Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har nettaviser en policy om ikke å lenke ut?

A

aabbcc

Guest
Ja. Tror journalistene helt klart har fått beskjed om å ikke linke til noe annet enn interne sider. Slike "triks" ødelegger brukeropplevelsen, og på sikt tror jeg det kan ødelegge for avisene som driver med slikt. Samme gjelder de "mystiske" overskriftene som lokker deg til å klikke inn, for så å skuffe når du kommer inn på artikkelen. Man går rett og slett litt lei etterhvert.

aabbcc
 

Tony J

Alle skal få
Tror ikke de største avisene som "alle" vet om trenger å bekymre seg hva G tenker.
 

zapotek

Medlem
Ja, det var det som var tanken.

Ok, det hadde jo vært nyttig fra et brukerperspektiv (spesielt på håndholdte enheter), men for nettstedeieren som blir "snytt" for en naturlig innlenke gir det desverre ingen SEOverdi.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Det kan du lage i greasemonkey

Eller i Chrome Extensions med vanlig javascript:

Kode:
var urlRegex = new RegExp('((https?://)' + 
   '?(([0-9a-z_!~*\'().&=+$%-]+: )?[0-9a-z_!~*\'().&=+$%-]+@)?' + //user@ 
   '(([0-9]{1,3}\.){3}[0-9]{1,3}' + // IP- 199.194.52.184 
   '|' + // allows either IP or domain 
   '([0-9a-z_!~*\'()-]+\.)*' + // tertiary domain(s)- www. 
   '([0-9a-z][0-9a-z-]{0,61})?[0-9a-z]\.' + // second level domain 
   '[a-z]{2,6})' + // first level domain- .com or .museum 
   '(:[0-9]{1,4})?' + // port number- :80 
   '((/?)|' + // a slash isn't required if there is no file name 
   '(/[0-9a-z_!~*\'().;?:@&=+$,%#-]+)+/?))',
   "gi");

document.body.innerHTML = document.body.innerHTML.replace(urlRegex, "<a href='$1'>$1</a>");

Trenger mye finpuss for å ikke også wrappe lenker som allerede er anchors osv.
 

Øyvind

Medlem
Tror rett og slett ikke de forstår seg på det. Jeg "hadde" en artikkel på nrk.no og gikk av hengslene når journalistdama svarte meg at "Hei, nå har jeg rettet opp og linket" - og så har det "bare" tørr, kjip, ikke-klikkbar tekst. Kom ingen vei med forsøket på å få den klikkbar heller, så det kan nok godt være det er en slags policy, men jeg fikk met følelsen av at det er journalistene selv som publiserer i backend'en, og at SEO og den slags er veldig langt fra deres tanker.

Det stemmer forsåvidt også godt overens med det jeg har skjønt fra en kamerat som gjør SEO for BWIN - Utgående linker og linkstruktuerer er ganske langt fra fokus når man driver på for større merkenavn.

Bare mitt subjektive inntrykk.
 

Scandic1

Medlem
Enig med Øyvind. De tenker nok mer på at dersom de legger til en lenke (som kan kan klikke på) så blir det reklame, tror ikke de tenker på SEO :)
 
Topp