Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken forum-software skal jeg velge?

Eccles

Medlem
Noen som vil anbefale et forum? Phpbb? Vbulletin? Annet?
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørnar

Gründer
jeg liker måten phpBB er bygd opp på med tanke på oversikten i kontrollpanelet for både moderatorer, admin og også brukere.

at phpBB er gratis, gjør valget noe enlere mot vBulletin - forskjellen er ikke SÅ stor.

ulempen med phpBB er at de har litt sløv funksjonalitet for plugins
 

picxx

Well-Known Member
Har selv testet VB, IPB, SMF, PHPbb, myBB og simpleBB for wordpress.
Av disse er absolutt MyBB - Free and Open Source Forum Software enklest i bruk.

Når det gjelder sikkerhet og oppdateringer er vel VB eller IPB sikrest, ettersom dette er versjoner du må betale for, slik at utviklerne har litt mere "ansvar" overfor kundene.

Den som er enklest å "modde" hvis du skal ha bjeller, fløyter og flosshatter er vel nesten uten tvil PHPbb.
 

eplebiten

Medlem
Det kommer litt an på hva du skal gjøre med forumet og hvilke funksjonaliteter du ønsker.

Per i dag har jeg 5 lisenser for vBulletin, 2 for IPB, et forum med MyBB og et med phpBB.

Det jeg liker minst er phpBB ettersom det mangler, for meg, grunnleggende funksjoner for moderatorer. Så jeg ville valgt MyBB fremfor phpBB selv om MyBB har færre tilleggsfunksjonaliteter (plugins).

Av vBulletin og IPB har jeg begynt å helle mot IPB. Dette har blitt usedvanlig bra i dag.


Hvis du skal starte et forum tror jeg det er best for deg å begynne med et av gratisalternativene som phpBB eller MyBB, og så eventuelt oppgradere til et av de to store ved en senere anledning. En slik oppgradering vil ikke være så vanskelig, og man kan alltids betale produsentene for å overføre databaseinformasjonen til det nye systemet.
 

eplebiten

Medlem
Jeg savner muligheten til å bruke et eget forum som søppelkasse slik at alle slettede innlegg blir samlet opp uten å bli permanent fjernet. Akkurat denne er ganske viktig for meg ettersom jeg foretrekker å samle alle innlegg som har blitt slettet av moderatorer på et sted hvor man hente de frem for senere bruk, som for eksempel hvis en person bryter reglene flere ganger så vil man kunne dokumentere dette. Nå er dette en personlig preferanse, men de fleste scriptene har denne mulighetene.


Det finnes selvfølgelig hacks som kan gi mange av de funksjonene man savner, men dette vil igjen medføre flere mulige sikkerhetshull.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette kan jo løses veldig enkelt ved å lage en kategori som heter "Søppelkassen" og istedet for at en mod sletter innlegget, flyttes det hit. Det tar deg 2 sek ekstra bare. ;)

Og joda, hacks KAN medføre sikkerhetsrisiko, men er man nøye med hva man legger inn, er ikke dette noe stort problem.
 

eplebiten

Medlem
Problemet er bare at det er så lett å glemme å flytte den, og heller trykke på slett. På forumet hvor jeg bruker phpBB (skal flyttes over til IPB) har dette skjedd flere ganger. Moderatorer sletter istedenfor å flytte den, og innlegget er tapt for alltid.
 

Nutz

Med lem
Ja, gå for en gratis-variant til å begynne med.
phpBB er greit nok, må nok tørrtrene en stund, ikke alt som er så lett og logisk til å begynne med.
 
Topp