Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er "problemet" med one.com ..?

spikre

peterhamre.no
Vil du bo på et hotell hvor du må sove opp på en hel indianerfamilie som brenner bål? Vil du bo på et hotell hvor du må be resepsjonisten låse opp dørene for deg - fordi du ikke har eget nøkkelkort? Vil du bo på et hotell hvor ingen vasker, og du heller ikke selv har lov til å vaske? Nei.
 

Travellingman

Nettgrunder
Mulig det henger igjen fra "gamle dager"? Jeg har aldri vært kunde der, så jeg baserer meg bare på hva "erfarne fjellfolk" har erfart om one.com

Tok en liten tur innom nettsiden deres nå og prøvde meg litt i gjennom bestillings-prosessen med å bli kunde. Og allerede der stopper det opp for meg, jeg ønsker ikke å kjøpe et domene hos de eller flytte et eksisterende domene dit.

Eller kan man bli kunde uten å kjøpe domene?

Det jeg også har hørt tidligere er att ønsker du senere å flytte din nettside/blogg fra one.com så skal visst det være ganske vanskelig?
 
Vil du bo på et hotell hvor du må sove opp på en hel indianerfamilie som brenner bål? Vil du bo på et hotell hvor du må be resepsjonisten låse opp dørene for deg - fordi du ikke har eget nøkkelkort? Vil du bo på et hotell hvor ingen vasker, og du heller ikke selv har lov til å vaske? Nei.

Kan du forklare dette i klartekst?
 
Sist redigert:
Mulig det henger igjen fra "gamle dager"? Jeg har aldri vært kunde der, så jeg baserer meg bare på hva "erfarne fjellfolk" har erfart om one.com

Tok en liten tur innom nettsiden deres nå og prøvde meg litt i gjennom bestillings-prosessen med å bli kunde. Og allerede der stopper det opp for meg, jeg ønsker ikke å kjøpe et domene hos de eller flytte et eksisterende domene dit.

Eller kan man bli kunde uten å kjøpe domene?

Det jeg også har hørt tidligere er att ønsker du senere å flytte din nettside/blogg fra one.com så skal visst det være ganske vanskelig?

Om man kan bli kunde hos one.com uten å kjøpe domene aner jeg ikke, og jeg har også lest hva "erfarne fjellfolk" har erfart, og det stemmer bare ikke med mine egne erfaringer. Selv har jeg brukt one.com helt siden den gangen de het b-one, og jeg har aldri støtt på noen som helst form for problemer, ut over at de ikke hadde en fersk sikkerhetskopi av databasen min en gang jeg rotet det til med den.

Selv har jeg aldri flyttet noe fra one.com, men jeg vet svigermor gjorde det en gang, og en venn av meg har gjort det, og ingen av dem opplevde noen problemer med det. De fikk riktignok en eller annen til å gjøre det for seg, men såvidt jeg forstår gikk det smertefritt det også.

Jeg har sagt opp en del domener hos one.com (har hatt en del :D ) og det har også gått fint.

Så jeg gjentar spørsmålet; hva er "problemet" med one.com? Spikre skriver noe om indianere som brenner bål, låste dører og renhold, men det sier meg faktisk ikke så mye ... :p
 

impel

Medlem
Det blir som med så mye annet: Du får hva du betaler for. Driver du en liten blogg som ikke tar skade av litt nedetid her og der, og ikke trenger svar på support innen 10 minutter hver gang, vil jeg si One.com er et helt greit valg. Skal du drifte en nettbutikk hvor alt fra lastetider til oppetid og support er mye viktigere, ville jeg dyttet inn noen hundrelapper i måneden.

Jeg har selv administrert sider som har ligget hos både One.com (b-one) og web10.nu, begge skandinaviske lavprisselskaper, og til sitt bruk fungerer det helt greit.
 
Det blir som med så mye annet: Du får hva du betaler for. Driver du en liten blogg som ikke tar skade av litt nedetid her og der, og ikke trenger svar på support innen 10 minutter hver gang, vil jeg si One.com er et helt greit valg. Skal du drifte en nettbutikk hvor alt fra lastetider til oppetid og support er mye viktigere, ville jeg dyttet inn noen hundrelapper i måneden.

Jeg har selv administrert sider som har ligget hos både One.com (b-one) og web10.nu, begge skandinaviske lavprisselskaper, og til sitt bruk fungerer det helt greit.

Jeg driver en liten nettavis, og administrerer et par andre småsider hos one.com og kan ikke si jeg har merket nevneverdig til nedetid hos dem, og support tar sjelden mer enn noen få minutter - hele døgnet (riktignok på engelsk om kvelden, men greit nok). Nå har jeg sjelden bruk for support sånn rent generelt sett, da tingene stort sett bare har fungert, og de "problemene" jeg har hatt har stort sett vært relatert til Wordpress eller ett eller annet plugin.

Ikke misforstå, jeg er ikke spesielt "one.com-frelst", og mener virkelig jeg ønsker eksempler på hva som er "feil" hos dem. Spesielt siden jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det som nevnes ovenfor, og jeg mener selv jeg har forholdsvis lang fartstid.

Så hvis noen hadde noe helt konkret å komme med, hadde det vært fint. Jeg tenker også litt sånn "føre-var" her, da jeg har ambisjoner om å vokse forholdsvis mye om ikke så lenge, og da hadde det vært fint å vite hvilke problemer jeg kan risikere å støte på. Men helst ingen synsing, eller "jeg har hørt". Det kan jeg ikke bruke til noe ... :p
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Her er det sikkert endel synsing mht. erfaringer ute og går. Det de fleste reagerer på hos billige hostingfirmaer, er vel at domene/webhotell ligger på samme server med en rekke andre. Dersom det da er flere tyngre sider som har mye besøk, sier det seg selv at ting vil gå tregere.

Nå har ikke jeg peiling på hva som er "mye" på en server, men ser f.eks. via www.sydhavsposten.dk at Sydhavsposten ligger på samme IP som 2572 andre domener. Sjekker jeg et av mine domener som ligger et annet sted enn One.com, så er det f.eks. 17 andre domener på samme IP.
 
Har vel googlet meg gjennom (og lest) rundt 50 tråder om one.com nå (på danske sider), og det som er gjennomgangstema er at serverne går tregt på store sider med stor trafikk. Ingen har (så vidt jeg kan se) hatt problemer med å flytte fra one.com, men sier man ikke opp domenet og webhotellet minimum tre måneder før avtalen fornyes, må man betale for neste periode (år) også, selv om man flytter alt sammen til en annen leverandør.

En av dem jeg leste om hadde i overkant av 1000 besøkende daglig på en wordpress side, og det kunne visst merkes da vedkommende flyttet til ny leverandør.

Et annet problem man ofte støtte inn i hos one.com tidligere var at de tildelte alt for lite minne til php (hva nå det betyr), men dette skal visst være ordnet nå.

Er det ellers noen måte man kan måle hastigheten på nettsidene sine på? Har så vidt prøvd WebPagetest - Website Performance and Optimization Test og Website speed test men skjønner ærlig talt ingenting av resultatene ... :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du har eposten via one.com så har de et eller annet køsystem som gjør at beskjeder skrevet inn på skjemaer på nettsider blir lagt i kø for sending inntil systemet får nok minne. Det er veldig dumt hvis man driver en pizzasjappe som tar bestillinger pr. epost og må lage pizaen innen 30 min., en kunde av meg fikk det problemet.

Og ja, har man mange besøkende samtidig kan one.com strupe trafikken til nettsida di slik at den fremstår som nede, eller veldig treg.

Jeg syns ikke det er noe problem å flytte nettsteder/domener derfra, men det er nok fordi jeg har gjort det så mange ganger :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
For noen år siden hadde jeg en kunde som plutselig fikk opp "virusvarsel" på sidene sine som var hosta hos one.com. Ok, sidene hadde blitt hacka tenker man da, sikkert ikke oppdatert wordpress eller noe sånt, ikke sant?

Vel, saken her var at sidene hennes var statisk HTML, ikke noe php eller noe sånt i det hele tatt. Dermed er det ikke MULIG å hacke seg inn på sidene via svak kode e.l.

Derfor sjekka jeg litt og fant ut at det virka som ALLE sidene på samme server hadde blitt infisert av det samme greiene.

For å si det helt enkelt - det betyr at det var en eller annen form for svakhet på serveren, og jeg sa fra til one.com, men de nekta selvsagt.

Andre problemer - plutselig går ting så treigt at det er umulig å bruke adminområdet i wp

og ikke minst - det Tonny nevner om at de kan strupe trafikken hvis du bruker "for mye" ressurser (har for mye besøk), DET er ikke egentlig det verste, det verste er at "for mye" ikke i det hele tatt er definert - dvs at du ikke i det hele tatt kan ha noen anelse om hva som er for mye. Samtidig vil dette også si at den dagen du VIRKELIG trenger at sidene dine er oppe, fordi du får masse trafikk (dvs tjener mye penger), så er sjansen stor for at sidene dine enten blir strupa eller stengt ned!

Med andre ord - one.com er ikke i det hele tatt laget for profesjonelt bruk!
 
Sist redigert:
Mange takk - den var ikke dum.

Tror imidlertid ikke jeg har hverken kompetansen (eller tiden, for den saks skyld) til å gjøre dette selv, så jeg får sette det på huskelisten inntil videre og heller leie inn noen når den tid kommer. Er et par andre småting jeg skulle hatt fikset også, men må vel innse min begrensning ... :)
 
Topp