Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har jeg forstått linkbygging korrekt nå?

tulling99

Medlem
Jeg har laget en nettside.
Jeg vil ranke høyt.

Jeg har sjekket ut noen av mine konkurrenter, og de har fått profesjonelle lenkebyggere til å markedsføre seg. Jeg sjekket "backlinks" i google, og de har lenker fra hundrevis av utenlandske kataloger - noe som åpenbart er gjort kun for serp.

I mange av disse katalogene er det dog mulighet for å betale for en link. Det er snakk om småsummer, slik at det kan friste - for da får man jo sannsynligvis lenken opp (garantert) raskt og uten å få avslag.

-Er det noen som har noen tanker rundt om dette er verdt det eller ikke!?
-Er det noen der ute som sitter på en liste over norske og utenlandska kataloger hvor det er verdt å registrere sin norske side? - Jeg ser for meg at linkebyggere sitter på slikt?


-Er det noen som vet om linkebyggere pleier å legge inn lenke til kun hovedsiden eller om de pleier å legge inn til undersidene. Har hørt det er best om 70% av lenkene til en side lenker til undersider, for Google mener dette virker mer naturlig.

-Jeg vil melde på forhånd at siden det er snakk om skal bygges opp med masse bra faginnhold, slik at den på sikt helt sikkert vil lenkes til helt frivillig fra masse sider. Men ingen grunn til å ligge på latsiden av den grunn!
 

jagarock

Information Research & Analytics
du sier "det virker for dem", utenlandske kataloger.
det tror jeg egentlig ikke.
utenlandske linker, som har flere linker til steder som har norsk språk, ganske enkelt for søkemotorsa å se at her er det ikke normal linking på gang.
disse linkene fra utlandet har kanskje LITT å si (0.1%), men ikke OVERHODET så mye å si at du burde bruke tid på dem!

som tonny her sier, du skal har sinnsykt med tid til overs om du velger å bruke tia di på utenlandske sider istedenfor norske, der jeg regner med du har din interessemasse?

hva som er mest naturlig å linke til, det spørs jo på sia. handler sia di om bare en spesifikk ting så linkes det jo til framsia, fks "kjøp boka om hvordan bli lykkelig her".

link alltid til det mest relevante stedet. la oss si at du har en nettbutikk som selger alt mulig type coop obs, og at en moteblogger spør hvilken link hun skal linke til. du sier ikke framsia da, du linker heller til coop .no / mote.
 
Forklares som en stemme.

Nettsted A liker Nettsted B. nettsted a gir en stemme til b.

Hvis nettsted A er en kjempestor og anerkjent plass vil denne lenken ha ganske stor betydning for nettsted B. Er disse to nettstedene innenfor samme temaet har det også betydning for verdien av stemmen.

En skikkelig bra lenke fra et bra nettsted kan være like bra som 100 lenker fra crap nettsted.

Vet ikke helt om dette ble på bestemornivå men ...
 

annettelode

Medlem
Utenlanske kataloglinker virker dritbra på Norske sider - Fordi det ikke er mange andre som har disse linkene i Norge - Det fleste Norske sider har mye av de samme linkene og vil ikke bli skillt ut som noe spesielt av Google.Kommer du derimot med 4000 kataloglinker fra hytt i pine vil du automatisk få kreditt av Google FORDI DU SKILLER DEG UT FRA MENGEN

Noen som vil prøve?
 
Å plutselig over natta få 4 000 lenker fra urelevante sider mener jeg kan ha en skadevirkende effekt på et nettsted. Det er ikke normalt. Nei jeg vil ikke prøve ;)
 

annettelode

Medlem
Å plutselig over natta få 4 000 lenker fra urelevante sider mener jeg kan ha en skadevirkende effekt på et nettsted. Det er ikke normalt. Nei jeg vil ikke prøve ;)


Har aldri sett noe skadevirking på de 3 årene jeg har bygget linker - bare positiv innvikning på alle sidene.Linkene blir også bygget over tid.Sier seg selv at ingen hiver på 4000 kataloger over natten.
 

annettelode

Medlem
Jeg har alltid fokusert på å bygge linker som virker - Andre tenker mer på å bygge linker for at det skal se pent ut
 

adeneo

Medlem
Mens jeg for min del fokuserer heller på nettsteder som virker? og helst ser pene ut samtidig!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Syns det der høres veldig lite logisk ut annette. Skadevirkning vil det naturligvis ikke ha (ellers kunne man jo ha "de-ranka" en konkurrent ved å bygge masse lenker til han fra urelevante/negative sider, og det sier seg jo selv at ikke er en bra ting å tillate, altså funker det ikke), men bedre effekt fra random sider enn fra relevante sider?

Stikk mot all logikk, og det er logikk google baserer seg på. Men NOE virkning vil det naturligvis ha, selv om tilsvarende lenker fra tilsvarende ranka relevante sider vil være bedre.
 
Sist redigert:

annettelode

Medlem
Mine kommentarer er kun baset på hvilke erfaringer jeg har fått i tiden som linkbygger.

Men..Det er ikke min fortrukne måte å bygge linker etter Panda oppdateringen.

Bruker et nettverk med 500 blogger pr 3-7 hvor jeg kan poste 1000 vis av artikler hver mnd for en fast sum.

Eller kjøpe linker.Ser ut som det eneste Google liker etter Panda'en
 
Topp