Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor langt kan du gå mtp å trekke fra på skatten?

jagarock

Information Research & Analytics
1623618_10153817183360548_314067325_n.jpg
 

hansson

Langveisfarende
Driver du AS, jagarock? Hvis ikke, hvorfor ikke? Da kan du jo lettere justere hvor mye du skal ha i lønn/utbytte og unngå toppskatt så langt du vil. Det høres ut som du driver ENK og det er nok ikke det mest egna når butikken begynner å gå bra. Start holdingselskap som eier et AS som eier nettbutikkene, og du er skalert for fremtidige eventyr...

Les f.eks. Holdingselskap.no
 

Chris M

Medlem
Lenge siden jeg har vært innom, her har det blitt skrevet mye siden sist jeg var her. Vedkommende jeg viste til var en person som drev et enkeltmannsforetak og solgte annonser i diverse printmedia på freelance-basis. Han tjente meget bra i to-tre år. Så fant han ut at han skulle føre regnskapet selv for å spare penger, og vips gjorde han en liten feil og han ble plukket opp til ettersyn og fikk gjennomskjæring på alle utgifter ettersom der var for mye til representasjon etc. Middager var ikkje godkjent når man drev et lite firma var begrunnelsen. Han kunne velge å bruke 10 år av livet sitt på å krangle med det, men etter ett par runder gav han seg og betalte.

Så råd nummer en må være at ikke bør ha "på kanten" kvitteringer, spesielt ikke om man har ENK. På et AS kan man jo gå konk om man skulle få et slikt ettersyn. Videre fikk jeg vite av samme person at dersom man har AS og ikke leverer inn bilag når man får ettersyn, så er eneste straffesanksjon de har å gi bot. Denne er cirka 20k, så er jo et alternativ om man kommer i trøbbel. Men har man ENK er man ute kjøre noe sykt om man blir plukket ut....
 

Enkel-IT

Medlem
Slik eg forstår dette, så ja, dette kan Du gjøre i 1-2 år før du evt. må tenke deg grundig om. Når det er sagt så stiller Du bedre rustet den dagen de banker på, om du har en realistisk forretntingsplan og et knippe historiske produkter å vise til.

Med dette tatt i betraktning, og at du nok ikke er den første til å tenke denne tanken, så trur eg at innsats for skattelette kontra å bare betale regninga fra egen skattet lomme går ca i null 0,-

Pr nå er det vel egentlig bare bønder som har noe å hente her, samt småsummer som går under radaren.
 
Topp