Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hjelp til SEO?

selbekk

Medlem
Hei!

Nå har jeg gjort så godt jeg kan SEO-messig med en nettside jeg laget, Outcasts.no - Hovedsiden . Allikevel er jeg ikke helt fornøyd med hvordan den gjør det på det organiske søket. Kan dere gi meg noen tips til ting jeg har oversett?

Jeg har:
- Laget en godt strukturert webside
- Laget et sitemap i XML-format
- Brukt Webmaster tools
- Vært nøye med meta-tags, title-tags osv...

Jeg er litt usikker på hva mer jeg kan gjøre. Jeg prøver å bygge linker, men så langt har ikke disse linkene dukket opp på Google's webmaster tools oversikt over linker.

Hvis jeg kunne fått litt tilbakemelding, hadde det vært toppers!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nå er ikke jeg noen SEOekspert, men kan jo allikevel fra frem et par punkter jeg har notert bak øret den tiden jeg har rotet rundt på slike steder som Webforumet.

Jeg husker jo at Outcast.no er et forholdsvis nytt nettsted. Nå mens du er i startfasen er min erfaring at du ikke får all verdens trafikk fra søk. Når du derimot begynner å få litt artikler inn i databasen (jeg ser bare 8 nå) vil du fort merke mer treff fra søkene. Du må jo også huske at det ikke bare er på Outcast.no vi finner informasjon om rus.

Jeg ser at du bruker alt-tag på bildene dine. Det er bra. Jeg har lagt merke til at det er mulig og faktisk bruke title-tag på bilder også, men jeg aner virkelig ikke om det vil være noe positivt for et nettsted å bruke den på bilder.

På titlene dine (som linker inn til artiklene) kan det derimot være lurt og få inn en title-tag, f.eks "Les hele artikkelen: blablabla." Samme som du allerede bruker i navigasjonen på nettstedet. Ser at du mangler denne på litt linker her og der. Få den inn. :)

Med mine kunnskaper er det faktisk det eneste jeg legger merke til. Dette med mer innhold er jo så absolutt noe jeg mener du må fokusere mer på. Det er rett og slett altfor lite innhold akkurat nå til at dette vil gi deg noe særlig med trafikk fra søkemotorene uansett.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
En annen ting jeg ikke fikk med i stad, overskriften inne på innleggene dine har <h2>-tag rundt seg. Disse skulle hatt <h1>-tag. Så vidt jeg har forstått vil dette indikere at dette er "hovedinnholdet" på siden man leser. Det kunne også være lurt og få <h>-tagger på alle overskriftene du har på forsiden.
 

jeffdonk

Medlem
tror du må forvente at en sånn type nettside drar inn mer trafikk gjennom linker fra aviser , referanser, henvisninger o.l. enn fra søk fra søkemotorer. Dette er rett og slett fordi det ikke er så mange som søker på det du skriver om. Allikevel, ingen grunn til bekymring, husk at VG etc også får minimalt med den daglige trafikken fra søkemotorer (må ærlig innrømme at jeg ikke har tall som tilsier dette, men er en halvkvalifisert gjetning fra min side)
 

gjedda63

Medlem
Lønner seg sikkert å bli med i diverse rusproblemgrupper i facebook ol. og forum med link til nettstedet i signaturen.
Hadde jeg vært deg hadde jeg lett opp alle aktuelle søkeord i google keyword tool og puttet de inn i teksten.Hvert søkeord maks 1 gang pr 100 ord. Så tidlig som mulig i første setningen i artikkelen og i sluttavsnittet og i tittel selvfølgelig. Bruk alle disse søkeordene som ankertekst i linker som du prøver å få spredd utover nettet. Husk å link riktig ord til riktig artikkel. Skriv gode artikler med linker og legg disse inn i norske artikkeldatabaser eller tilby høyPR blogger disse unike artiklene som stoff imot at du har to linker tilbake til deg.

Å ranke i søkemotoren Google er 20% jevnlig oppdatert innhold og 80% kvalitetslenker.
 

Altberger

Medlem
Er vel en del mangler her...

Først av alt har du feil titler.

Hovedsiden din har tittelen; Outcast Hovedside. Det er neppe noen som søker etter hovedside og outcast rangerer du sikkert på likevel... ???

Hovedsidetittelen burde være; Livet på gata i Oslo : Outcast

Samme gjelder for artikler. Alle titler er Outcast Artikler, det mangler søkeord.

I tillegg mangler du søkemotorvenlige URL's
Outcasts.no - Artikler
URL burde være outcast.no/sporreundersokelse-holdninger-i-oslo

Og dermed burde tittelen for nevnte URL være Spørreundersøkelse: Holdninger i Oslo - Outcast

Til sist må du se på innholdet ditt (jeg sier som Bush; Innhold, innhold, innhold - det er viktigst), slik at du får den rette ordmixen og kjøre noen interne tekstlenker (seff med de ordene du vil rangere på.

1 stk side for 1 stk frase/hendelse bygget riktig bør være nok.
Skal være fullt mulig å rangere ok i Google på den siden der.
 

Bew

Medlem
Denne type side markedsføres nok bedre med "munn-til-munn" metoden enn gjennom søkemotorene. Men det skader aldri å optimalisere siden sin uansett ;)
Har du vurdert facebook-side? Dette er jo en side som omhandler noe mange er interessert i, så burde være mulig med noen "følgere" der.. Sosiale medier er ofte undervurdert når det gjelder å markedsføre nettsider.

Sånn helt først, siden dette er en norsk side, og det er i norske søk du ønsker å ranke kan du bytte ut
Kode:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
med
Kode:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" lang="no">

Jeg er også enig med Robert, få inn søkeordene dine i tittelen på siden.
Som Alte sier, få H1 tags rundt overskriftene på sidene dine, også alle undersidene.

For å ha undersider som er optimalisert best mulig, burde du i steden for
Kode:
http://www.outcasts.no/?p=artikler&id=3
hatt
Kode:
http://www.outcasts.no/Folks-holdninger-til-narkomane


Ser i META-tags at følgende ord er de ordene du ønsker å rangere for i søkemotorene:
Meta keywords: uteligger, narkoman, rusmidler, knarkere, avhengighet

Litt mer om keywords: (siden det er en av de letteste elementene å styre for søkemotor optimalisering)
For å rangere for de ordene du ønsker, må selve ordene være i teksten på siden, ikke bare i tags. Når det gjelder META tags skal du kun bruke nøkkelord eller nøkkelfraser som gjengis i selve teksten på undersiden
Innholdet på siden skal være relevant og informativt for brukerne, da er det også optimalisert for de ordene og frasene du er ute etter. (Så lenge disse ordene er brukt i teksten på siden.)
Google (og da også de mange mindre søkemotorene som er google-baserte) legger mer vekt på tekst enn på for eksempel meta tags.

Når jeg ser på siden din kan jeg se følgende på enkeltord:
Kode:
[B]Keyword  	Found in  	Repeats  	Density [/B] 	  
oslo		                7	        2.52	
med		                6	        2.16	
tok		                5	        1.80
hva		                5	        1.80	
outcasts	      T, D    4	        1.44	
rundt		                4	        1.44	
les		                4	        1.44	
narkomane		        4	        1.44	
oss	                D      3	        1.08	
rusavhengige	D	3	        1.08	

For fraser med to ord:

[B]Keyword  	Found in  	Repeats  	Density [/B]

vi tok		                4	        2.88	
tok en		        3	        2.16	
en prat		        3	        2.16	
prat med		        3	        2.16	
les mer		        3	        2.16	
mer »		                3	        2.16	
på plata		        3	        2.16	
om hva		        3	        2.16	
i oslo		                3	        2.16	
outcasts no	      T   	2	        1.44

For fraser med tre ord:
[B]
Keyword  	Found in  	   Repeats     	Density  [/B]
	
tok en prat		           3	                3.24	
en prat med		   3	                3.24
les mer »		           3                   3.24	
prat med ansvarlig	   2	                2.16	
med ansvarlig redaktør	   2	                2.16

Sånn for optimaliseringens skyld kan du jo forsøke å benytte de ordene du ønsker å rangere for oftere i teksten. (mange meder at 2-2.5% er optimalt for Google, noe høyere for MSN og Yahoo, men ikke alle er enige... Det viktigste er å BRUKE nøkkelordene sine i artiklene uten at det blir unaturlig eller "spammy")

Kunne nok skrevet mye mer her, men skal starte kvelds-stellet på avkommet.
Det er nok mange her inne som kan komme med gode råd (og sikkert mange som er uenige i det jeg sier... Finnes ikke noen fasit for dette, kun retningslinjer...)

-Bew aka WebPurka-
 
Sist redigert:

Victor

Medlem
Jeg ser dere tar i mot donasjoner. Er dette da en non-profitt tjeneste? Ser ikke at det står opplyst om på nettsiden..
 

Epsilon

Medlem
Kjempegod post Bew. Jeg går utfra at du har brukt ett eller annet verktøy for å få opp den tabellen over. Har du en lenke til det verktøyet?

Hvis man har dette stående i toppen av kildekoden sin. Kan man da bare bytte EN til NO, og så har man gjort søkemotoren oppmerksom på språket?
(eller burde man legge til noe mer til den koden... ??)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
 

Bew

Medlem
Ser nå at man ikke bør svare når på poster når man er trøtt...
Skjønner ikke hva jeg tenkte på da jeg skrev at man burde bytte til //NO... Doctype markup er fremdeles på engelsk.....
Det jeg burde skrevet er:
Kode:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" lang="no">
På denne måten blir språket spesifisert.....

Når det gjelder tallene jeg refererte til, finner jeg dem ved bruk av Firefox og SeoQuake - seo toolbar, plugin, seo extension for Mozilla Firefox
 
Topp