Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor lang tid tar MVA-registrering?

Keanu

Geek
Som tittelen sier, lurer jeg på hvor lang tid MVA-registrering tar?
Registrerte meg via altinn (med dokumentasjon) helt i starten av januar, og nå har det tatt snart tre uker uten at jeg har hørt noe som helst. Begynner å bli kritisk at jeg ikke får sendt ut faktura nå.
 
Trenger ikke ta lang tid, avhenger av kompleksiteten i søkanden. Er ikke noe veien for å fakturerer selv om du ikke har fått endelig mva-registrering ennå vel.. ?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er det "vippefakturaen" du ikke får sendt ut? Det du kan gjøre, er å sende den ut uten MVA, og skrive på en merknad om at mva vil bli etterfakturert pga mva-registrering. Det blir et ekstra bilag, men det funker fint, det var det jeg fikk beskjed om å gjøre da jeg registrerte meg. Så, når registreringen er i boks, sender du ut en faktura som er ca sånn som dette:
Tjeneste 1: 10000kr
tjeneste 2: 10000kr
----------------------
mva-grunnlag: 20000kr
mva: 5000kr
Total: 25000kr
----------------------
Kreditering - tidligere innbetalt (henvis til det tidligere fakturanr'et): 20000kr
Skyldig beløp: 5000 (hvorav mva 5000kr)

Dette var omtrent nøyaktig sånn jeg gjorde det, uten at jeg har fakturaen her og nå så det kan være småting som er annerledes, men det var et stort og stabilt firma denne gikk til, så hadde det vært noe problem ville nok regnskapsfører/revisor reagert på det.
 

Keanu

Geek
Takker for tilbakemeldingene.

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sende ut vippefaktura (for å få dokumentert omsetning på over 50k), registrere meg, for så sende kredittnota og ny faktura med mva. Høres mye greiere ut å gjøre det på din måte, atomet. Sparer jo også et bilag i forhold til min metode.

Når det gjelder fakturering med MVA, har jeg lov til å begynne å sende ut faktura med MVA selv om jeg formelt sett ikke er registrert enda? Eller må jeg etterfakturere MVA også for disse?

Forøvrig merkelig at det skal ta så lang tid. Veldig enkel søknad, med 7 faktura som til sammen viser omsetning over grensen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Takker for tilbakemeldingene.

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sende ut vippefaktura (for å få dokumentert omsetning på over 50k), registrere meg, for så sende kredittnota og ny faktura med mva. Høres mye greiere ut å gjøre det på din måte, atomet. Sparer jo også et bilag i forhold til min metode.

Når det gjelder fakturering med MVA, har jeg lov til å begynne å sende ut faktura med MVA selv om jeg formelt sett ikke er registrert enda? Eller må jeg etterfakturere MVA også for disse?

Forøvrig merkelig at det skal ta så lang tid. Veldig enkel søknad, med 7 faktura som til sammen viser omsetning over grensen.

Såvidt jeg har skjønt, så nei, ikke send ut faktura med mva så lenge du ikke har registreringen i orden, kjør heller etterfakturering av mva, litt mer tungvint, men korrekt formelt sett, kjipt å starte "karrieren som mva-registrert" med å få problemer med skatteetaten... Derimot kan du jo ringe og høre med dem hvor lenge det tar, jeg husker ikke sikkert hvor lenge det tok, men lurer på om det kan ha vært ca 4 uker
 

Kassimaja

Geocacher
Når jeg passerte MVA grensenga jeg regnskapsfører beskjed som sente inn fakturaliste og et eksempel på faktura til brønnøysundregisteret sammen med registreringsskjemaet. Jeg fikk beskjed om å starte å fakturere med MVA med en gang siden registreringen ville gå gjennom uten problem. Ta kontakt med registeret så får du sikkert vite om du kan begynne å sette MVA på fakturaene med en gang eller ikke.
 
Jeg og gjorde som Kassimaja, bare sendte ut faktura MED mva når det var under behandling. Mener det tok en 3-4 ukers tid før vi var registrert i 2008. Ikke noen problemer i ettertid, men jeg mener det også bare er å sette mva på med en gang, mener jeg hørte med noen rundt den tiden.
 

zapotek

Medlem
Tar alt for lang tid ja, er jo egentlig uholdbart for et firma å vente flere måneder på dette. Husker jeg fikk opprettet en hastesak da jeg nådde mvagrensa for noen år siden. Da tok det ca. 2 uker (så vidt jeg husker).
 

Keanu

Geek
Takker for alle tips. Har fått bekreftelse på MVA-registrering nå, som betyr behandlingstid på rundt en måned.

Når det gjelder fakturering i perioden, så har jeg bare ventet. Spurte regnskapsfører som sa det samme som Kassimaja, altså at jeg kunne sende ut mva-faktura med en gang jeg sendte søknad. Spurte også Narvik-telefonene, som sa det var viktig at jeg ventet eller etter-fakturerte mva.

Merkelig at det ikke finnes finnes god informasjon om dette, da det er noe omtrent alle bedrifter må gjennom i oppstartsfasen...
 
Topp