Har domene(TLD)noe å si?

En tråd i 'Generell markedsføring' startet av tor, 11 Mai 2018.

1. tor New Member

Hei,

Jeg har planer for å lage nettsider og tjenester for litt forskjellige markeder men ganske mange gode domene navn blir holdt "gissel" og krever helt ville summer som ikke henger på greip hvis man skal kjøpe de som sikkert koster mer enn hele navnet vil tjene seg inn på enkelte ord.

Men det jeg lurer på er at man kan jo alltids bruke samme ordet men at domenet slutter på noe annet enn .no eller .com og fortsatt kan se bra ut.

Så har dere erfaring med å bruke andre TLD'er utenom .no og .com? Jeg tenker det er veldig viktig at man kanskje velger noe som høres bra ut eller som folk ikke tenker stort over.

Erfaringer eller forslag tas vel imot her :)

2. Oscar Member

.eu har jeg brukt et par ganger, men da i kombinasjon til et .no

3. ronorio

ronorio Active Member

Domene -spekulanter ødelegger for mange, domener står ubrukt år etter år. Registrarer kjøper opp 2-5 bokstavers domene i store mengder og selger de som "PREMIUM" -domener.

.com/.net/.org er vel de mest kjente.

Jeg tror det viktigste er at domenet er noenlunde lett å skrive, noe som folk husker. Ta en tur til namemesh.com og se om du finner en ny ide basert på det navnet du hadde tenkt.

Jeg styrer unna domener hvor .com/.net/.org -versjonene har aktive nettsted. Domener som er laget for å plukke opp varianter av navnet med skrivefeil i er heller ingen god strategi.

Sist redigert: 12 Mai 2018
  4. tor New Member

Takk for tilbakemeldinger! :)

Jeg skal se om jeg er kreativ når det kommer til opprettelse av domener og navnebruk :)

namemesh høres fint ut og skal sjekke opp den :)

5. Grunder82 Medlem

Min erfaring er at .no og .com rangerer bedre.

Grunnen er at folk har mer tillit til feks. minbedrift.no enn minbedrift.club. Når folk søker i Google og kan velge mellom de to klikker de minbedrift.no. Av den grunn (om alt annet er likt mellom domenene) vil .no versjonen rangere høyere på grunn av høyere CTR.

Stoppet liker dette.

Del denne siden