Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye er en topplasering verdt?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er jo vanskelig aa svare paa. En Toyota forhandler hadde vel tjent mer paa aa ligge paa topp paa "bil" enn en Hummer forhandler. Samtidig som en toyota forhandler vil ha en nettside som kanskje konverterer bedre enn andre toyota forhandlere sine nettsider.

Jeg har sett to veldig vanlige metoder for dette:

1. Hvor mye koster Adwords topp-plasseringen og hvor mye trafikk vil foersteplass gi? Om hvert klikk koster 5 kroner og soekeordet gir 10 000 hits per mnd kan man jo argumentere at plasseringen er verdt 50 000 per mnd.

2. Hvordan mye konverterer nettsiden paa andre noekkelord som er ca like relevante? Om den igjen gir 10 000 hits og konverteringsraten er 5% saa vil det jo gi 500 konverteringer. Det er nok ingen andre enn nettsiden selv som kan si hvor mye disse konverteringene er verdt i gjennomsnitt.
 

Ole

Medlem
Tenker du ut i fra konverteringer for nettstedseiere som Kenneth snakker om, eller tenker du ut i fra hvor mye man som affiliate kan tjene på ordene?
 

zapotek

Medlem
Vanskelig spørsmål, det er litt som hussalg. Verdt det noen er villig til å betale for det!
 

Tonny Kluften

Administrator
Dette kan du noe om Kenneth, fint at du bidrar :)

Alt henger sammen, det er på sett og vis det samme spørsmålet. Plasseringen er ikke verdt noe før noen betaler meg pga at jeg har den. Og jeg selger ikke biler selv så i bileksempelet må en eller annen bilrelatert bedrift betale meg. Så spørsmålet er hvor mye de vil betale meg og for hva.

La oss ta en adwords klikkpris på 5 kr da.
Og at det blir gjort 10000 søk på det ordet pr. mnd.
50000 anslår du.

Men hvor mange vil klikke på min link på førsteplass og hvor mange vil klikke på adwords over førsteplassen og på sidene? Er en førsteplass mere populær å klikke på enn adwords anonnsene over?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er forskjell paa hvor mange soek det er paa et soekeord og hvor mange hits man faar paa dette soekeordet. Jeg snakket om sistnevnte. Jeg vet det er flere SEO firmaer som selger paa grunnlag av dette. Adwords Estimator kan gi deg en ca oversikt over hvor mye en klikk vil koste og hva slags trafikk man kan vente seg (Selv om jeg ikke helt synes det funker mot mindre norske ord). Men om du skal selge annonsering paa siden din blir det jo litt vanskeligere aa regne. Da er jo igrunn spoersmaalet ditt er langt mer generelt, nemlig hvordan skal man pris-sette annonsene sine? Jeg har to metoder som forslag:

1. Hvor mye tjener jeg som affiliate?
Kjoer gjerne noen tester med diverse affiliatenettverk. Paa mindre nettsteder er det vanskelig aa selge annonser og da kan affiliate ofte vaere det beste. Om du da selger en annonseplass, saa maa den minimalt koste mer enn det du tjener paa affiliate. Legg ogsaa inn for tiden du bruker paa aa behandle annonsesalget.

2. Oensket fortjeneste?
Hvor mange plasser har du, hvor mye klikk faar de (del saa utover f.eks prosentvis), hvor mange visninger. Her vil du finne diverse tall. Saa setter du opp en totalsum du vil tjene for denne nettsiden per mnd og deler den utover annonsene. Sjansen er liten for at du ikke med eget salgsteam vil selge fullt med annonser hele tiden, saa ta gjerne hoyde for en prosentandel som ikke blir utsolgt.

Tilbake til spoersmaalet om hvor mye plasseringen er verdt.. vel, det kommer ann paa hvor mye du tror du kan tjene paa den? For en idiot ville topplaseringen vaere verdiloes, men for et geni kan den fort bli verdt enormt mye penger.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hva med å prissette annonsen etter adwords-kostnader?

Et adwords klikk koster 5 kr for 1 -3 plass. Forventede klikk på adwords er 20 per dag, altså 100 kr, 3000/mnd.
Vil det være realistisk da å selge en annonse for kr 3000? Gitt da at annonsen tar mye av plassen du får opp i nettleseren slik at besøkende ofte klikker seg videre til annonsøren.

... men for et geni kan den fort bli verdt enormt mye penger.

Jeg vil være et geni:D
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om det er forventet 20 klikk dagen for en topplasering skal det jo nevnes at mange av de vil klikkene vil falle av lastet naar de maa innom siden din for ogsaa klikke seg videre til en annen side igjen. Det vil jo ha litt branding verdi, men allikevel er ikke det en prismodell jeg ville valgt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hva tjener du per klikk hos diverse affiliater? Jeg ville satt prisen hoeyere enn 5 kr per klikk om det er det prisen google tar. Begrunnelse? Google har raad til aa sette ned mer, siden de selger paa hoyere volum.
 

picxx

Well-Known Member
Når det var snakk om diverse andre (norske) tjenester som ble solgt via større medium i norge kom man vel stort frem til klikkpriser som lå på 10-18.- / klikk, og det var jo heller ikke søkemotortrafikk (positivt ? / negativt?).
Spørsmålet er vel i bunn og grunn hvilken konvertering det er.
En bilforhandler som selger to biler i mnd. ved å betale deg 10.000.- for annonsering har jo råd til det, mens en som kanskje selger bensinpiller(?) og har 50 salg i mnd. ikke har råd til det.
Er vel tilbake til et tidligere svar....er verdt det noen er villig til å betale...jobbe din blir vel å sannsynliggjøre hvorfor de skal betale den prisen du forlanger...

Herregud, for et teit innlegg dette ble...
 

sKrud

Meget sliten student
Skal vi ikke bare trekke sluttningnen at i dette markedet, og alle andre, er prisen lik det markedet er villige til å betale for det.. Får du ikke tak i kunder så er ikke plasseringen verd noe..
 
Topp