Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er forkjellen på IMAP og POP?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skål.!

Først vil jeg benytte anledningen til og ønske dere alle en riktig god jul. Håper dere alle kjøper inn rikelig med øl, slik at det holder i minst ett par uker før det er tomt. :)

Jeg har forstått at dersom jeg setter opp en epostkonto i f.eks Outlook Express, da laster programmet ned melding fra server, mens den samtidig blir slettet fra server. Dette dersom jeg bruker POPgreiene.

Det jeg ønsker, er at meldingen ikke skal slettes fra server, og allikvel lastes ned av Outlook Express. Er det dette vi har IMAP til ?

Hva er egentig forjellen på IMAP og POP, og hva kan jeg gjøre for og få det slik jeg vil?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
du kan gjøre dette med pop også, du stiller inn epostprogrammet til å laste ned en kopi fra serveren.

POP
POP står for Post Service Protocol og brukes for å hente e-post ned til e-postklienten din. Det som er spesielt med bruk av POP er at e-posten lastes ned på maskinen din, e-posten slettes fra tjeneren idet du laster den ned og du kan lese e-posten din selv når du ikke er tilkoblet nettet.

Deler av dette er også noe av problemet med POP. Hvis du sitter på en pc-sal, og e-postprogrammet der er satt opp til å bruke POP så lastes e-posten du mottar ned til den maskinen. Den vil da kun ligge der. Hvis du setter deg på en annen maskin så vil du ikke ha mulighet til å se denne e-posten. Når i tillegg de fleste salmaskiner er satt opp til å slette lokale filer når brukeren logger seg av, så er det lett å skjønne at e-post fort kan forsvinne.

Hvordan løse dette
De fleste e-postklienter har et alternativ som heter "Leave mail on server". Det vil da bli lastet ned en lokal kopi av e-posten til deg, mens det fortsatt vil finnes en kopi på tjeneren. Du vil da ha mulighet til å hente ned samme e-post fra flere steder. Hvordan sørge for å ha en kopi på tjerenen (kryss av de nevnte boksene):

•Outlook Express (norsk): Verktøy -> E-post -> Egenskaper -> Avansert -> La det være en kopi av meldinger på serveren
•Outlook Express (engelsk): Tools -> Mail -> Properties -> Advanced -> Leave mail on server
•Eudora: Tools -> Options -> Incoming Mail -> Leave mail on server
•Netscape: Edit -> Preferences -> Mail & Newsgroups -> Mail Servers -> Edit (på incoming mailserver) -> Pop -> Leave mail on server
•Mozilla Thunderbird: Kontoinnstillinger -> Velg kontoen til e-posten som har f.eks "pop.gmail.com" som serveradresse -> Tjenerinnstillinger -> La meldinger ligge på tjeneren
Noe du må passe på når du gjør dette er at e-postboksen som ligger på tjeneren kan bli stor. Grunnen til dette er jo at man hele tiden laster ned lokale kopier av e-post, og det er disse man driver og sletter. E-posten som ligger på tjeneren blir ikke slettet av seg selv. For å unngå at e-postboksen som ligger på tjeneren blir gedigen så kan vi trikse litt slik at når du sletter en e-post i e-postprogrammet ditt, så blir den slettet på tjeneren også.

•Outlook Express (norsk): Verktøy -> E-post -> Egenskaper -> Avansert -> Fjern fra serveren ved sletting fra Slettede elementer (Må aktivere "La det være en kopi av meldinger på serveren" først)
•Outlook Express (engelsk): Tools -> Mail -> Properties -> Advanced -> Remove from server when deleted ... (Må aktivere "Leave mail on server" først)
•Eudora: Tools -> Options -> Incoming Mail -> Delete from server when emptied from Trash
•Netscape: Edit -> Preferences -> Mail & Newsgroups -> Mail Servers -> Edit (på incoming mailserver) -> Pop -> When deleting a message locally... (Må aktivere "Leave mail on server" først)
•Mozilla Thunderbird: Kontoinnstillinger -> Velg kontoen til e-posten som har f.eks "pop.gmail.com" som serveradresse -> Tjenerinnstillinger -> La meldinger ligge på tjeneren -> Merk av; helt til jeg sletter eller flytter dem fra innboksen
Ved å sjekke at dette er satt opp korrekt så slipper du mest sannsynlig å miste e-post, noe som er det største problemet med POP brukt på gal måte.

IMAP
IMAP står for Internet Message Access Protocol, og brukes for å hente e-post. Hovedforskjellen mellom POP og IMAP er at med IMAP så ligger e-postene på tjeneren. De blir aldri lastet ned lokalt til din egen maskin. Det eneste som ligger på din maskin er en liste over hvilke e-poster som finnes. Du er nødt til å være tilkoblet internett for å få muligheten til å lese innholdet av e-posten.

Fordelen med IMAP er at du hele tiden kun har en e-postboks å forholde deg til, nemlig den som ligger på tjeneren. Du har ingen problemer med e-post som forsvinner. Eneste måten det skjer er at du sletter dem selv. Du slipper også å sette opp e-postprogrammet ditt i forbindelse med hva som skal skje når e-post slettes lokalt. Sletter du i e-postprogrammet ditt så blir e-posten slettet fra tjeneren.

Du har mulighet for å lagre kopier av e-posten lokalt i de fleste e-postprogrammer ved bruke av IMAP. Dette gir deg muligheten til å lese e-post selv om du ikke er tilkoblet nettet. Hvordan en gjør det er noe forskjellig fra program til program.

(hentet fra infoweb.ntnu.no)
 
Og når det er sagt, det er som oftest ikke opp til deg - som bruker - hvilken av disse protokollene du ønsker å bruke - det er opp til hva ISP-en velger å tilby.
 
Topp