Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye watt tåler en strømledning?

clinton4

Medlem
Hei,

Noen som har peiling på strøm her?

Jeg vet det finnes en tommelfinger regel for hvor mye watt en strømledning tåler, basert på dens tykkelse. Noen som husker regelen?
 

Grooo

Medlem
10 A(amper) på 1,5mm2 og 16 A på 2,5mm2 sier elektrikeren i andre enden av sofaen.
Men dette er en gammel tommelfingerregel som ikke gjelder lenger i de nye forskriftene, så det kan ikke brukes på nye kurser og nye hus.

Ikke skyt meg om du ikke forstår, jeg skjønte ikke noe, hehe...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Snakker du watt, så snakker du forbruk. F.eks. når du skal bruke kabelen som varmekabel ;)
Spenning dreper, strøm brenner. Går det for mange elektroner (Amp) blir kabelen varm og sånt blir det brann av.
Kapittel 4 (og litt 5), 9. klasse naturfag. ;)
 

clinton4

Medlem
Jeg skal koble sammen et støpsel, en ledning og en arbeidslampe på 500 watt. På ledningen jeg har, står det: Maks. temp. +90 °C. RXKX 2x1,5 mm².

Nå er jeg litt grønn på dette med watt og amper, men jeg regner ikke med at jeg kan kjøre flere 1000 watt med denne ledningen. Så kan jeg finne ut av antall watt jeg kan kjøre med denne kabelen basert på det som står på ledningen?
 

Nutz

Med lem
Husk å strekk ut hele ledningen, ligger den i en kveil så blir det varmt etter en stund.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
U = R * I
P = U * I

Lampen din:
P (500 Watt) = 230v * I
I = 2,17 Amp

Kabelen er beregnet til å kunne tåle 10 eller 16 Amp. Kobler du på 5 stykk 500 Watts lamper blir det over 10 Amp og da blir 1,5 mm2 varm.

Spenning dreper.
Strøm brenner.
 

Mortenxx

Medlem
Mythbusters hevder det motsatte - "strøm dreper, spenning brenner"
Spenning dreper.
Strøm brenner.
De måler milliampere når de skal fastslå at det ikke er lurt å ha elektrisk brødrister ved siden av badekaret.

Du tåler godt en høy spenning hvis amperen er lav - bortsett fra at du får et sjokk. Piezoelektrisk tenningsmekanisme i engangslightere gir vel mellom 20.000 og 40.000 volt (eller mer), og selges fritt i dagligvarebutikker og kiosker.
 

Nutz

Med lem
Man tåler også godt amper uten særlig stor volt. :cool:
Han som har fiklet med de fete batteriene til en gammel elektrisk truck fikk heldigvis erfare dette. :D
 
Topp