Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Google tillater oss snart å stemme på resultater

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Google Continues To Test A Search Interface That Looks More Like Digg Every Day

Vi har hørt ryktene lenge og nå ser det endelig ut til å være bekreftet. Snart kan man stemme på resultatene i Google. Jeg er veldig spent på å se hvor sikkert dette er. Kan f.eks en gruppe som kaller seg Undergrunnen (hoho) gå sammen og stemme opp sine resultater? Hvis det gjør på en systematisk måte. Man skulle jo tro det ville fungere på et lite land som Norge.

En annen ting er at dem åpner for kommentarer under søkeresultatene. Vil det bli VM-i-kommentar-spam som følge av det?

Hvordan tror dere dette vil fungere? En ting er nå sikkert og det er at splogs, spamsider osv fort vil bli lukket ut. Nå vil virkelig kvalitetsinnhold gjelde for alvor.
 

Ctech

Medlem
Det blir vikitg å ha mange norske venner da, som kan gi "thumbs up" for sidene til hverandre :)

Liker ideen, men synes kanskje kommentarene er litt rotete. De burde bare ha et ikon for kommentarer, lignende antall thumbs up
 

picxx

Well-Known Member
Man ser jo for seg nye annonsebyråer som f.eks. "Google voting systems" etc. sprette opp som paddehatter om noe slikt skulle bli innført da.
 

Ctech

Medlem
picxx:

God ide, la oss sette opp noe. Klart hvis det blir implementert ;-)
Hyrer en haug men kinesere, som kan stemme for kundene vår. kr 10 pr stemme :)

:p
 
picxx:

God ide, la oss sette opp noe. Klart hvis det blir implementert ;-)
Hyrer en haug men kinesere, som kan stemme for kundene vår. kr 10 pr stemme :)

:p

Tror man kan få indere langt billigere enn det ;)

Og det er ikke tull heller, dette kommer nok til å bli gjort, evt til Google får funnet på noe nytt som legger en demper på dette også da i såfall. Men håper på noe mer info om dette etterhvert - mulig jeg har tilbragt tid i en bunker eller noe, for dette er første gangen jeg hører om dette.

Kommer stemmene til å avgjøre rank i søkeresultatene f.eks? Eller blir det rett og slett kun litt ekstra informasjon.

Både Kvasir og Gule Sider gjør jo det samme for tiden.
 
Isåfall så blir det jo viktig å få alle kunder til å gå inn å skrive en liten kommentar om jobben :)

Jeg håper dette ikke vil påvirke søkeresultatene, men kan godt være det vil spille en rolle ja, forhåpentligvis liten. Ellers blir det nok som man allerede har vært inne på, et nytt marked for rimelige indere/kinesere...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det skumle nå er jo de som har mange tilhengere som kan påvirke sine brukere til å hjelpe dem. Se for deg at en stor celebrity blogger med 50 000 lesere om dagen plutselig starter en nettside om boliglån og får leserene sine til å stemme på han. Sjansen er jo liten for at det er noe kvaliteten i denne boligsiden han lager og da bør den jo ikke ligge øverst..

Men det er jo Google det er snakk om, så jeg regner med dem har noen gode systemer for å unngå juks.
 

konstant

New Member
veldig fin ting "Google Voting System", i dette tilfellet at folk vil bli mer suksess som har store nettverk.
 

basicus

SEO Eggspert
Om man skal spekulere basert på hvordan Google gjør andre ting som baserer seg på stemmegivning vil jeg tippe at oppstemming vil ha minimal verdi.

Nedstemming derimot tipper jeg vil ha større konsekvenser. Det er jo ikke umulig at de vil bruke nedstemmingen som grunnlag for de horden av folk de har ansatt for å luke ut spam.

Gjør de det, kan de få rydda opp i spammen sin i en fart de og vi ikke hadde drømt om. Jeg håper inderlig de får i gang dette, og bruker dataene fornuftig.
 

Fredrik

Medlem
Tor det ligger noe i det du sier her mister basicus. Derimot tenker jeg også på fremtidens SEO som da betyr at ikke bare leier man inn noen for å fikse på nettsted samt bygge linker, man leier også inn noen for å lage stemmer. Så langt er saken egentlig grei. I tillegg ville man leid noen til å stemme negativt på konkurrerende nettsteder og dersom alle begynte slik, hva ville skjedd da?
 

Ole

Medlem
Tror Google gjør en stor feil dersom de innfører et slikt system. Google nyter en enorm tillit hos brukerne. Det er definert som et fakta at Google er best på relevante søk, og derfor bruker "alle" Google.

Dersom brukerstemmer skulle innføres og ha noen innvirkning på søkets rekkefølge vil den tilliten forsvinne like fort som du kan si "Kudos". Enhver nettbruker skjønner jo at en manuell avstemningsmetode kan manipuleres, mens Google algoritmer blir ansett for å være rimelig trygge.

Hvis brukerstemmer blir innført, tror jeg det bare vil bli en tilleggstjeneste eller et supplement til søk.
(F.eks at du søker på "epler", og får opp søk på vanlig måte, men med en link med noe slikt: "Se hva brukerne mener om epler").
Et annet alternativ er at de lanserer det som en del av iGoogle, med et catchy navn og en "Beta"-sticker, som en GoogleDigg-tjeneste.
 

zapotek

Medlem
Må si meg enig med Ole i denne saken. Høres ut som veldig lett å manipulere. Selvsagt kommer "The big G" til å ta sine forhåndsregler, men noen vil helt sikkert finne smutthull.

Lei en gjeng Kinesere, Indere og folk i andre lavkostland. Få dem til å kjøre fra nettkafe til nettkafe og stem på dine søk (slik at det kommer fra forskjellige IP nummer). Det ryktes jo at dette gjøres allere idag, men da kun for å trykke på søkeresultatene for å få diverse nettsted opp på SERP'en.
 
Topp