Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gratis frakt eller kundelojalitetsprogram?

svarstad

Medlem
Har drevet nettbutikk i flere år, nå har jeg frakt etter postens satser. Har sendt ut nyhetsbrev hvor jeg tilbyr 10 % rabatt ved bruk av rabattkode, men mange kunder skjønner ikke hvor de skal fylle inn rabattkoden. Derfor har jeg brukt gratis frakt ved kjøp over kr 300,-, men siden jeg har varer som må sendes som postpakke så har jeg tapt penger på noen salg.

Har den siste tiden tenkt på om jeg skal gjøre om nettbutikken og tilby gratis frakt over f.eks 200 kr, siden mange produkter koster 49-59 kr så kan jeg ikke ha gratis frakt på alle varer. Øker prisen med 10-15 % for å bake fraktprisen inn i produktene.

Et annet alternativ er å fortsette slik jeg gjør i dag, men installere et kundelojalitetsprogram hvor jeg tilbyr faste kunder 10 % rabatt hver gang de handler.

Omsetningen øker sakte å sikkert, men føler jeg må gjøre noe for å øke omsetning ytterligere.

Hva tror dere? Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med ? Eller kanskje rett å slett å benytte meg av fast frakt.
 

jigge

Medlem
Hei.

Hvis kunden ikke skjønner hvor de skal fylle inn rabattkoden så ville jeg fokusert på å få kunden til å skjønne hvor de skal fylle inn rabattkoden.

Anbefaler deg å titte på denne:
Mobile Experience Design Strategy with Luke Wroblewski - YouTube

For min egen del er ikke 10% rabatt avgjørende for kjøp.
Jeg setter alltid pris på gratis frakt. Det tror jeg går på at frakt ikke er noe jeg kan fysisk holde i hånda, og det er derfor "kjipt" å betale.

Hva som hadde vært best for meg som kunde tror jeg vil være gratis frakt over 200/300 kr og 49 kr (f.eks) for alt under.

Det jeg derimot som kunde elsker er å føle at jeg sparer mye penger! Hvis det er 50% rabatt på et produkt, og jeg får en 10% rabattkode fra nyhetsbrevet pluss at jeg i tillegg får gratis frakt fordi det er slik hver tredje fredag i måneden så vil jeg løpe rundt å skryte av at jeg sparte så mye penger.
 

Moderne

Medlem
Ja, det er et godt spørsmål. Jeg hater egentlig også å betale for frakt, spesielt på små ting. Men når frakten er inkludert virker noen varer veldig dyre...Det er viktig for å finne den rette balansen, som ikke er lett... Jeg tror et faste kundeprogramm med faste 20% rabatt er veien å gå.
 

picxx

Well-Known Member
Som kunde vil jeg alltid gå for gratis frakt. Neste produkt jeg handler kan være et boblebad eller en 49 fots princess yacht. Det er ikke produkter dere leverer.
 

picxx

Well-Known Member
Gratis frakt er ikke alt, men der i mot leveringstid min gode mann ;)

Meget mulig, men personlig venter jeg gladelig på et produkt om det leveres gratis, kontra å krangle frem og tilbake med en kranglete leverandør som har lovet sin speditør tre dagers laveringstid.
(glemte jeg å fortelle at jeg har drevet med dette siden -94?)
 
Topp