Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hei

eekern

Medlem
Hei til alle på forumet, dette er min første post.
Jeg sitter i dag med planer om å starte en ny nettbutikk, og leser mye på div. forumer.

Jeg lurer på er hvem må man komme i kontakt med for å få opplysninger om grossister i Norge?

Et annet spørsmål er hvis man handler varer fra utlandet (under 200kr) betaler man ikke moms/mva, må man da plusse på dette til kundene sine?



takk :)
 
Hei til alle på forumet, dette er min første post.
Jeg sitter i dag med planer om å starte en ny nettbutikk, og leser mye på div. forumer.

Hei, og velkommen hit :)

Jeg lurer på er hvem må man komme i kontakt med for å få opplysninger om grossister i Norge?

Kommer helt an på hvilken bransje du tenker på. Et alternativ er jo gule sider eller en telefonkatalog ...

Et annet spørsmål er hvis man handler varer fra utlandet (under 200kr) betaler man ikke moms/mva, må man da plusse på dette til kundene sine?

Hmm, tricky. Her må du skille mellom "privat" og "næring". Importgrensen på kr 200,- gjelder privat og er følgelig ikke tiltenkt videresalg. Da er det næring.

Utover dette skal du ikke pålegge kundene dine merverdiavgift før du selv eventuelt overskrider grensen på kr 50.000,- og/eller selv blir registrert i merverdiavgiftsregisteret.


Bare hyggelig :)

Mvh Dan
 

eekern

Medlem
wow! raskt svar:D

"Hmm, tricky. Her må du skille mellom "privat" og "næring". Importgrensen på kr 200,- gjelder privat og er følgelig ikke tiltenkt videresalg. Da er det næring."

Dvs med andre ord at man ikke trenger å tenke på "200kr grensen" så lenge man importerer for å selge? Jeg har fått for meg at varer som er 200kr gjerne blir fortollet lettere, og prisen vil fort bli det dobbelte?

Jeg vil bestille det på mitt navn, så på papiret blir det jo "privatperson"?


Varene vil være sportsutstyr, ser at skateboard ikke skal tolles. Stemmer dette?
 
wow! raskt svar:D

"Hmm, tricky. Her må du skille mellom "privat" og "næring". Importgrensen på kr 200,- gjelder privat og er følgelig ikke tiltenkt videresalg. Da er det næring."

Dvs med andre ord at man ikke trenger å tenke på "200kr grensen" så lenge man importerer for å selge? Jeg har fått for meg at varer som er 200kr gjerne blir fortollet lettere, og prisen vil fort bli det dobbelte?

Vel, det er ikke "lettere" å bli fortollet, hverken på den ene eller andre måten. Det det er snakk om er et deklareringsgebyr som staten skal ha for at du innfører varer. Enten det er toll på eller ikke. I tillegg til dette kommer det merverdiavgift på 25%.

Min erfaring er at for å gjøre dette hurtigst og billigst mulig, møter man personlig opp på nærmeste tollkontor og gjør dette selv.

Jeg vil bestille det på mitt navn, så på papiret blir det jo "privatperson"?

Ja, men får du bokettersyn, og varene du selger ikke er deklarert, risikerer du å få problemer.

Varene vil være sportsutstyr, ser at skateboard ikke skal tolles. Stemmer dette?

Det er svært få produkter det er toll på. Dog slipper du ikke unna deklareringen og merverdiavgiften.

Anbefaler deg å lese litt på tollvesenets sider om dette; Toll.no - Tollvesenet

Mvh Dan
 

eekern

Medlem
ok, ser det er mye å sette seg inn i. Lurer litt på hvordan det kan være lønnsomt å drive nettbutikk i Norge med slike lover:p

"Vel, det er ikke "lettere" å bli fortollet, hverken på den ene eller andre måten. Det det er snakk om er et deklareringsgebyr som staten skal ha for at du innfører varer. Enten det er toll på eller ikke. I tillegg til dette kommer det merverdiavgift på 25%.
Min erfaring er at for å gjøre dette hurtigst og billigst mulig, møter man personlig opp på nærmeste tollkontor og gjør dette selv."


Hvis man ikke har mulighet til å besøke et tollkontor, hvordan burde man gå frem.

Er det mulig å gjøre et regnestykke for meg.

La oss si jeg kjøper en var til 190kr, hva må denne selges for i min nettbutikk?
samme med en vare for 1000kr?


I mellomtiden skal jeg henge på toll.no ;)
 
Sist redigert:

eekern

Medlem
oioioi, glemte helt å si det er registrert som ENS, kommer til å tjene under 50.000 første året!
 

eekern

Medlem
"Kjøp av varer fra utlandet

Merverdiavgift på varer som innføres fra utlandet skal betales ved innførsel.
Det er Tollvesenet som forvalter merverdiavgiften.

Det skal ikke betales merverdiavgift på varer som har en verdi på under 200 kroner."

Kilde: Her

Hvor står det at dette KUN er til privatpersoner?



Jeg har et ønske om å bestille inn fra utlandet (betale under 200) + 60,- i frakt. Så kan jeg selge det til 399 (Siden jeg bestiller det fra dropshipper til meg må jeg betale ca50 i frakt selv til kunden) tjener rundt 80kr pr produkt.

Men dere jeg mener jeg MÅ betale mva/moms for dette?




Et annet spørsmål: jeg har på følelsen at dersom prisen overstiger 200kr blir den fortollet og tar lengre tid + får gjerne en fortollingsavgift på 110 + 25% + pluss frakt = Ikke lønnsomt.

Er ikke dropshipping noe å sattse på med norske lover?



Hørte også et sted at man kan få tilbake momsen, er det slik det fungerer når man tjener under 50.000 i året?
 
Har nå snakket med tollvesenet informasjonsavdeling (tel: 03012) og grensen på kr 200,- er generell, og gjelder både privat og næring.

Handler man for kr 199,- og betaler kr 50,- (totalt kr 249,-) betaler man IKKE avgift. Handler man for kr 200,- og betaler kr 49,- (også totalt kr 249,-) tilkommer avgift.

Derfor; ved handel fra utlandet er det viktig å få en nøye spesifisert faktura hvor dette fremkommer. Gjerne merket utenpå pakken.

Du får IKKE tilbake merverdiavgift med mindre du står i merverdiregisteret.

Videre er den merverdiavgiften du får tilbake den du allerede har betalt, men det gjør du jo ikke, så lenge du handler for under kr 200,- pr gang. Du skal følgelig heller ikke legge merverdiavgift på produktene ut til kundene ...

Mvh Dan
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har nå snakket med tollvesenet informasjonsavdeling (tel: 03012) og grensen på kr 200,- er generell, og gjelder både privat og næring.
<snip>
Du får IKKE tilbake merverdiavgift med mindre du står i merverdiregisteret.

Videre er den merverdiavgiften du får tilbake den du allerede har betalt, men det gjør du jo ikke, så lenge du handler for under kr 200,- pr gang. Du skal følgelig heller ikke legge merverdiavgift på produktene ut til kundene ...

Mvh Dan

Jeg tror vedkommende hos tollvesenet burde vært tydeligere her, fordi dette kan fort tolkes feil.
De fleste varetypene som forhandles i Norge må det vel legges mva på?
 
Tollvesenet har ingenting med det å gjøre. De tar seg av innkreving av merverdiavgift ved import. Merverdiavgift ved videresalg er det skatteetaten som tar seg av.

Når man bokfører et avgiftsfritt innkjøp i regnskapet sitt, kan man ikke trekke fra en avgift man ikke har betalt. Så hvis man handler avgiftsfritt, er det heller ingenting å trekke fra. Så enkelt er det. Og så lenge det i denne aktuelle saken er lite trolig det blir omsetning ut over kr 50.000,- det første året, kan trådstarter heller ikke kreve merverdiavgift fra sine kunder heller ...

Mvh Dan
 
Nei, det er merverdiavgift på alt unntatt bøker.

Blant de tingene jeg vet det er toll på er en del tekstiler og sånn, men generelt er det ikke toll på så mange varer til Norge. F.eks er det ikke det på elektronikk og lignende ...

Mvh Dan
 
Topp