan ikke lengre kreditere arbeidet sitt
  • Gratis ting (templates, verktøy osv) gidder ingen lage siden dem ikke kan få en tilbakelenke for bruk
  • Frivillige organisasjoner kan ikke lengre lenke sine sponsorer
  • Sider med betalende medlemskap kan ikke lengre lenke sine medlemmers sider
  • Du kan ikke lenke bloggen til bestekompisen din
  • Du kan ikke bygge lenkenettverk for alle sidene dine

Og her er fordelen jeg ser:

  • Det sies at søkene skal bli mer relevante (men det er ikke det jeg tjener penger på!)

Hvordan tror dere dette vil gå?
 

Tonny Kluften

Administrator
Det var veldig overfladisk beskrevet i den posten.så det er ikke godt å si hva konsekvensene blir. Det som vil skje er jo at man blir mere kreativ med hvor man plasserer lenkene på sidene sine da. Dessuten kan man jo fortsatt kjøpe linker, men sidene man kjøper fra må være relevante, noe som er god praksis allerede i dag.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Var en diskusjon om emnet betalte linker, eller rettere sagt betalte themes, på wordpress.com forrige uke. Man ivret veldig etter å stenge ute designere og designs som hadde betalte linker. Wordpress skal være anti-kommers og den greia der. Man ønsket heller ikke linker til designeren, forstå det den som kan.

Sannheten er vel bare følgende:
1. Antallet designere som lager themes for wordpress helt gratis uten å inkludere hverken link til seg selv eller sponsorer, er forsvinnende lite. Og de få som finnes er så dårlige at wordpress hadde dødd en tidlig død.

2. Ingenting er gratis. Noen må betale regninga. Bra at det finnes firmaer som tar regningen slik at alle andre kan bruke produkter gratis.

Så, etterhvert var det en luring som stilte det uunngåelige spørsmålet: Hvis det ikke fantes sponsede themes, ville dere betalt ex $100 for et theme?

Surprise: INGEN ville betale. MEN, alle ville ha de gratis themene.

Google går nå kanskje i denne fella som wordpress kanskje går i. Google er slett ikke den eneste søkemotoren i verden, og hvis de ikke skjerper seg så kommer folk til å velge de bort. Yahoo! har 25% av markedet i USA, og vokser. Hvis google gjør det vanskelig å oppnå de resultater man ønsker gjennom google, så kommer folk til å optimalisere siden sin for Yahoo! isteden.

Google er store idag fordi alt fokus har vært på dem, og folk har løpt etter dem for å komme først på søkeresultatene. Mulig de glemmer det i all inntjeningen. Google Adsense er for eksempel ikke alene på markedet. Hvis adsense fucker opp stemningen, så kommer folk til å gå over til Ypn.

Det handler om fokus tror jeg. Men, det ville jo vært ødeleggende for spesielt designere om lenker hadde blitt nektet. Ser for meg stive priser og slikt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Personlig skal jeg innrømme jeg håper litt på at MSN sin søkemotor slår igjennom. Jeg er ikke noe linux eller mac-nerd, så for min del gjør det ingenting at microsoft har dominans.

Microsoft har aldri kommet i veien for min pengeinntjening, det har Google gjort. Og all den tid Microsoft ikke har gjort dette, så heier jeg på dem fremfor Google.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Høres helt idiotisk ut spør du meg, kan rett og slett ikke tenke meg at de vil komme til å gjennomføre det. Det går mot ALT av "industristandarder", det er ikke bare på websider dette er vanlig, det er faktisk vanlig med kreditering for bilder, illustrasjoner og stort sett alt mulig. Hvis de prøver å gjennomføre det, fuck them. Dette er rett og slett en annen form for annonsering, så hvorfor er Googles egne "betalte linker" (dvs adwords) "bedre" enn andre?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Google ønsker å gjøre sponsede (betalte) linker mindre verdt, søkemotormessig. <ironi>Hva i all verden kan årsaken til det være?</ironi>

Da må jo folk bruke mindre penger på kataloger og mer penger på Adwords.
 

picxx

Well-Known Member
Skjønner ikke helt hvordan google finner forskjellen på en hardlink til et designfirma (eller host eller noe) og til en side du linker til fordi du mener den er bra, men om de sier de har et slkt system har de sikkert det.

Om dette gjennomføres vil det vel i praksis bety for seriøse webmastere at de må bygge enda flere doorwaypages, og bidra i enda større grad til at urelevante sider får topp plasseringer i google.
Istedet for at man i dag linker fra sin "seriøse" side direkte til sponsorene, må man altså etter dette er aktivt bygge en doorwayside for hver sponsor man ønsker å linke til. (blogger.com er fin å bruke for å bygge "søplesider", det er forresten også eid av google, hehe).

Om tiden med doorwaysider var "ut" nå, er det ihvertfall 100% sikkert at den får en ny æra med googles nye system :D
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Skjønner ikke helt hvordan google finner forskjellen på en hardlink til et designfirma (eller host eller noe) og til en side du linker til fordi du mener den er bra, men om de sier de har et slkt system har de sikkert det.
Nei, det skjønner ikke jeg heller. For eksempel:

http://www.freia.no/

Har jeg plassert denne linken her fordi jeg har fått betalt for det, eller fordi det er en del av diskusjonen her på forumet? Helt håpløst å vite.

Hvordan kan man vite at denne linken er en betalt lenke, da?

Dette kan gjøres manuelt, ved at webmastere selv innrapporterer hvilke linker som er sponsede. Og hvis ikke webmasteren selv gjør det, kan jo Google alltids få konkurrenten til å gjøre det.

Hvis du synes den siste setninga var litt flåsete, skal du lese dette av Matt Cutts: Matt Cutts: Gadgets, Google, and SEO » How to report paid links

Sitat: "That will be enough for Google to start testing out some new techniques we’ve got."

Uansett: Dette ender med at Google undersøker (og straffer?) alle linker uten rel="nofollow" som heller ikke er innrapportert av hverken webmaster eller konkurrenten til webasteren. Før tilpasset Google algoritmene sine etter folks websider. Nå har de blitt så store at de kan kreve at webmastere og programmerere rundt omkring tilpasser koden sin til algoritmene sine.
 
Sist redigert:

ansari

Medlem
Som de store vise sier ''google sager gren den sitter på'' og hva skjer når google har sagt gjennom.
 

Chris M

Medlem
Dette er helt klart noe de gjør for å hindre flest mulig former for gratis markedsføring. Hele PR systemet er laget på dette grunnlaget. Når det ble innført så sluttet folk med linkbytte, de sluttet å bruke bannerexchanges, og de sluttet rett og slett med utgående linker på sine websider. Jeg garanterer at det er en markedsmessig årsak til dette. Argumentet om at populære sider har flere inngående linker enn utgående stemmer ikke alltid, og kan derfor ikke forsvares som en gylden regel. Se bare på Startsiden.no..hvor mange utgående linker har ikke denne?
Poenget mitt er at hele PR systemet er lagt inn for å hindre at folk skaffer seg gratis trafikk slik som i gode gamle dager. Plutselig tørr ingen å ha linker på siden sin ettersom de da ikke får de få treffene fra Google. Selv om dette sjelden er mange. Jeg selv driter i PR og får mange flere treff fra linkpartnere enn jeg hadde fått fra søkemotoren. Det er overdrevent hvor viktig det er å ligge godt til der, ettersom det for mannen i gata uansett er bortimot umulig å få noe som ligner en topplassering. Men likevel har Google klart å lure alle til å slutte med alle andre trafikk-kilder og dermed blir folk tvunget til å kjøpe annonsering. "Målet" er til slutt at mest mulig av trafikken skal kontrolleres av deres annonsenettverk. Det blir mer registert info om hver bruker og det blir mer penger i kassa.

Så er det en ting til som folk bør tenke over med søkemotortreff. Nemlig at tekstmengden på siden som blir listet er veldig viktig. Det er mer eller mindre umulig å slå gjennom på de mest populære ordene. Men om man har sider med mye tekst på, så vil man få endel formuleringer ikke så mange andre har og dermed får treff på disse. Altså det er umulig å komme opp på "money" men du kan likvel få mange treff på relaterte begrep som "make extra income". Mange søker på slike ting også. De fleste sider i dag har veldig lite tekst i forhold til tidligere. Og dette gjør at det er færre formuleringer som da er søkbare i søkemotorene.

En liten ting til. Om du har Adsense på siden din, så har jeg merket meg at man ikke får trafikk fra MSN søkemotor. De vil ikke sende trafikk som gir inntekter til konkurrenten uten at de må. Har en liten drittside med en forholdsvis lang tekstdel. Men det er ingen annonser der. Siden har cirka 0 i PR. Men jeg får likevel et par 100 treff fra MSN hver måned. Ingen fra noen andre søkemotorer. Mens jeg på sider der jeg har PR på 5 får færre treff fra Google enn jeg gjør på denne vesle siden. Dog er dette sider med lite tekst, og dermed også færre treffmuligheter på de forskjellige formuleringene.

Bare noe å tenke over før man lar Google diktere hvordan man skal drive nettstedene sine. Det finnes muligheter også uten Google...
 

picxx

Well-Known Member
Et meget bra innlegg :)
Selv utnytter jeg de trafikk kildene som finnes på nett og lar søkemotortrafikk bli en bonus om de skulle finne på å sende noe til en av sidene mine.

En liten nota ang. msn og yahoo er også at det ser ut som de har algoritmer som faktisk straffer blogger. Jeg personlig har lagt merke til ekstremt lite yahoo trafikk på blogger, og jeg er ikke alene om dette.
 
Topp