Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvem er flink til å lære bort salg

peterandrej

pensjonert moderator
Og ja, alle ansatte burde selvølgelig vite mest mulig om bedriften og bedriftens visjoner. Men likevel kan jeg ikke se for meg at markedsføringsutdanning er relevant for de fleste selgerstillinger.

Har du i det hele tatt peiling på hva man undervises i på et studie i markedsføring? Men jeg ser poenget. Hvis man jobber kun i felt, og ikke har NOE ansvar for å tilrettelegge egen aktivitet, eller NOE ansvar utenom å komme kl 8 og gå kl 16, så blir sikkert et markedsføringsstudie litt bortkastet. Men hvor i svarte finner du slike selgere?

Annet enn i eiendomsmeglerbransjen liksom? #spøk
 

Christian

Medlem
Har du i det hele tatt peiling på hva man undervises i på et studie i markedsføring?

Jeg har studert det selv, og kjenner mange markedsførere.

Men jeg ser poenget. Hvis man jobber kun i felt, og ikke har NOE ansvar for å tilrettelegge egen aktivitet, eller NOE ansvar utenom å komme kl 8 og gå kl 16, så blir sikkert et markedsføringsstudie litt bortkastet. Men hvor i svarte finner du slike selgere?

Du kan ikke ha ansvar for å tilrettelegge egen aktivitet uten å ha studert markedsføring? Man kan kun jobbe i felt hvis man ikke har studert markedsføring?

Jeg mener fortsatt at det kan være mange andre fagutdanninger (produktrelaterte) som ofte vil bety mye mer for en god selger.

Kan du ikke heller komme med 4-5 konkrete eksempler der en markedsføringsutdanning er det mest relevante for om en selger skal gjøre suksess eller ikke?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du kan ikke ha ansvar for å tilrettelegge egen aktivitet uten å ha studert markedsføring? Man kan kun jobbe i felt hvis man ikke har studert markedsføring?

Nå gjør du deg bare vanskelig, du skjønte nok hva jeg mente. :)

Jeg mener fortsatt at det kan være mange andre fagutdanninger (produktrelaterte) som ofte vil bety mye mer for en god selger.

Åja. Skal du selge biler så må du jo selvfølgelig kunne en del om biler. Men i bunnen mener jeg at en grunnleggende markedsføringsutdannelse er vesentlig for å kunne reflektere over egen aktivitet og utvikle seg selv i faget. Men selvsagt, det finnes jo masse folk som ikke har noen utdannelse og som har blitt multimilliardærer.

Grunnen til at du leser om dem i aviser og blader er jo nettopp fordi de er unntakene som bekrefter reglen. Det at de "jobbet seg opp med to tommer hender på havet som en enkel fisker fra Molde helt uten utdanning" er jo det som gjør dem interessante, ikke sant?

Kan du ikke heller komme med 4-5 konkrete eksempler der en markedsføringsutdanning er det mest relevante for om en selger skal gjøre suksess eller ikke?

Jeg kan godt nevne en million hvis databasen til WF tillater det, for i bunnen på enhver selger, uansett bransje eller nivå, bør det ligge en grunnpilar som består bl.a av en grunnleggende forståelse for faget markedsføring. At man så bygger ut kompetansen med helt spesifikke kurs/utdanninger/erfaringer f.eks innen bilteknikk hvis man skal selge biler, er jo åpenbart - men grunnlaget BØR være en innføring i markedsføring.
 

Christian

Medlem
Nå gjør du deg bare vanskelig, du skjønte nok hva jeg mente. :)

Føler heller det er du som gjør deg vanskelig, som gjorde et poeng ut av det i første omgang. Brukte til og med store bokstaver for å få frem poenget ditt :)



Åja. Skal du selge biler så må du jo selvfølgelig kunne en del om biler. Men i bunnen mener jeg at en grunnleggende markedsføringsutdannelse er vesentlig for å kunne reflektere over egen aktivitet og utvikle seg selv i faget. Men selvsagt, det finnes jo masse folk som ikke har noen utdannelse og som har blitt multimilliardærer.

Grunnen til at du leser om dem i aviser og blader er jo nettopp fordi de er unntakene som bekrefter reglen. Det at de "jobbet seg opp med to tommer hender på havet som en enkel fisker fra Molde helt uten utdanning" er jo det som gjør dem interessante, ikke sant?

Nå forstår jeg ikke helt hva bedriftseiere uten utdanning og med suksess har med dette å gjøre? Hele poenget mitt er, igjen, at for mange salgsstillinger så krever det kanskje en helt annen utdannelse. Kanskje en ingeniørgrad og da ville det for den stillingen vært helt feil prioritering å heller brukt den tiden på å studere markedsføring. Gjerne kommer også arbeidserfaring med produktet - for eksempel for personer som selger verktøy til håndverkere, langt over en markedsføringsutdanning for å kunne selge godt.

Hvis du skal ut å selge et eller annet til en bedrift så er det helt klart viktig å forstå mange prinsipper innen det å drive en bedrift for å finne riktig salgsargumenter, men det går jo igjen på å forstå kundens behov.

EDIT: Quoting-feil
 
Topp