Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor forsiktig skal jeg være med linking mellom egne sider?

metallian

Medlem
Jeg har jo som mange andre har endel sider jeg tusler med. Flere av disse har jeg hatt i endel år og holdningen til linking mellom de har gått litt opp og ned. Nå har jeg en ny side og i den forbindelse dukker problemstillingen opp igjen. Litt mer konkret:

Jeg har en reiseside www.feriemoro.no
Jeg har en fotballside www.fotballmoro.no
Jeg har startet en side om Fotball Em 2016 Fotball EM i Frankrike 2016

På reisesiden har jeg endel storbyartikler. I flere av disse ligger det linker til fotballtur-sider på fotballsiden f.eks har Storbyferie artikkelen om London artikkel til fotball tur til London-artikkelen på fotballsiden.

Jeg tar for gitt at Google vet at det er jeg som tusler med alle sidene. Jeg trenger jo selvsagt litt innlinker til min nye side-og det er naturlig å lenke fra min eksisterende fotballside. Det er også mulig jeg legger inn et par linker fra reisesiden, ihvertfall de artiklene som handler om Frankrike/Paris siden fotball EM skal spilles der.

Blir dette for mye? Vil Google evt gi meg lav/ingen verdi på dette eller vil de se releavns og PR fra eklsisterende sider og gi verdi uansett?

Klar over at dette ikke er eksakt vitenskap men håper på litt innspill-vi er flere som er innom denne problemstillingen her inne :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg tar for gitt at Google vet at det er jeg som tusler med alle sidene.

Ja, det gjør de.

Vær veldig forsiktig. For å tenke langsiktig så bør du rett og slett lenke kun der det er hjelpsomt for leseren, der lenka gjør artiklen bedre og der siden det lenkes til tilfører artiklen noe nyttig.

Klar over at dette ikke er eksakt vitenskap...

Det er eksakt vitenskap, men bare Google kan forklare den. Så vi andre må drive med kvalifisert gjetning.
 

Tony J

Alle skal få
Du blir ikke straffet om innholdet ditt er relevant for leseren. Det må jo være en slags naturlig overgang. Om du f.eks har en nettbutikk og selger fotballer. Vil det ikke være unaturlig om du legger en inn-lenke fra fotballmoro mot nettbutikken. Dette er det mange mediahus som gjør med alle tjenestene sine, og lenker de sammen. Men ofte gjør de dette med bannere.
 

Jens1986

Medlem
Dette er et spørsmål som ingen andre enn Google kan gi deg riktig svar på, men min oppfatning er at folk "overvurderer" google litt. Bare kjør på med lenker der det virker naturlig, pass på å ha noen autoritetslenker i samme artikkel og del på twitter og g+ så er du på god vei.
 

renska

New Member
Så lenge du ikke bare har lenker til din egen side så er det greit. Kjør på med litt autoritetslenker til Wikipedia og andre sider som har høy PR. Ta også en titt på den følgende artikkelen om SEO Link wheel.

Som flere allerede har nevnt så handler det om å være relevant.
 

Ole Avranden

utvandret
Lag like mange lenker til deg selv, som du lager til konkurrentene dine. Da holder du antallet på et naturlig nivå.

Svaret på oppfølgingsspørsmålet er: Nei, det skader ikke deg å lenke til konkurrentene dine. Tvert i mot! Men du behøver kanskje ikke lage lenker til de som er over deg i SERP ;)

Og som allerede nevnt flere ganger: Relevans!

Bare en liten "note" angående å slenge inn noen lenker til Wikipedia o.l. Stadig flere regner det som en mulig spam-detektor, så vær varsom med det.
 

metallian

Medlem
Konkluderer med at jeg linker der jeg føler det er naturlig mtp relevans og at jeg skal vurdere en annen lenke i artikkelen men da til en autoritetsside som er relevant men ikke i konkurranse- f.eks for dette eksempelet, Norges Fotball Forbund, UEFA og lignende....
 

Stoppet

Banned
Svaret på oppfølgingsspørsmålet er: Nei, det skader ikke deg å lenke til konkurrentene dine. Tvert i mot! Men du behøver kanskje ikke lage lenker til de som er over deg i SERP ;)

Mulig det ikke skader, men hvorfor i all verden vil du reklamere med linker til dine konkurrenter? Da ville jeg heller brukt plassen til å linke til interessant innhold andre steder på eget nettsted. Poenget er vel å beholde leseren på sine egne sider, og ikke sende dem til en konkurrent??
 

Ole Avranden

utvandret
Alle over og under deg i SERP er konkurrentene dine - ergo lenker du til relevant stoff, så lenker du til konkurrentene. Selvfølgelig velger du å lenke til noe interessant.
 

Stoppet

Banned
Alle over og under deg i SERP er konkurrentene dine - ergo lenker du til relevant stoff, så lenker du til konkurrentene. Selvfølgelig velger du å lenke til noe interessant.

Missforstod litt hva du mente med konkurrent :)
Jeg tenkte mer på at en nettbutikk ikke lenker til konkurerende nettbutikker, men heller burde lenke til for eksempel produktinformasjon.
 
Topp