Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har algoritmene til Facebook blitt helt spinnville ????

Vimsa

Medlem
Nå må jeg spørre dere som kan dette, og som har mer erfaring enn meg.

Jeg nevnte denne facebooksiden min i en annen post (hvor jeg stilte et annet spørsmål) hvor jeg sa at "det raser på" med likes.
Og det er ikke tull en gang.....
(Blir nesten litt engsetlig, derfor spør jeg dere, om dere kan forklare fenomenet eller om dere forstår det.)

Denne facebooksiden min opprettet jeg i 2012, og den har ligget stort sett til "gjæring" de siste to årene.
For en tid tilbake gikk jeg inn på den og klikket på "avslutt side" med bekreftelse.
Dog ble den ikke avsluttet.
Derimot begynte det å komme noen likes litt nå og da (noe som ikke var min plan)
I tiden etterpå så har det tikket inn noen likes nå og noen likes da. (nesten til min ergrelse)
Så plutselig, for noen dager siden, eksploderte det med likes på siden. Og det fortsetter å strømme på (?????)
Til nå er det 804 nye likes på to dager (????????)
Jeg har absolutt ingen annonsering, og jeg har sjekket på "innsikt", alt er organisk....

Kan det være noe feil et sted ?
Er det noe jeg burde sjekke ?
(Blir helt svett av dette....)
 

erlsae

Medlem
Jeg har selv opplevd at mine gamle Facebooksider har fått nye likes. Det er ikke snakk om like mange som med deg, men det er iallefall tydelig at det har skjedd noe. Dette er også sider som aldri blir brukt, og ligger egentlig kun og støver ned.

Jeg tror kanskje forklaringen kan være at Facebook viser relaterte sider til det man interesser seg for. Leser man om Cristiano Ronaldo og Real Madrid på diverse nettsider kan Facebooksider relatert til det komme opp på veggen og være lett tilgjengelig å "like". Jo flere som liker en side innenfor et tidsrom, jo mer populær blir den og jo høyere prioritert får den på veggen el. lister med foretrukne sider.
 

Vimsa

Medlem
Ahaaa....
Så da kan det være "innenfor et tidsrom" som kan være årsaken.
Mulig mange har søkt på samme tema på samme tidspunkt, og så har siden min blitt prioritert oppover i listene (?)
Men da er det jo bare hyggelig :)
 

Tony J

Alle skal få
Jeg har ikke opplevd slik drastisk oppgang som du beskriver, men jeg har over tid fått likes på flere av mine sider. Hva slags tema handler siden din om og i hvilken kategori ble siden opprettet i?
 

Vimsa

Medlem
Ja, det er som jeg sa i innledningen; helt spinnvilt ! :eek:
Jeg opprettet facebooksiden i 2012 i forbindelse med en nettside.
Nettsiden og facebooksiden inneholdt formidling av arrangementer innen et gitt geografisk område.
Nettsiden ble etter hvert nedlagt fordi det tok for mye tid å holde den oppdatert samtidig med for lite besøkende til at det kunne være "innteksgivende" grunnlag.
Facebooksiden ble værende og har bare ligget i glemmeskuffen.
Noen likes har det kommet på i ny og ne.
Så begynte det de siste månedene å komme flere likes.
Så plutselig, den 28 april begynte det å skyte i været helt uten videre.
For samvittigheten sin skyld så repostet jeg noen arrangementer for nærmeste fremtid.
Men fra og med den 28. april og til i dag 3. mai (kl. 09:30) så er det kommet på 1176 nye likerklikk. (ja - du leste riktig ;) )
Facebooksiden er i kategori "samfunn".
 
Topp