Hensikten?
Det er god reklame. Folk stoler på det venner anbefaler.
Dette igjen genererer salg.
Det er sant, hvis de anbefaler det fordi de har (i det minste tilsynelatende) et genuint ønske om å dele nyttige tilbud/produkter/etc med sine venner. Hvis de gjør det for å vinne en konkurranse er derimot tilliten UHYRE lav til det som deles. Hvorfor? Fordi det er så himla mange konkurranser der man kan vinne alt mulig vås bare man sprer/deler/liker greier.
Mitt tips for å skaffe mange facebook-fans:
Bidra med
nyttig innhold over tid og bygg
langsiktige relasjoner med kundene som faktisk BRYR seg nok om butikken din til å gidde å stoppe innom facebook-siden deres. Nei, det er ingen trylleformel og ikke så veldig spennende, men over tid er dette det soleklart mest effektive virkemidlet. Folk som liker ting for å vinne et-eller-annet er verdiløse for en bedrift og KAN være ødeleggende for omdømmebyggingen.
Forøvrig er ikke det å dele innhold med venner på facebook regnet som reklame. På fagspråket kalles dette PR. Reklame er et virkemiddel som handler om betalt kommunikasjon (f.eks annonser på VG) rettet mot et stort antall mottakere.