Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bli frilans skribent

knutars

Medlem
Hei. Har gjort det til en vane å bruke WF som kunskapsdatabase nå :)

Denne er nok sikkert postet i feil forum, i så fall får dere bare flytte den.

Jeg har en klient som i det siste har snakket mye om hva han må gjøre for å starte som en frilans-skribent. Har lenge forsøkt å unngå spørsmålet, men det virker ikke som han vil gi seg med det.
Jeg har ikke kompetanse for å gi et svar på noe slikt, noen her som kan hjelpe meg?

Må legge til at det vites ikke om det er blogger eller aviser han har i tankene.

Hadde vært fint med et lite godt råd, som jeg kan formidle videre.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Antar at dette er de viktigste punktene:

1. Han må kunne norsk
2. Han må kunne skrive
3. Han må kunne produsere artikler med logisk oppbygning og struktur
4. Han må kunne finne interessante vinklinger på saker
....

5. ...og så er det vel bare å sende en mail eller to til redaksjoner han finner interessante. Legg gjerne ved en testartikkel, evt tilby å skrive en artikkel om et visst tema.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Den beste måten er å starte med å produsere artikler, sende den til redaksjonene sammen med pris etc.
Redaksjonene har ikke tid til å drive med mye korrespodanse for å få tilsendt en artikkel for vurdering!

Og, ikke minst de punktene Peter Andre ramser opp....
 

onlyme

New Member
Kjenner en som lever godt av å skrive om helse for fagmagasiner. Hvis han ikke er god i norsk er det bedre å prøve seg som forfatter. Rettskrivingen ordner forlagskonsulentene opp i.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kjenner en som lever godt av å skrive om helse for fagmagasiner. Hvis han ikke er god i norsk er det bedre å prøve seg som forfatter. Rettskrivingen ordner forlagskonsulentene opp i.

Jeg føler kanskje at en person som ikke er god i norsk, kanskje ikke burde satse på skrivejobber i det hele tatt - og langt mindre creative writing.

Istedenfor bøker, hva med kassa på Rema? Eller fabrikk eller noe...? Formann i Fremskrittspartiet..?
 

onlyme

New Member
Jeg føler kanskje at en person som ikke er god i norsk, kanskje ikke burde satse på skrivejobber i det hele tatt - og langt mindre creative writing.

Da hadde du gått glipp av mange fantastiske historier skrevet av dyktige forfattere. For forlagene er historien det viktigste. Rettskrivingen er bare en bagatell som kan fikses. Kanskje av kassadamen på Rema:)
 

knutars

Medlem
Dette er jo selvsagte ting man bør beherske.
Takker for alle innspill, klient er med dette informert ;)

Formann i frp tror jeg han skal de langt etter :)
 

webpiken

Medlem
Da hadde du gått glipp av mange fantastiske historier skrevet av dyktige forfattere. For forlagene er historien det viktigste. Rettskrivingen er bare en bagatell som kan fikses. Kanskje av kassadamen på Rema:)

Nå bør det jo sies at «å være god i norsk» eller å skrive godt ikke bare handler om å skrive feilfritt.

Man må i tillegg ha en godt utviklet språkfølelse som går på genre, flyt, symbolbruk med mere. Ja, det hjelper faktisk ingen ting å skrive feilfritt om man ikke har god flyt i språket.

Det er riktig at mange forfattere ikke skriver feilfritt (jeg har selv lest korrektur), men for å få antatt noe må man jo ha skrevet noe som faktisk er bra. Og en dårlig tekst kan aldri bli bra bare av å rette opp skrivefeil.
 
Topp