Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gratis er gull

peterandrej

pensjonert moderator
I det siste har jeg oppdaget at folk flest liker gratis stuff. Spesielt bloggere (som ikke liker å betale for noe som helst). Jeg har laget en mengde themes til Wordpress for å bygge opp antallet lenker til egen nettside, og det har fungert ganske bra. Bare i løpet av en uke har bloggen fått ca 300 ekstra lenker, iallefall ifølge Technorati.

Har også gjort noen søk på bloggene til folk som lager, og har laget, en hel del populære themes. De fleste av disse har linkmengder i 100 000 klassen.

Så det fungerer. Lag gratis greier. Mulig dette bare fungerer med themes, men likevel.

De fleste av linkene er fra pagerank 0-2 sider, men antallet i seg selv tror jeg kan ha en positiv betydning i forhold til egen Pagerank. Også andre store sider, med pagerank langt over 5, har lagt inn lenker til siden min.

Dette virker som en effektiv metode. Tar nok noe tid, men det gjør nå også alt annet også, eller hva?
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det verste er at jeg tror det er veldig bra markedsføring, spesielt for bloggere. SM'er (søkemotorer) liker jo nemlig når to relaterte sider lenker til hverandre, så når mange blogger lenker til en blogg får dem garantert en liten SERP boost.

Jeg har tenkt noe å den retningen selv noen ganger, men ting tar tid :]
 

peterandrej

pensjonert moderator
Angående tidsbruk; jeg bygger sjelden noe helt fra grunnen av når det kommer til slike gratis themes. Man flikker litt på css'en, forandrer litt oppsett, bytter ut noen bilder, osv. Og så gir man det hele et nytt navn, og voila!

Derfor; fjords01, fjords02, fjords03, fjords04 og fjords05.. du fatter vel tegninga.

Har planer om å lage en sånn kjendis-serie også. Kanskje begynne med Jessica Alba eller noe. Og så har man jo alle fotball-lagene og ta av også. Liverpool-theme står høyt oppe på "to-do"-listen.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, det tror jeg du vil score høyt på! Kanskje jeg skal gå igang med det selv snart..Tenkte faktisk å lage noe for dette forumet! Så får vi noen gode innlenker hit, som igjen betyr bedre SERP som igjen betyr flere brukere :]
 

odea

New Member
Kjenner selv en som har gjort akkurat det samme som deg peterandrej...
Han sier akuratt det samme og har samme type resultater :)
 

Dre_C

Medlem
Min erfaring med å bruke Gratis som et av søkeordene er delte. En får greit med besøkende ved å bruke dette ordet, men hvis en skal tjene penger på salg av ett eller annet slag, så er det vanskelig å få disse besøkende til å kjøpe noe.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Themene mine gjør det bra. Jeg tjener penger på dem både direkte og indirekte. Direkte gjennom at en kar sponser linker inne i dem. $100 pr theme. Utgjør noen tusen gjennom et år for å si det sånn.

Indirekte tjener jeg på at jeg har utplassert "reklame" for meg selv (designed by Peterandrej) på tusenvis av nettsider. Dette betyr at jeg hele tiden får tilbud om å lage ditt og datt for folk. Noe jeg ikke har hatt tid til å gjøre så langt, men som jeg skal hive meg over når jeg får tid. Markedet er enormt. 3 millioner bruker Wordpress på verdensbasis. Noen av dem har faktisk behov for et custom-made theme, og er villige til å betale for det.

Derfor, indirekte tjener jeg bra themene. For ikke å glemme gleden ved å ranke blant de topp 120 i Technorati (før jeg fjernes) og sånne ting. Ting som dette er gull verdt når det kommer til SEO, som jeg in-indirekte tjener bra på ved økt besøk, høyere plassering i søkemotorer, osv.
 

picxx

Well-Known Member
Min erfaring med å bruke Gratis som et av søkeordene er delte. En får greit med besøkende ved å bruke dette ordet, men hvis en skal tjene penger på salg av ett eller annet slag, så er det vanskelig å få disse besøkende til å kjøpe noe.

Tror ikke det er selve ordet gratis P-A tjener godt med besøk på, men derimot gratis stuff til de som besøker siden.
Dette gjelder ikke bare templates, men også små scripts, tellere, 3.d party emaillister, 3.d party hva som helst egentlig og alt som kan klikkes på og lime inn i bloggen (youtube style).
Har selv litt under 50 BYOT sider (DIY--whatever) som ligger ut hos sponsorer hvor jeg får $5 for hvert salg en annen affiliate gjør via mine BYOT's.
Selv om det pengemessig vil være trafikken som er verdt å ha disse liggende ute, vil jeg så lenge sponsorene hoster disse ha noen gode PR5 lenker inn til den siden jeg velger når jeg bygger disse.

Det finnes også drøssevis med "gratis" ting du kan gi ut i kraft av det å være affiliate, slik at det eneste du gjør er i realiteten å formidle trafikk.

Uff, ble mye dette....det jeg mente å si er at peter har helt rett. Gratis = trafikk.
 

Dre_C

Medlem
Jeg er ikke uenig i at gratis = trafikk, men poenget mitt er at dette ikke altid er den aller beste trafikken.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er ikke uenig i at gratis = trafikk, men poenget mitt er at dette ikke altid er den aller beste trafikken.


Helt klart, jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg tror vi diskuterer 2 forskjellig tema :)

Om du skal reklamere for f.eks. brafilm og legger ut annonser på adwords med "gratis dvd filmer" vil du helt klart få en skikkelig dårlig ROI.

Om du derimot har en blogg, og kan tilby dine lesere noe gratis stuff innimellom, vil du opparbeide deg bokmerkere, og disse kommer tilbake til din blogg (side) enten som bokmerker trafikk eller som type in trafikk, noe som er veldig høyt verdsatt om du selger annonser på siden din. Å bruke ordet gratis i annonseringsøyemed er ikke fornuftig...å gi ut noe gratis for å opparbeide deg trafikk du kan bruke for å selge siden din er derimot veldig fornuftig ;)
 
Topp