Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skjer? En klikk-kampanje!?

Ståle

Medlem
Det er et sjeldent syn, men nå er det altså tilfelle igjen, det er en klikk-kampanje hos Tradedoubler! :D

Det er nå reiseplaneten.no som kjører en kampanje. Den betaler 1kr per unike klikk.

Reiseplaneten utvikler og publiserer store reiseguider, informasjon og reisetips som inspirerer, gir kunnskap og gir merverdi til den reisende. Alle tjenester er gratis for nettsidens besøkende. Reiseplaneten er deleiet av blant annet Aschehoug & Co som er blant Norges største og ledende forlagshus. Reiseplanten betaler 1,0 krone for hver unike besøkende.

Så, har du reiselystne besøkende som konverterer dårlig kan dette være rett program.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Gi meg en bedre pris, så skal du få annonseplassen som de opptar akkurat nå! ;)

Jeg har nok mine egne metoder for å få trafikken. Noen ganske geniale også faktisk!

Irriterte meg litt da at Sesam har endret sine tariffer..

Hva hadde du forventet av sesam? Det prosjektet er så utrolig tapsprosjekt. Crawleren deres er jo like raskt som en blind sau med lenker og våt pels. Om dem ikke begynner å fokusere snart, så har dem ikke en nubbesjanse. Egentlig skulle dem bare gjort det samme som kvasir, nemlig å kjøpe resultater fra Google.
 

Ståle

Medlem
Jeg trodde jeg hadde oppdaget veien til rikdom med denne kampanjen. I og med at den betaler per klikk så er man sikret 1kr per unike klikk.

I tillegg så er det mulig å sende PPC trafikk. Så, jeg, med min sterke 4`er i matte tenkte så at det burde være lett å tjene penger her. Lag en liste med masse reiserelaterte søkeord, og sett makspris under 1 krone, dermed er man nødt til å gå i pluss fra første besøkende man sender.

Det hele virket latterlig enkelt, jeg satt opp en adwords kampanje, laget en liste på litt over 400 reiserelaterte søkeord, og satt en makspris på 0.35,- som er minstesats. Da jeg lagret denne så jeg at over 75% av søkeordene ikke ble aktive, og at jeg måtte by min 0.65,- for å få de fleste aktive. Jaja, tenkte jeg, det er fremdeles under 1,- og jeg vil dermed tjene 0.35,- per unike besøkende.

Nå har det gått ca 24 timer siden jeg satte opp kampanjen, og jeg logget på kontoen min for å se hvordan det gikk. Der var ALLE søkeordene disablet, og jeg måtte by alt fra 2.5,- tl 32,-(!) for å få de aktiv igjen. Pokker! :rolleyes:

Rikdommen får vel vente...

Har forøvrig ikke blitt godkjent enda heller..Får vel beskjed om en uke eller to at jeg ikke er godkjent og all trafikk sendt til dem er bortkastet...(dvs, ubetalt)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Har forøvrig ikke blitt godkjent enda heller..Får vel beskjed om en uke eller to at jeg ikke er godkjent og all trafikk sendt til dem er bortkastet...(dvs, ubetalt)
Det er det jeg også ser for meg. Etter ett døgn har jeg gitt Reiseplaneten 738 unike besøkende uten å ha blitt godkjent. Trafikk jeg kunne ha brukt på andre kampanjer som konverterer bra og ikke minst på AdSense.
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Min lille sommerflørt med Reiseplaneten

E-post fra Reiseplaneten kl 09:25:

Hei Asle,

Vi takker for din søknad, og kan med glede informere om at du nå er godkjent som partner i vårt affiliateprogram.

--

E-post fra Reiseplaneten kl 12:43:

Hei Asle,

Ditt samarbeid med Reiseplaneten har blitt stoppet. Du vil derfor ikke lenger tjene penger på dette programmet. Provisjonen som du har opptjent frem til nå vil du beholde.
 

Ståle

Medlem
E-post fra Reiseplaneten kl 09:25:

Hei Asle,

Vi takker for din søknad, og kan med glede informere om at du nå er godkjent som partner i vårt affiliateprogram.

--

E-post fra Reiseplaneten kl 12:43:

Hei Asle,

Ditt samarbeid med Reiseplaneten har blitt stoppet. Du vil derfor ikke lenger tjene penger på dette programmet. Provisjonen som du har opptjent frem til nå vil du beholde.

Var bra at du iallefall får beholde det du har tjent til nå... Dårlig kvalitet på trafikken du sender? :p
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg hadde satt en automatisk videresending (301 redirect) fra www.reiseguider.no, www.reiseguide.no og et par andre domener til www.reiseplaneten.no via Tradedoubler, slik at alle som klikket på disse domenene (eller som skrev domenenavnene direkte inn i URL-feltet på nettleseren) ble videresendt til Reiseplaneten.

Jeg ante ikke at dette ikke var lov, men ble gjort oppmerksom på dette av Tradedoubler tidligere idag.

Jeg ble også fratatt opptjent provisjon, gitt.

Betyr dette at det er forbudt å lage URLer som er enkle å huske?

Jeg har eksempelvis laget "lette-å-huske-URLer" som

http://bokkilden.findex.no.

Er dette en no-no? Isåfall vil jeg gjerne vite det.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
...og der var den første AdWords-kampanjen for Reiseplaneten på plass

En Tradedoubler-affiliate har registrert en del generelle ord og uttrykk med reiseplaneten.no som landingsside. Et eksempel på et google-søk på "været":

vaeret.jpg


1) Denne type kampanjer er ikke bra for annonsøren: Det er vel neppe denne type lavkvalitetstrafikk reiseplaneten.no ønsker seg? Likevel står det i Tradedoubler-programmet at det er greit å kjøpe søkeord i AdWords på denne måten.

2) Denne type kampanjer er ikke bra for affiliate'n heller: Annonser på volumord (ord som det søkes mye på) får lav klikkrate (= antall klikk dividert på antall visninger), og blir dermed automatisk stoppet av Google AdWords. Den eneste måten å få igang annonsen på igjen, er å pøse på mer penger. Og da er kampanjen ulønnsom.

3) Husk at en slik AdWords-kampanje skal være i henhold til til både Tradedoublers retningslinjer og Google AdWords' retningslinjer: Google AdWords' retningslinjer krever at det er sammenheng mellom AdWords-teksten og destinasjonssiden (landingssiden): "Hvis brukerne ikke ser hva de søkte etter da de klikket annonsen din med en gang, kommer de til å bli frustrerte og forlate webområdet." (fra AdWords-retningslinjene).

Mitt råd er å begrense AdWords-kampanjer til få, relevante søkeord, kombinert med en "lekker" og spennende tekst som får høy klikkrate.

Under kampanjens gang (fra dag én) bør man rotere flere AdWords-tekster og eksperimentere med hvilken tekst som får høyest klikkrate.

Husk at (plassering) = (pris) * (klikkrate) i Adwords, og at lav klikkrate derfor må kompenseres med høyere pris (og vice versa).
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Jeg har eksempelvis laget "lette-å-huske-URLer" som

Hovedside » Bokkilden.

Er dette en no-no? Isåfall vil jeg gjerne vite det.

Bokkilden er vel en ppa annonsør, og blåser vel stort sett i hvilken trafikk du sender all den tid de du sender kjøper noe.

Når det gjelder ppc kampanjer ligger det vel i navnet hva det er (pay per click).
De ønsker klikket trafikk og ikke videresendt trafikk.
Såhvidt jeg vet er det kun trafikkbrokere som kjøper 404 eller skimmet trafikk som godtar vidersendt, og ikke klikket, trafikk.
 
Topp