Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hjelp - Google straff

Per80

Medlem
Ok, her er problemet

Jeg lagde en side for et par år siden. Siden var oppe i Google på valgte søkeord i ca. 1 år. Siden hadde ca. 300 undersider som var ganske like, ca. 30 ord unikt innhold og 60 ord likt på alle sidene. Jeg ble nok tatt for duplicate content og falt helt til bunns. Siden ble aldri slettet fra Google.

Jeg bestemte meg for og lage en side med samme konsept, med nytt domenenavn og design. Jeg la ca. til 150 ord på hver side i tillegg til det innholdet jeg hadde på den gamle siden. Jeg beholdt mye av innholdet fra den gamle siden. (ca. 10% fra hver underside). Etterpå tok jeg ned den gamle siden og satte opp redirect 301 til den nye siden fra det gamle domenenavnet.

Den nye siden, gikk rett til topps på valgte søkeord. (Keyword density er ca. 3 % på valgt søkeord, noe jeg mener er lavt og aksepteres av google) Etter ca. 1 uke, falt den nye siden helt nederst i Google, akkuratt slik som den gamle gjorde.

Jeg fatter ikke hvorfor dette har skjedd. Jeg mistenker at det er 301 redirecten som har foråsaket problemet. (den nye siden har overtatt identiteten til den gamle siden) Hva tror dere?? Det kan legges til at begge sidene er registrert hos den samme hosten (lik IP owner adresse), men dette bør ikke være problemet.

En ting som ikke stemmer med redirekt 301 er at jeg kan sette den opp til en konkurrent. Mange mener at en redirekt aldri vil skade rangeringen på et nettsted ettersom man kan bruke det mot konkurrenter.

I det siste har jeg gjort en del endringer, men det hjelper ikke i det hele tatt. Fjernet H1 fra overskriften til kun vanlig skrift.

Jeg har ca. 40 nettsteder og dette har kun skjedd 1 gang før. Jeg mener jeg overholder rettningslinjene.

1. Hva tror dere kan være grunnen, hvilke endringer bør jeg foreta. Nå som siden har blitt straffet, vil den aldri gå opp i plasseringer på Google, uansett hva jeg gjør?

2. Hvor lang tid er straffen forutsatt at man gjør endringer?

3. En annen grunn kan være at jeg meldte meg på et link exchange program. Jeg la opp link til program siden, og et par andre sider (byttet link). Disse hadde pagerank 5, men kan ha vært spam sider. Jeg vet at linking til spam sider har negativ innvirkning, men ikke så mye at man faller til siste plass?

4. Bør jeg slette den nye siden og opprette nytt domenenavn og overføre siden (Uten redirect denne gang)?

Takker for alle svar.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vel, du spør om endel som kan være umulig for oss å vite. Google har jo trossalt aldri gått ut offentlig om hvordan algoritmene deres fungerer.

1. Hva grunnen er, vet jeg rett og slett ikke. Det kan være så utrolig mye. Google oppdaterte nylig algoritmene sine igjen, så kanskje siden din ble kjørt ned under denne oppdateringen fordi Google mener den ikke er så relevant? Det eneste du kan gjøre er å bygge videre på innholdet ditt.

2. Det er det ingen som vet. Noen har vært i "sandkassen" bare noen uker (jeg var i to uker sist), mens andre har vært det i over et år. Du kan lese mer om det er: https://www.webforumet.no/forum/sokemotoroptimalisering-seo/331-google-sandbox-faq.html

3. Det er jo ikke noe hemmelighet at Google vil straffe "betalte" lenker om dagen. Hvorvidt dem har klart å merke om du er driver med noe slikt, er det vel ingen andre enn du selv som har mulighet til å svare på ved å se ann statestikken.

4. Nei, nye domener er enda verre og rankere med. Hvorfor ikke bare prøve å fjerne redirect?

Husk, nøkkelordet er vel å bygge innhold for brukerene og ikke søkemotorene, hvis du vil overleve i lengden.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det har skjedd meg og mange andre at man ranker godt med helt nye sider for så å ramle nedover etter noen dager for derved å klatre oppover igjen til en riktig plassering. Dette er en forholdsvis kjent hendelse. Jeg ville ha fortsatt å bygge ut nettstedet med unikt innhold og sett det an i et par måneder.
Og du trenger H1 tager, få dem på plass igjen.
 

Per80

Medlem
Takk

Takk for alle svar.

Kenneth, hva gjorde du når du var i sandkassen?

Mapdaddy, jeg har lest en del inne på Søkeord.no og finner dine artikler og prosjekter interessante. Virker som du har peiling på dette.
Hva ville du gjort i en lignende situasjon?
 

Per80

Medlem
Ute Av Sandkassen

Hei, da var jeg tilbake som normalt igjen.

Jeg gjorde et par forskjellige endringer som tydeligvis hjalp.

Jeg fjernet 301 redirect fra den gamle siden.
Jeg tok vekk h1 tagg
Jeg tok vekk et ord som ble brukt kanskje litt for mye (søkeord)

Brukte søkeordet i tittel, h1 tag, beskrivelse og 3-4 ganger på hver underside. Jeg fjernet søkeordet fra h1 tag (byttet til lignende ord), fjernet det fra undersider.

Alikevel får siden samme plassering på utvalgt søkeord. Dette forsterker det at det ikke betyr så mye, det er inngående linker som er av betydning for hvordan siden blir listet i Google, ikke hvor mange ganger og hvor søkeordet opptrer på siden.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du trenger ikke fjerne h1 taggene osv da. Det er jo faktisk meningen at du skal bruke dem :) Bare ikke overdriv dem.. Bruk gjerne h1 maks 1-2 ganger på siden, mens du bruker h2 og h3 på resten.
 
Topp