Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan beregne pris?

Knut

Medlem
Hvordan ville dere beregne prisen på en webside? Skal man gå etter antall besøkende, antall medlemmer, osv?
Pris pr. medlem? Pris pr. besøkende?
Script o.l som er med bør vel også tas med?
Vet der er unormalt umulig å si noe sikkert om dette, men kan jo være greit å vite hva dere gjør. :)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg har ikke solgt en egen webside før.

Men besøkende/trafikk er jo en viktig del, og antall medlemmer teller stort, siden det ofte er de som gjør at flere blir medlem.
Har du mangen som diskuterer på et forum f.eks, så er det bedre mulighet for at andre registrerer seg også.

Script bør også regnes med om du har laget dette selv.

Men er nok medlemsmasse og trafikk som teller mest vil jeg tro.
 

picxx

Well-Known Member
Hvordan ville dere beregne prisen på en webside? Skal man gå etter antall besøkende, antall medlemmer, osv?

Inntjening siste mnd. X 12
(+ evt. utgifter for script o.a.)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er vel igrunn ikke noe fasit på hvordan man priser enn nettside.

Inntekt x 12 sier jo lite om hvor mye arbeid som ligger i siden. Om man må jobbe 12 timer dagen for f.eks 10 000 i måneden, så ville iallefall ikke jeg gitt 120 000 kroner for nettsiden.

"En nettside sin verdi er det minimale selger er villig til å selge den for og det maksimale kjøper er villig til å kjøpe den for". Dooh ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å prise en nettside er nok ikke bare bare.....

Det er mange faktorer som spiller inn. Å gå kun etter inntekt vil kanskj være feil da det ikke er maksimert.

Det er noen vesentlige ting som det må settes søkelys på når man skal prissette/kjøpe i alle fall.

- besøk på nettsiden
- medlemsmasse/mailbase
- inntekter
- utgifter

Når man har sett på dette må man se på utnyttet potensiale på hver av disse punktene.

Tidsbruk er egentlig ikke så viktig da det er individuelt. Få heller laget en god oversikt over oppgaver som må gjennomføres for å holde siden på det nivået det er på salgstidspunktet. Så er det opp til kjøper å vurdere tidsbruk.

Til slutt vil jeg bare si at et gjennomtestet og gjennomført prosjekt er mer verdt enn noe som ikke har testet sitt potensiale. Dette går på risiko!
En teori er alltid en teori!
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor pris basert på bare et års inntekt?

Det er det maksimale jeg ville gitt, uavhenig av medlemsdb, maildb og andre faktorer. Og det er en veldig enkel faktor, men i de fleste tilfeller stemmer den uhyggelig godt.
 

sKrud

Meget sliten student
PiccXX virker som at de største opperere med 3x årlig inntekt..


AdultFriendFinder:
The company, which was founded by Andrew Conru, is rumored to now have revenues in excess of $300 million annually. The acquisition price is said to be 3x revenue, or around $1 billion.
 

picxx

Well-Known Member
PiccXX virker som at de største opperere med 3x årlig inntekt..

De gjør det.
Det forhindrer ikke meg fra å operere med 12X mnd. inntenkt.
Om noen andre operer med 3X årilig, gjerne la meg vite dette.

(I adult er det 6Xmnd. inntekt.....)
 

Stormen

Medlem
Det vanlige uansett, er jo å basere seg på P/E - "Price earning". En P/E på f.eks 10-15 er normalt for nettbedrifter. Dette betyr at årlig avkastning X 10 = Verdivurdering.

For å gi et eksempel: Hvis du omsetter for 1 million i året, og har utgifter på 900.000 kr, så vil du tjene 100.000 kr i løpet av 1 år. Med en P/E på 10, så er da firmaet ditt verdt 1 million kroner.

P/E er et uttrykk for hvor lang tid det vil ta å tjene inn pengene man bruker på å kjøpe firmaet for; i dette tilfellet ville det ha tatt 10 år. Dersom markedet også er i vekst, som f.eks internett er, så beregner man ofte en høyere P/E - fordi man uansett vil tjene inn pengene fortere (fordi markedet vokser).
 
U

Uregistrert

Guest
Nåverdi

Nåverdien av kontantstrømmen er også en måte å vurdere selskapets verdi på, sett fra øyne til en økonom. Om kontantstrømmen er kr.333,- daglig 360 dager i året, og man har en avkastningskrav på 15% årlig, er selskapet ikke verdt mer enn kr. 26 500,-. Avkastningskravet varierer veldig, og kommer helt an på personen. Hvis man må låne penger for å finansiere kjøpet må man ta hensyn til rente (fratrukket 28% skatt).
Tenkte å dele dette med resten, lixom =)
 

Bjørnar

Gründer
Det vanlige uansett, er jo å basere seg på P/E - "Price earning". En P/E på f.eks 10-15 er normalt for nettbedrifter. Dette betyr at årlig avkastning X 10 = Verdivurdering.
kan du komme med noen eksempler på nettbedrifter som selges / kjøpes for pe 10-15?

jeg priser det veldig likt picxx, det jeg kjøper og selger.
 
Topp