Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få brukere til å "Like" FB-pagen?

AndreasB

Medlem
Har en nettside med jevn trafikk av brukere. Har akkurat opprettet en Facebook-page for nettsiden og lurer nå på hvordan jeg best mulig kan få brukere til å "Like"-denne FB-pagen. Har lekt med tanken om å putte en lignende diskret "popup" (jf. https://www.webforumet.no/forum/webutvikling/11838-ikke-popup-ads-men.html) hvor det oppfordres til å "Like". Har lagt til en FB social plugin på nettsiden, men dette har ikke ført til de helt store tallene enda... Ser for meg at hvis det kommer en slik diskret "popup"/reklame for FB-pagen at dette vil gi bedre tall. Hva tenker dere om dette?

Er det noen som har noen andre enkle tips for å få brukere til å "Like"?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, for å si det sånn: hvorfor skal brukerne "like" siden? er det noe spennende/morsomt/nyttig/etc de bare får tilgang til der?

Du må gi dem en grunn til å like den, rett og slett. Noen muligheter er f.ex. en konkurranse, eller unikt innhold som de bare får tilgang til ved å "like" siden, men hvis facebooksiden deres i praksis bare er en oppramsing av sakene som legges ut på nettsiden din - hva er da vitsen for brukerne?

Bare pass på å holde deg innenfor facebooks reglement hvis du satser på konkurransevarianter.

Send meg en mail på post@opperud.com hvis du er interessert, så kan jeg sikkert hjelpe deg å finne på noe lurt.
 

spikre

peterhamre.no
Vel, for å si det sånn: hvorfor skal brukerne "like" siden? er det noe spennende/morsomt/nyttig/etc de bare får tilgang til der?

Du må gi dem en grunn til å like den, rett og slett. Noen muligheter er f.ex. en konkurranse, eller unikt innhold som de bare får tilgang til ved å "like" siden, men hvis facebooksiden deres i praksis bare er en oppramsing av sakene som legges ut på nettsiden din - hva er da vitsen for brukerne?

Bare pass på å holde deg innenfor facebooks reglement hvis du satser på konkurransevarianter.

Send meg en mail på post@opperud.com hvis du er interessert, så kan jeg sikkert hjelpe deg å finne på noe lurt.

Vet du hvordan man oppretter innhold som kun kan sees om man "liker"? Har funnet en "app", men den må man betale for.
 

zapotek

Medlem
Har en nettside med jevn trafikk av brukere. Har akkurat opprettet en Facebook-page for nettsiden og lurer nå på hvordan jeg best mulig kan få brukere til å "Like"-denne FB-pagen. Har lekt med tanken om å putte en lignende diskret "popup" (jf. https://www.webforumet.no/forum/webutvikling/11838-ikke-popup-ads-men.html) hvor det oppfordres til å "Like". Har lagt til en FB social plugin på nettsiden, men dette har ikke ført til de helt store tallene enda... Ser for meg at hvis det kommer en slik diskret "popup"/reklame for FB-pagen at dette vil gi bedre tall. Hva tenker dere om dette?

Er det noen som har noen andre enkle tips for å få brukere til å "Like"?

Obvious, lag en FB page og nettside som folk liker. Da klikker de på liker knappen. Så lett, men likevel så vanskelig. Det er der du bør legg inn kreftene dine, ikke på triks for å få dem til å trykke "like".

Vil definitivt ikke anbefale deg en pop-up sak.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja, det er både og det der zapotek. Hvis facebooksiden din bare er en opplisting av de samme sakene som du legger ut på den vanlige nettsiden, så synker sjansene for at brukerne vil "like" den veldig i forhold til om du "gir" dem noe ekstra der. Ikke at man skal bruke så mye triks og lureri, og ihvertfall ikke noen popup, men f.ex. litt ekstra innhold i samme sjanger som det de får på nettsiden, og kanskje konkurranser eller andre ting som er relevante i forhold til nettsiden. Se f.ex. på et par av greiene 5080.no har lagt ut på facebook, morotester som man ikke kan ta utenom facebook, men som er veldig "typisk" for 5080, vips så stiger sjansen for at folk følger dem dramatisk.
 

spikre

peterhamre.no
Det er ikke veldig komplisert (som kjent er alt enkelt når man kan det...), men for å gjøre det nå må man faktisk lage en app. Før kunne man bruke static fbml, men man kan ikke lage nye tabs med dette nå etter 11. mars. Er bare å ta kontakt hvis du trenger hjelp :)

Jeg er klar over det - så jeg opprettet noen tabs, før det ble stengt, som jeg ikke bruker; kan jeg ligge inn innhold her for å få samme virkning? :)
Jeg har lite peilig på facebook og sosiale medier.
 

AndreasB

Medlem
Hva er gulroten for at brukerene skal like denne siden? Har du egne konkurranser der? Får man fordeler av noe slag?

Ja, det er flere fordeler; Konkurranser, nyheter kun publisert på Facebook, brukere kan stille spørsmål på Facebooksiden, dialog med brukere om evt. nye funksjoner/tjenester, eksklusive tilbud mm.

Siden introduksjonen av Facebooksiden har vi ikke opplevd de store tallene, tross at vi har publisert nyhet om at vi nå er på Facebook samt fordelene og plassert en FB social plugin. Tror problemet er at ikke alle brukerne av nettstedet har fått med seg denne nyheten, da nyheter primært ikke er trekkplasteret til nettsiden. Tror derfor at hvis det hadde kommet opp en "pop-up" (ikke vanlig popup, men en boks som fader opp når brukere kommer inn på nettsiden og fader bort når brukere velger å takke ja, eller avslå tilbudet) når brukere går inn på nettsiden, hvor det "reklameres" for Facebooksiden at dette vil gi flere som "Liker" siden. Brukerne kan da velge å "Like" siden eller "Nei, takk" og meldingen vil ikke vises for denne besøkende igjen.

Hva tror dere om en slik "pop-up"? Tror at når besøkende får "tvunget" dette presentert foran seg at de vil "Like", framfor å avslå.

Er det noen som vet om noen slike "pop-up" scripts?
 

AndreasB

Medlem
Ja, det er flere fordeler; Konkurranser, nyheter kun publisert på Facebook, brukere kan stille spørsmål på Facebooksiden, dialog med brukere om evt. nye funksjoner/tjenester, eksklusive tilbud mm.

Siden introduksjonen av Facebooksiden har vi ikke opplevd de store tallene, tross at vi har publisert nyhet om at vi nå er på Facebook samt fordelene og plassert en FB social plugin. Tror problemet er at ikke alle brukerne av nettstedet har fått med seg denne nyheten, da nyheter primært ikke er trekkplasteret til nettsiden. Tror derfor at hvis det hadde kommet opp en "pop-up" (ikke vanlig popup, men en boks som fader opp når brukere kommer inn på nettsiden og fader bort når brukere velger å takke ja, eller avslå tilbudet) når brukere går inn på nettsiden, hvor det "reklameres" for Facebooksiden at dette vil gi flere som "Liker" siden. Brukerne kan da velge å "Like" siden eller "Nei, takk" og meldingen vil ikke vises for denne besøkende igjen.

Hva tror dere om en slik "pop-up"? Tror at når besøkende får "tvunget" dette presentert foran seg at de vil "Like", framfor å avslå.

Er det noen som vet om noen slike "pop-up" scripts?

Tenker meg en lignende sånn:

845606
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva tror dere om en slik "pop-up"? Tror at når besøkende får "tvunget" dette presentert foran seg at de vil "Like", framfor å avslå.

Vil tro målet er å få folk inn på siden din. Derfor blir det litt merkelig å skulle sende de UT av siden og over til facebook. Det er på alle måter en ytterst merkelig ide.

Hvis du på død og liv må ha så mange likes på FB ville jeg iallfall forsøkt å kun vist "FB-pop-up'en" til de som ALLEREDE er på tur ut av nettsiden. Dersom det er snakk om en nettbutikk ville jeg vurdert å lagt en påminnelse om FB-siden etter at kjøpet er gjennomført (da folk i stor grad vil være villige til å like en page etter å ha gjennomført et kjøp).

Forøvrig er det fascinerende hvor mye tiltro folk har til at "bare vi har 1000 fans på face så blir alt så bra altså". Rett og slett fascinerende. Det finnes så vidt meg bekjent ytterst mangelfull faktisk kunnskap om verdien av facebook-likes på det nivået vi snakker om her.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg er klar over det - så jeg opprettet noen tabs, før det ble stengt, som jeg ikke bruker; kan jeg ligge inn innhold her for å få samme virkning? :)
Jeg har lite peilig på facebook og sosiale medier.

Ja, i bunn og grunn er dette alt du trenger:

Kode:
<fb:visible-to-connection>
Fans will see this content.
<fb:else>Non-fans will see this content.</fb:else>
</fb:visible-to-connection>
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vil tro målet er å få folk inn på siden din. Derfor blir det litt merkelig å skulle sende de UT av siden og over til facebook. Det er på alle måter en ytterst merkelig ide.

Hvis du på død og liv må ha så mange likes på FB ville jeg iallfall forsøkt å kun vist "FB-pop-up'en" til de som ALLEREDE er på tur ut av nettsiden. Dersom det er snakk om en nettbutikk ville jeg vurdert å lagt en påminnelse om FB-siden etter at kjøpet er gjennomført (da folk i stor grad vil være villige til å like en page etter å ha gjennomført et kjøp).

Forøvrig er det fascinerende hvor mye tiltro folk har til at "bare vi har 1000 fans på face så blir alt så bra altså". Rett og slett fascinerende. Det finnes så vidt meg bekjent ytterst mangelfull faktisk kunnskap om verdien av facebook-likes på det nivået vi snakker om her.

Merkelig og merkelig... det er jo heller ikke snakk om å sende folk UT av siden din og over på facebook. Hvis man gjør det så enkelt som overhodet mulig, og bare bruker helt standard kode man får fra facebook, uten noe som helst mer om og men, så forlater ikke den besøkende siden din et øyeblikk for å "like" deg på fb, alt skjer på din egen side med ajax.

Naturligvis vil det være enda bedre hvis man får folk inn på en mailingliste som man kontrollerer 100% selv, eller tilsvarende med RSS, der begge nok vil ha en høyere sjanse for å bli lest/sett enn på feeden på facebook, men til gjengjeld har de fleste *veldig* mye lavere terskel for å "like" noe på fb, enn for å melde seg på mailinglister et.c., og poenget med alle disse er jo at de vil øke sannsynligheten for at brukeren kommer tilbake fordi de påminnes om siden din. I tillegg har facebook fordelen at det er mer sannsynlig at det vil spres videre til venner og kjente av den opprinnelige brukeren.

Så nei, så totalt bak mål er det ikke å få folk til å "like" deg på facebook. Både mailinglister, rss, twitter og facebook (og andre varianter) har fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men alle er veldig mye bedre enn ingenting.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så nei, så totalt bak mål er det ikke å få folk til å "like" deg på facebook. Både mailinglister, rss, twitter og facebook (og andre varianter) har fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men alle er veldig mye bedre enn ingenting.

Jeg er enig med deg i at DERSOM man kan få likes uten at de enten sendes ut av siden så er jo det greit, MEN i dette tilfellet er det vel snakk om en nettbutikk? Er det virkelig smart å ta vekk fokus på produktene og flytte dette over på facebook?

Forøvrig er jeg uenig i at de alt. du nevner over er bedre enn ingenting. Facebook er ikke frelseren. Etter min oppfatning er det bedre å fokusere på det man er bra på, som f.eks en fin nettbutikk med gode produkter, enn å bruke masse tid på ting som er i vinden.
 
Topp