Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilket forumsystem? phpBB, vBulletin eller Invision Power Board (IPB)

KristianM

Medlem
Hva ville du foretrukket?

Forutsatt at du ikke hadde måtte tatt hensyn til pris...


phpBB (Gratis)
vBulletin
Invision Power Board

andre?
 

Bjørnar

Gründer
phpbb, pga enkelheten og meget god oversikt.

bruker i dag både vbulletin og phpbb, og valget mitt er enkelt i fremtiden :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Har god erfaring med phpBB og kan anbefale det på det sterkeste. Det finnes en drøss med mod`er man kan legge inn, supportforumet på phpbb.com er veldig bra da man ofte får rask og god hjelp. Det kan være litt vanskelig å sette seg inn i dette med rettigheter på forumkategorier f.eks (mange som har klaget på at dette er litt i overkant "masete"), men når det er på plass er det et enkelt forum å administrere.

Har ingen erfaring med andre løsninger desverre, men vet at mange også skryter av SMF.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg liker vbulletin. Det som brukes her på WF og Firmaforumet.

Jeg gjorde en vurdering hvor jeg sammenlignet de ledende forumløsningene både når jeg startet WF og Firmaforumet. vB kom best ut begge av gangene som du ser..
 
Er såpass sær at jeg foretrekker å kode selv fra bunnen av - sannsynligvis en vane som henger igjen fra en tid da jeg ikke hadde Mysql-støtte på serveren, ikke var interessert i å betale ekstra for dette og ikke fant gode forumløsninger som ikke trengte det. Har konvertert til mysql senere, men har holdt på dilla med å lage ting selv.

Selvsagt er dette også avhengig av situasjonen man trenger forumet til: Skal man bare opprette et forum (som Webforumet e.l.) er det som regel mest praktisk å gå for en ferdigløsning (og når jeg setter opp dette for andre går jeg mest av gammel vane for phpbb). Skal dette forumet derimot være en del av en større nettside hvor man f.eks. ønsker en felles brukerinnlogging og sømløs integrering av foruminnlegg og slikt på resten av siden, har jeg fortsatt til gode å finne en løsning som overgår å kode selv. Dessverre, for det er selvsagt både tidkrevende og på ingen måte så kvalitetssikkert som en gjennomtestet ferdigløsning.
 
Kode et fullverdig forumscript selv??? Lykke til.

Kommer jo an på behovet også. Men det er f.eks. det jeg har gjort her: Diskusjonsforum: Andeby Online - Din guide til Andeby på Internett

I senere tid har nettsiden utviklet seg i en slik retning at et standard forumscript sannsynligvis hadde vært det beste, men da jeg opprettet forumet var det viktig at det var sømløst integrert med et nyhets-CMS, et kommentarsystem, et meningsmålingssystem, et annonsemarked (nei, jeg er fortsatt ikke enig i at et forum er den beste måten å lage slikt på), av og til vil jeg kanskje integrere med et bloggsystem, av og til vil jeg kanskje kombinere det med helt andre ting ... og da er det etter min mening omtrent umulig å finne en løsning som er god nok om man ikke får skreddersydd noe fra bunnen av.
 

KristianM

Medlem
Fordi det har fått mye positiv tilbakemeldinger både her, og andre fora...

vbulletin har jeg vært borti litt før, så hadde vært morsomt og prøvd noe nytt :)
 
Topp