Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Holder på å lage ett fakturasystem

Krister

Romteknolog
Heisann!

Jeg holder på for tiden og lage ett fakturasystem på nett, som skal gjøre det enklere for meg å kunne holde orden på regnskap og fakturaer.

Planen er at det skal være mulighet for å sende faktura på e-post, og skrive ut. Derfor trenger jeg litt hjelp med å finne en WORD-mal, for papir med giro, slik at jeg kan gjøre de nødvendige endringene, før jeg gjør det om til en PDF fil.

Og hvorfor er det slik at fakturaer man skriver i word, ikke er lovlige, mens fakturaer man skriver i et regnskapsprogram er? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen :/

(Lurer egentlig på hvilken forum denne passet best. Webutviklk, Regnskap eller her, så føl fri til å flytte den til korrekt forum hvis dette var skivebom.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det eneste som står der er at "Skattedirektoratet legger således til grunn at bokføringslovgivningen forutsetter at dokumentasjonen skal være fortløpende nummerert."

Det kan man gjøre for hånd. Krister, hvordan vet du at fakturaer man skriver i word ikke er lovlige?

Jeg var tidligere overbevist om at man måtte ha autogenererte fakturanummer, men jeg er ike overbevist lenger.
 

Robert

Mr. 66
Jeg hadde en diskusjon med Yngve, og han mener fortsatt bestemt at man trenger automatisk nummerering. Så jeg har skrevet mitt eget fakturaprogram som lager fakturanummer automatisk. Det vil selvfølgelig ikke være vanskelig for noen å gå direkte inn i databasen og endre nummeret manuelt... Denne regelen (om den eksisterer) er ihvertfall tullete...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg hadde en diskusjon med Yngve, og han mener fortsatt bestemt at man trenger automatisk nummerering. Så jeg har skrevet mitt eget fakturaprogram som lager fakturanummer automatisk. Det vil selvfølgelig ikke være vanskelig for noen å gå direkte inn i databasen og endre nummeret manuelt... Denne regelen (om den eksisterer) er ihvertfall tullete...

Jeg har diskutert det med Yngve flere ganger, og vi kom vel frem til at automatisk nummerering heller ikke er lovlig. Hvorfor? Vel. Det er ganske lett, rent teknisk, å endre på en faktura - uansett hvordan den er laget. Poenget med denne regelen er jo at det skal være mulig å SE at du ikke har tullet eller jukset. Derfor må jo den eneste løsningen være at selve fakturaproduksjonen utføres av en uavhengig 3.part.

Jeg spurte iallfall min regnskapsfører om dette, og han sa at den måten jeg gjorde det på var grei. Jeg lager fakturaen i "word" (pages på mac) og så eksporterer jeg fakturaen til PDF-format. Derfor er originalen kun å finne i PDF-format. Hvis ikke dette holder for skatteetaten, så får de trekke meg for retten, slå meg konkurs og sette meg på (full) uføretrygd. For jeg mener bestemt at dette da vitterlig må være tilstrekkelig.

Hvis ikke må loven endres.
 

Krister

Romteknolog
Fant ut at det ble litt vanskelig å lage en PDF-mal for å så få et script til å decode den og endre den.

Derfor har jeg laget PDF-filen fra scratch med PDF og FPDF. Kunne noen ha testet om denne PDF-filen har de rette sperrene for at en bruker skal kunne endre noe?

Planen er å ha to forskjellige typer PDF. En for å sende på mail, og en for å skrive ut. Dette er den for å skrive ut på giropapir.

http://kristerberntsen.no/faktisk/2...forumet&kundenavn=Medlemmer&kroner=500&ore=80

Trenger fakturakopier (De som skal sendes på e-post) blankettnummer?
 
Topp