Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva betaler man for et sponset blogginnlegg?

JoachimT

New Member
Heisann godtfolk,

Som et ledd innen SEO har jeg vurdert å kjøpe permanente blogginnlegg med et par linker i hvert innlegg. Da jeg ikke har gjort dette før er det mye usikkerhet rundt hva som faktisk er en rettferdig pris for et slikt innlegg. Er selvfølgelig klar over at det å sette en pris på et slikt innlegg vil være avhengig av en rekke faktorer, men forhåpentligvis kan dere hjelpe meg i rett retning.

La oss lage et eksempel:
1. Bloggeren lager selv innlegget (nytt innlegg).
2. Linkene lar seg enkelt flette inn i innlegget slik at det følger bloggens generelle stil, dvs. bloggeren trenger ikke bruke tid på å lage et langt innlegg, kun noen setninger der linken er plassert.
3. Unike, daglige brukere rundt 500.
4. Page rank 1.
5. Bloggen er av en "personlig karakter", altså ingen faglig relatert blogg om finans, politikk etc.

Man kan jo selvfølgelig sette spørsmålstegn ved bloggens relevans, hvor trafikken kommer fra, effekten av et slikt innlegg når det gjelder SEO o.l. Men sett med helt generelle øyne - hva vil være en rettferdig pris å betale for et slikt innlegg?

Hyggelig med alle innspill! Takk :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om dette ikke er en blogg som fra før av er nedrent av reklameinnlegg, så vil jeg 300-1500,- eks. mva. er en god pris for å få snike lenkene sine inn i et innlegg.
 

JoachimT

New Member
Takk for svar, Kenneth!

Regner med at denne prisen er for et permanent innlegg? Dette er vel uansett vanlig praksis når det gjelder denne typen kjøp?
 

metallian

Medlem
Nei, vanlig praksis er et år etter min erfaring, men dette bør spesifiseres. har et par gamle reklameinnlegg liggende på noen blogger "til evig tid" før jeg begynte å spesifisere dette ;-)

Kenneth er inne på noe, varierer MYE etter sjanger da, men 300-1000 synes jeg høres fornuftig ut, og enda høyere for f.eks gambling.
 

picxx

Well-Known Member
Permanente innlegg 750-2000 litt etter hvilke kategorier (gambling/kredittkort/forbrukslån betaler selvsagt best). Som travellingman har jeg brukt 6-12 mnd. avtaler om innlegget skal linkes (fast) fra forsiden.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Får av og til henvendelser fra firmaer som vil ha "livslang" link - det er jo helt håpløst i mine øyne. Sier konsekvent nei til slikt.
 

JoachimT

New Member
Takk for svar alle sammen! :)

Dette leder oss da til et nytt spørsmål. Hvordan er praksisen rundt det å utgiftsføre en slik utgift i et regnskap for et foretak dersom bloggeren selv ikke driver et firma, og følgelig ikke har et organisasjonsnummer?

Kan bloggeren sende ut en faktura uten organiasjonsnummer som privatperson, hvilket vil være tilstrekkelig nok som gyldig bilag?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Varer eller gavekort er vanlig å "takke" bloggerne med :)

Dette er nok det som var vanlig. Og, det er sikkert en del småbloggere som fortsatt godtar dette.

Men, det er vanskelig å gå på butikken og betale med shampoprøver, slankemiddel og andre type gaver man får tilsendt.

Det varierer stort hva man betaler/får betalt for sponsede blogginnlegg/artikler. Alt avhenger av "kvalitet" på siden, hvor langt innlegget skal være, hvor mange linker, varighet på avtalen, om det blir bestilt flere (kvantumsrabatt), nisje etc.

Tallene som er nevnt her går nok mye igjen, men vi har vel sett både de over og under....
 

Dseller

Medlem
Om jeg kjøper link hos en blogger for 1 år, hva skjer når bloggeren da fjerner denne linken?

Husker google fortsatt denne linken eller har den ingen verdi når den blir fjernet?
 
Sist redigert:
Er også andre faktorer som spiller inn på prisen: om f.eks. bloggposten deles i sosiale medier som Facebook og Twitter. Antall. fans og followers er jo avgjørende da.

Er vanlig at bloggpostene er permanente.

Sitewide linker (f.eks. bloggroll) er også smarte på enkelte blogger.
 
Topp