Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor går grensen mellom inspirasjon og kopi? (eksempel i post)

Andrei

Medlem
Jeg har laget en nettside. Den bruker wordpress, videre har jeg brukt et theme - men themet har jeg redigert så det totalt forandret. Mens jeg designet nettsiden hentet jeg inspirasjon fra en del andre nettsider i min nisje. Noen nettsider inspirerte mer enn andre.

Nå ønsker jeg å finne ut hvor grensen går mellom inspirasjon og kopi. Inspirasjon er jo lovlig, mens kopiering/plagiat er ulovlig. Jeg ønsker selvfølgelig å være på inspirasjonssiden.

Nettsiden jeg har laget er avbildet her:
PM for url

Er den for lik:
www.fli pit. com/se

Fortell hva dere synes, om den er innafor eller ikke. Gjerne om du har vært i samme situasjon.
 
Sist redigert av en moderator:

Steve Cash

Medlem
Enig, jeg kan ikke skjønne at siden du er inspirert av har et unikt utseende som noen kan påberope seg opphavsrett til.

Men: Hvis jeg hadde hett Finn og drevet landets største annonseside, med uttrykk som Finn bil osv. hadde jeg ikke likt at noen kommer med FinnRabatt. Om Finn har enerett til å bruke alle navn som ligner vet jeg dog ikke, jeg er ingen advokat.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Finn tror de har enerett til alt som begynner med, slutter eller inneholder ordet "finn", men de har tapt det argumentet gjentatte ganger i retten.
 
Sist redigert:

cruzader

Medlem
Finns advokat, Peter G. Nitter i advokatfirmaet Schjødt har tidligere uttalt til digi.no at Finn ser like alvorlig på om navnet blir brukt som et prefiks eller suffiks.

I Nettfinn kommer det som et suffiks, og kan om mulig slå enda verre ut som et prefiks som i FinnOnline, antyder Nitter.
Så de mener at de har enerett til bruke finn i norske domenenavn...
Merkelig at de stadig taper saker altså.

Var et par pene saker om finn i de "les også" delene for linkene over, f.eks Finn saksøkte feil selskap hvor de saksøker design/reklame byrået til et selskap for domene/innhold :D
 

adeneo

Medlem
Så de mener at de har enerett til bruke finn i norske domenenavn...
Merkelig at de stadig taper saker altså.

Men merk følgende

Domenenavnet finnmegler.no overføres til Finn No AS
Domenenavnet finnleilighet.no overføres til Finn No AS
Domenenavnet finnauto.no overføres til Finn No
Domenenavnet finn-torget.no overføres til Finn.no
Domenenavnet finn-reise.no overføres til Finn.no
Domenenavnet finnansatt.no overføres til Finn.no AS, jfr. regelverket for .no vedlegg H punkt 1.3

Det spiller egentlig liten rolle om de taper i retten når de har domeneklagenemda i lomma og får overført alt som har noe med "finn" å gjøre.

Det neste er at de får ta over hele Finnmark fylke, men slik er det altså når man er en av Norges mest profitable bedrifter uten konkurranse, og det er en grunn til at man aldri får konkurranse, man rævkjører de som prøver seg før de kommer i gang.
 

adeneo

Medlem
Å nei, det domenet tar Schibstedt rett før de erklærer Finnmark selvstendig for å slippe skatt, og når det er gjort er neste punkt på listen å invadere Finnland, det er jo tross alt deres land ettersom det har et "prefix" som er likt som deres varemerke.
 

JoachimO

Medlem
Joda, det er et kjøpetheme, men her snakker vi samme theme, med nøyaktig samme tilpasninger og endinger på layout, nøyaktig samme tittel/tagline (bare oversatt) og nøyaktig samme type nettsted :p
 
Topp