Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan er det lurt å linke?

Stoppet

Banned
Jeg lurer litt på enkelte ting rundt det å bygge lenker. Jeg har flere domener, noen som jeg benytter og andre ikke. Jeg vurderer å legge opp sider fra disse med litt informasjon og linker til et annet domene. Så kommer spørsmålene:

1. Hvis jeg linker fra et domene til et annet som ligger hos samme serverleverandør eller eventuelt på samme server. Vil dette straffes?

2. Hvis jeg lenker fra domene1.no til domene2.no og oppretter subdomenet test.domene1.no og lenker også dette til domene2.no, vil dette straffes?

3. Hvis jeg oppretter et subdomene sub.domene2.no og linker til domene2no, vil dette straffes?

4. Hvis målet er å oppnå trafikk på domene2.no. Vil der være noen forskjell på om jeg lenker fra domene4.no til domene3.no til domene1.no som så lenker til domene2.no? Eller eventuelt fra domene4.no direkte til domene1.no samt i tillegg via flere domener som ovenfor til domene2.no? Eventuelt andre kombinasjoner?

Noen som har kunskap om dette eller har tips til hvordan det er formålstjenlig å linke?
 

JudeQuinn

Medlem
Å linke fra en av dine egne sider til en annen vil ikke hjelpe, med mindre de har forskjellig IP.

Det er her begrepet "SEO-hosting" (class C) kommer inn i bildet, f.eks. kan du ha en VPS-hosting-plan med 10 forskjellige IP-adresser. Har du flere bloggnettverk, f.eks. ett innen reise, og ett innen kredittkort, kan du ha 10 sider innen reise og 10 innen kredittkort på én VPS og det vil i praksis være 10 forskjellige sider med hver sin IP per nettverk. Grunnen til å ikke legge f.eks. to reisesider på samme IP er jo at du da kan linke dem sammen.

Linker du fra ole.minside.no til per.minside.no på en vanlig delt hostingplan, vil dette være som å linke fra minside.no/ole til minside.no/per. Har du minside.no og minandreside.no på samme delte hostingplan, vil de ha samme IP. Har du dem på en SEO-hostingplan, vil det være som om du har en av dem hos Hostgator og en hos host1.

Det straffes ikke å lenke slik du tenker, men det er ikke effektivt utover det å være en internlenke (og selvfølgelig referraltrafikk). Ref MOZ.com, hvor det er gjort split-test på å lenke A->B og C->B hvor hhv. A og C er på samme IP, da er C mindre ffektivt enn en ny lenke fra en ny IP D.

SEO er ikke mitt fagfelt, men holder meg litt oppdatert, og leker selv med tanken på å lage meg et bloggnettverk hvor jeg har flere 2.0-blogger og 4-5 solide nettsider, men det er mye jobb, og per i dag kjøper jeg heller lenker av andre.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Trodde dette hadde blitt mer eller mindre motbevist jeg? At erfaring tilsier at så lenge linkene er relevante og nyttige så får man effekt av dem?

Si at man f.ex. driver to reisesider, en om europa og en om USA, og at man i en artikkel kommer litt inn på at et område eller en by i USA kan minne om så og så i Europa. Da kan det jo være helt naturlig med en link der hvis man har en passende artikkel på den andre siden?
 

JudeQuinn

Medlem
Det er òg bra med interne lenker. Skriver jeg om elektriske tannbørster, så linker jeg til artikkelen min om tannbørster ... Det hjelper.

Nå har jeg søkt litt rundt, og jeg finner artikler som sier det ene, og det andre. Det er vel slik med empirisk (kvasi)vitenskap som SEO at det er mange faktorer.

Når man har delt hosting, så burde jo en lenke fra en annen side på samme IP telle mindre enn en unik lenke, siden det blir som en internlenke? Ser på MOZ.com at de har gjort forsøk på å linke 2 lenker til en side fra to forskjellige domener, og to fra samme domene. :shrug:

I motsatt fall, så kan jeg jo bare kjøpe 20 domener og sette dem opp på en baby-plan på Hostgator til 10$ i måneden, og få verdens billigste bloggnettverk.
 
Sist redigert:
Topp