Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google strammer inn på affiliatesider

looper

Medlem
Er det flere enn meg som har merket at affiliatesider har blitt rangert lavere i SERP de siste to ukene? Har sett det både på mine egne og på mine konkurrenters sider.

Kan jo bare være sabla tilfeldig.

Men på en måte så er det bra, de sidene som rangerer dårligere har de hatt en legitim grunn til å "senke".


Er interessert i alle observasjoner.
 

Ole Avranden

utvandret
Google sa nylig at de ville skille ytterligere mellom tynne og rike affiliatesider.

Tynne sider som ikke tilfører noe informasjon, og er laget kun for å få "det gyldne klikk" har nå en dårlig tilværelse på Googles SERP. Rike sider, som gir mer informasjon (og helst utover hva produsenten selv opplyser om) - vil rankes på linje med alt annet godt innhold.

Men, dette er jo ikke noe nytt. "Content is king"-mantraet lever bare videre ;)
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Er det flere enn meg som har merket at affiliatesider har blitt rangert lavere i SERP de siste to ukene? Har sett det både på mine egne og på mine konkurrenters sider.

Kan jo bare være sabla tilfeldig.

Men på en måte så er det bra, de sidene som rangerer dårligere har de hatt en legitim grunn til å "senke".


Er interessert i alle observasjoner.

Spørs hvordan du definerer "affilatesider"?

Hvis du mener en side med 3 linjer tekst og en tabell med 10 affilatelenker så skjønner jeg at den ranker dårlig.

Nettavisen er jo f.eks. en affilateside, men den siden er jo også mye annet.
 

Ole Avranden

utvandret
Har vært så opptatt med noen nye prosjekter at det er lenge siden jeg har kjørt analyser på eksisterende prosjekter.
Kjørte en sjekk nå, og som ventet er denne oppdateringen dårlig nytt for en av mine mest innbringende rene affiliatesider, som i beste fall kan beskrives som tynn (nærmest sykelig tynn).

Der er det fall over "hele fjøla" på SERPs.

Heldigvis har jeg en ny side klar i samme nisje, som ikke er tynn. - Det er en feit jævel, som jeg håper at Google vil trykke til sitt bryst og rundhåndet dele ut Google-love til...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men så kan det jo umulig bare være "content is king" som gjelder. Tror fortsatt mange andre ting gjør nytten vel så bra.

Jeg fikk en saftig bitchslap av Google på kredittkortsiden min etter forrige Panda. Den har 123 unike artikler og ikke noe unormalt antall aff-linker, men det holder tydeligvis ikke.

Joda, innhold er viktig, det vet alle, men det er helt tydelig at det fortsatt ikke holder å ha bra innhold og en godt optimalisert side selvom alt tyder på at Google ser mer og mer på hvor ferskt innholdet er.
 

zapotek

Medlem
Men så kan det jo umulig bare være "content is king" som gjelder. Tror fortsatt mange andre ting gjør nytten vel så bra.

Jeg fikk en saftig bitchslap av Google på kredittkortsiden min etter forrige Panda. Den har 123 unike artikler og ikke noe unormalt antall aff-linker, men det holder tydeligvis ikke.

Joda, innhold er viktig, det vet alle, men det er helt tydelig at det fortsatt ikke holder å ha bra innhold og en godt optimalisert side selvom alt tyder på at Google ser mer og mer på hvor ferskt innholdet er.

Du har garantert IKKE fått en penalty for at innholdet ikke er ferskt nok Dag...
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg kan ikke si jeg ser noe i denne tråden som motsier at "content is king" fremdeles er det viktigste elementet i god SEO?

- Selvfølgelig er det ikke bare "content is king" som gjelder. Men hvis ikke det er på plass, så hjelper det ikke hvor mye du trykker på alle de andre knappene.

Panda og elementer fra Penguin var "vannskillet" for tynne sider.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nei, sier ikke at det var derfor jeg fikk straffen. Jeg bare sier at selvom Google sier at mye, unikt og ferskt innhold er bra, er det fortsatt veldig tydelig at det holder å ha en relativt tynn, "uoppdatert" side og fortsatt rangere meget bra, faktisk helt i topp.

newyork: Stemmer det. My bad.
 
Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Har vært så opptatt med noen nye prosjekter at det er lenge siden jeg har kjørt analyser på eksisterende prosjekter.
Kjørte en sjekk nå, og som ventet er denne oppdateringen dårlig nytt for en av mine mest innbringende rene affiliatesider, som i beste fall kan beskrives som tynn (nærmest sykelig tynn).

Der er det fall over "hele fjøla" på SERPs.

For ikke å avskrive nettstedet helt, så gjorde jeg noen grep. Både for å redde inntektene (selvfølgelig), men også for å teste litt. Resultatet var lovende, for nå scorer nettstedet bedre enn før.

Løsningen i dette tilfellet var
- Legge til noen utgående lenker
- Slette en artikkel som ikke var relevant lenger
- Gjorde noen endringer på internlenkingen
- Bytte ut ett par pressebilder med nye unike bilder

Neste skritt er å endre fokus fra tynt innhold til mer informativt innhold. Men jeg trår litt varsomt så ikke tweak-filteret slår ut (dvs det blir et stykke frem i tid).
 

Ole Avranden

utvandret
HB300106.jpg
HB300106.jpg


Så får du bruke fantasien på metodikk :D
 
Topp