Hva kan jeg forvente i klikkpris?

En tråd i 'Adsense' startet av Dag Frogner, 11 Feb 2012.

  1. Dag Frogner

    Dag Frogner Supermedlem

    Innlegg:
    4.692
    I Adwords kan man se gjennomsnittlig CPC (klikkpris) på et søkeord for å finne ut hvor mye man må regne med å betale for å få vist annonsen sin.

    Vil det bety at det er denne prisen man (gjennomsnittlig) vil få betalt pr klikk i Adsense om man har disse annonsene på en nettside?
     
  2. zapotek

    zapotek Medlem

    Innlegg:
    3.689
    Publisherne beholder 66% av kaka, de resterende 34% beholder Google (noe som er en betydelig bedre deal enn mange andre Affilatenettverk).

    For å besvare spørsmålet ditt så kan regne med å få ca. 66% av gjennomsnittlig CPC på søkeordet. Husk bare på at Adsense også viser f.eks. intressebaserte annonser, ikke bare annonser tilpasset det den aktuelle nettsiden handler om. Disse kan selvsagt ha en helt annen klikkpris.
     
  3. Dag Frogner

    Dag Frogner Supermedlem

    Innlegg:
    4.692
    Takk for info. :)

    Ser at mitt hovedsøkeord har en CPC på 50,- hos Adsense (etter at jeg har tatt bort 66%) og jeg ligger nå på 15,- hos en konkurrent av Adsense.
     
  4. KennyBanja Medlem

    Innlegg:
    19
    Det er nok ikke så enkelt som dette dessverre. Google betaler publisherne 68 prosent ikke 66, kilde The AdSense revenue share - Inside AdSense. Men regnestykket er mer komplisert enn å simpelten ta 68 prosent av cpc i adwords og så tro at man sitter igjen med dette.

    CPC prisen i adwords viser hva anonnsører i gjenomsnitt må betale for å komme på topp 3 i google sine søkeresultater for dette nøkkelordet og ikke i innholdsnettverket. Annonsører har en klar tendens til å betale en lavere klikkpris for å anonnsere i innholdsnettverket, i gjenomsnitt 28 prosent lavere for å være helt nøyaktig iht denne studien
    http://static.googleusercontent.com.../us/ads/research/gcnwhitepaper/whitepaper.pdf

    Men en annen ting er at mange annonsører som betaler en svært høy cpc i googles søkeresultater har en tendens til å styre unna innholdsnettverket helt og holdent fordi konverteringene tenderer til å være mye lavere der og kan dermed ikke forsvare disse høye cpc'ene.

    I tillegg til dette er det et utall andre nettsidespesifikke faktorer som kan påvirke den endelige CPC prisen din. Dette er faktorer som antall annonsører og deres makspris,grad av konkurranse, historikk bla bla bla

    Cliffnotes: For å finne best case scenario for hva du vil få for et nøkkelord må du trekke fra 28% av cpc i adwords og så beregne 68% av dette igjen.
     
  5. TorsteinO

    TorsteinO Art Director & grunder

    Innlegg:
    4.642
    = gange det med 0,49
     
  6. Bjørnar

    Bjørnar Gründer

    Innlegg:
    1.881
    ... som igjen er ca halvparten, rundt regnet - hvis man vil gjøre det jækla enkelt ;)
     
  7. KennyBanja Medlem

    Innlegg:
    19
    Nettopp :). Og det er som sagt best case scenario!
     
  8. TorsteinO

    TorsteinO Art Director & grunder

    Innlegg:
    4.642
    ...men det er jo fremdeles litt over det dobbelte av det Dag forteller om...
     
  9. Dag Frogner

    Dag Frogner Supermedlem

    Innlegg:
    4.692
    Ja, jeg tror jeg må ta en alvorsprat med firmaet som jeg har disse annonsene hos. ;)
     

Del denne siden