Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er "vanlig" % å betale i affiliate?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg skal lansere en ny nettside til våren hvor innholdet er bak en betalingsmur. Man betaler en fast sum pr måned for å få tilgang på innholdet. Siden er på norsk og rettet mot fotografer/hobbyfotografer.

Tenkte å prøve å sette opp et affiliatesystem og er litt nysgjerrig på hva som ses på som vanlig å betale til de som sender (betalende) kunder til meg? Skjønner at det sikkert varierer en del, men jeg tenkte at noen her inne kanskje har noen tanker rundt det?
 

Ole Avranden

utvandret
Høres ut som et spennende prosjekt!

For den type digitale produkter, pleier affiliatebetalingen å være relativt høy. 10% er et absolutt minimum, 20% er nok mer realistisk.
 

kongen

kongemedlem
100% av første måned, eller 33% av hver måned så lenge medlemmet er medlem. Dette er absolutt minimum på digitale produkter.
 

tomro

Member
I dette tilfellet er jeg litt monarkist, i den forstand at jeg er mest enig med Kongen. Hva skal det koste brukeren per måned? 99,- ? 199? En månedspris kan være greit å ta utgangspunkt i, men alt varierer jo fra kunde til kunde og produkt til produkt, men dersom f.eks. HBO/Viaplay/Netflix hadde kjørt ut en kampanje til en CPO på 25,- når produktet koster 89 eller 99 så tror jeg ikke det hadde blitt noen stor suksess.
 

pleb

Medlem
Er dette på norsk? I Norge er det vel ikke noen "vanlig" takst på slikt?

Litt ut av nysgjerrighet: burde det være forskjell i "affiliatesats" på om nettsiden skal være på norsk eller engelsk?

Jeg synes egentlig at 199,- høres ut som en god deal for både deg og affiliate. Da er det bare opp til deg selv å levere så god kvalitet at du beholder kundene ut over den måneden du betalte publisheren. :)
 

tomro

Member
Jeg tenker at du legger deg for lavt. Du har sikkert ett så godt produkt som gjør du beholder brukerene lenge og har en stor lifetimevalue. Ting avhenger naturligvis at kjøpsprosessen og konverteringen, men syns det høres lavt ut.

Når du er annonsør og kjøper CPC eller CPM tenker man jo gjerne "hvor lite kan jeg betale", men når du snakker CPO må du tenkte en del anderledes for å tiltrekke deg de riktige samarbeidspartnere.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Absolutt, men jeg håper og tror at mange ser verdien i å betale litt pr måned for å få tilgang til mye god informasjon på ett sted. Hvis man baserer seg kun på forum og diverse blir det mye tid som går med til å lete. Det finnes også lite videoer på norsk, det aller aller meste på f.eks Youtube er på engelsk.
 
Topp