Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva kan jeg forvente i klikkpris?

Dag Frogner

Supermedlem
I Adwords kan man se gjennomsnittlig CPC (klikkpris) på et søkeord for å finne ut hvor mye man må regne med å betale for å få vist annonsen sin.

Vil det bety at det er denne prisen man (gjennomsnittlig) vil få betalt pr klikk i Adsense om man har disse annonsene på en nettside?
 

zapotek

Medlem
Publisherne beholder 66% av kaka, de resterende 34% beholder Google (noe som er en betydelig bedre deal enn mange andre Affilatenettverk).

For å besvare spørsmålet ditt så kan regne med å få ca. 66% av gjennomsnittlig CPC på søkeordet. Husk bare på at Adsense også viser f.eks. intressebaserte annonser, ikke bare annonser tilpasset det den aktuelle nettsiden handler om. Disse kan selvsagt ha en helt annen klikkpris.
 
Publisherne beholder 66% av kaka, de resterende 34% beholder Google (noe som er en betydelig bedre deal enn mange andre Affilatenettverk).

For å besvare spørsmålet ditt så kan regne med å få ca. 66% av gjennomsnittlig CPC på søkeordet. Husk bare på at Adsense også viser f.eks. intressebaserte annonser, ikke bare annonser tilpasset det den aktuelle nettsiden handler om. Disse kan selvsagt ha en helt annen klikkpris.

Det er nok ikke så enkelt som dette dessverre. Google betaler publisherne 68 prosent ikke 66, kilde The AdSense revenue share - Inside AdSense. Men regnestykket er mer komplisert enn å simpelten ta 68 prosent av cpc i adwords og så tro at man sitter igjen med dette.

CPC prisen i adwords viser hva anonnsører i gjenomsnitt må betale for å komme på topp 3 i google sine søkeresultater for dette nøkkelordet og ikke i innholdsnettverket. Annonsører har en klar tendens til å betale en lavere klikkpris for å anonnsere i innholdsnettverket, i gjenomsnitt 28 prosent lavere for å være helt nøyaktig iht denne studien
http://static.googleusercontent.com.../us/ads/research/gcnwhitepaper/whitepaper.pdf

Men en annen ting er at mange annonsører som betaler en svært høy cpc i googles søkeresultater har en tendens til å styre unna innholdsnettverket helt og holdent fordi konverteringene tenderer til å være mye lavere der og kan dermed ikke forsvare disse høye cpc'ene.

I tillegg til dette er det et utall andre nettsidespesifikke faktorer som kan påvirke den endelige CPC prisen din. Dette er faktorer som antall annonsører og deres makspris,grad av konkurranse, historikk bla bla bla

Cliffnotes: For å finne best case scenario for hva du vil få for et nøkkelord må du trekke fra 28% av cpc i adwords og så beregne 68% av dette igjen.
 
Topp