Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gutenberg

xdex

Medlem
Anbefaler folk å åpne øynene opp for denne, forhåpentligvis starten på noe bra. Hadde vært greit å fått til raskere sider, og mer "ryddig" back-end, enn hva disse "page-builderene" klarer. En haug av ubrukte klasser og div tags, bare for å få innholdet "til høyre"...

https://github.com/WordPress/gutenberg
https://wordpress.org/plugins/gutenberg/

Resten står veldig fint forklart i de respektive lenker.

Forhåpentligvis blir det også enkelt å bygge videre "drag-drop" stil, for de som lager egne maler. Spesielt for oss som faktisk kun utvikler nettsider som er universelt utformet og forholder oss til regelverket rundt dette.
 
Jeg mislikte denne temmelig mye! Det finnes noen gode side-byggere, men dette var absolutt ikke en av de. Den er langt mer "klumsete" å bruke, samt mulighetene er betydelig færre enn i de gode side-byggerne.

Ellers enig i det med raskere sider. Haug av ubrukte div'er etc. Men man må veie for og imot, fordelen med sidebyggerne er jo først og fremst at det går raskere. Det er vel også målet med Gutenberg?
 

xdex

Medlem
Jeg mislikte denne temmelig mye! Det finnes noen gode side-byggere, men dette var absolutt ikke en av de.

Regner med at de side-byggerene du snakker om, er testet og utviklet over lengre tid, og sammenlignes med noe som er relativt nytt. Mens de fleste gode byggere koster endel kroner (for hver enkelt installasjon) kan vi håpe at dette åpner opp for bred støtte av muligheter. Visual composer er jo en katastrofe, og helt elendig på universell utforming ved enkelte komponenter (opp til utvikleren av hvert komponent/modul).

Elementor er vel den byggeren jeg liker "best" til nå, med tanke på hvor enkelt det er å utvikle mot. Det vil komme god dokumentasjon på gutenberg også som tiden går. Da vil vi nok se mange kreative utviklere kommer opp med langt bedre løsninger enn det vi ser i dag. Kanskje vi en dag slipper å måtte betale 59$ for en enkel plugin (visual composer) samt x antall kroner på "addons" til noe du allerede har betalt for.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Visual Composer delenda est! Horribel formattering som kommer ut av den - når vi en dag begynner å måle hvor mye elektrisitet vi brenner pga den..

Jeg anbefaler Elementor selv for nå.
Takker for tipset om Gutenberg - godt å være en early adaptor av noe som er bra.
 

Stoppet

Banned
Divi builder kjøper man en gang og kan fritt bruke på nettsider man bygger og selger. Men velger om man bruker sin egen Lisensnøklel, eller genererer en ny for hver side.
 

xdex

Medlem
Fantastisk, og folk har muligheten til å fortsatt bruke classic editor. Jeg har allerede brukt gutenberg på flere wordpress sider, og det fungerer utmerket. Det er mer fleksibelt, og lettere for kunder å gjøre litt større endringer uten å få en stygg page-editor som skal "klare alt". Det er nok av motstandere der ute, men gi gutenberg mer tid, la utviklere få lovt å venne seg til denne editoren, så blir nok dette et knall bra valg for mange.

Laget en tråd om dette for en tid tilbake, https://www.webforumet.no/forum/threads/gutenberg.30816/

Jeg regner med vi vil se mange oppdateringer til gutenberg i tiden framover, og heldigvis er det valgfritt, for de som ikke ønsker/vil lære seg noe nytt.. eller mener at det er helt unødvendig.
 

pleb

Medlem
Forstår – burde vel ha gjort et søk før jeg opprettet tråd.

Men jo, det er klart at behovet man har justerer hvor fornøyd man er med produktet. Selv har jeg aldri rørt en pagebuilder i hele mitt liv, så jeg har ikke helt behovet for dette. Og når jeg ønsker å sette opp tabeller eller ha noen bilder til høyre/venstre, så fikser jeg det med plugings og/eller enkel koding.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har en tendens å skrive Glutenberg - det blir nok bedre etterhvert.

For meg er problemet akkurat nå å først finne ut hva konsekvensene blir. Lagde akkurat en proof of concept der jeg måtte kopiere noen bullet-lists fra Word til et par posts. Dvs: select & copy fra Word, lim inn i Notepad++, rydd litt og ha tom regel mellom alle valgene, select all & copy fra Notepad++, lim inn i WordPress, select all og velg unnumbered list.
Men Gutenberg limer dette som egne blocks, ikke en. Tror jeg. Jeg har ikke tid å se på konsekvensene enda, men er nok nødt til å gjøre det en gang.

Ser veldig greit ut for nye prosjekt - og jeg tror at på sikt så er nettet tjent med det.
De som lager pagebuilders er nok ikke så veldig glad, fordi Gutenberg overtar før eller senere.

Foreløpig er plugin "Disable Gutenberg" nokså populært :)
 
Topp