Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få folk til å dele FB pages? (og pages vs grupper)

Christian

Medlem
Hei!
Sitter og vurderer å lage en sånn fanpage sak til hjem.no boligportal. Men det er to ting som gjør meg litt negatig.

1: Jeg greier ikke å se hvilken pages en person er fan av hvis jeg går inn på profilen til en person. Er det bare jeg som er blind eller er det faktisk utrolig dårlig gjemt/ikke synlig?

2: Hvordan kan man få de som er medlem til å dele en page med andre brukere? jeg er klar over at man kan trykke på "share" knappen og poste til profilen sin eller man kan sende en melding til enkeltmedlemmer men finner ikke noe slikt "invite people to join" sak som finner på grupper.

Noen som vet om det finnes noen slik "invite all" applikasjon til pages?

For meg virker det egentlig som hele fanpage greiene er basert på at man må skaffe "fans" ved å annonsere med bannerannonsering.

Derfor får det meg til å lure, ville det være smartere å opprette en gruppe for hjem.no boligportal i stedet for en page?

Noen som har erfaring med dette, og hvorfor har dere valgt som dere har gjort?
 

Thomas Pedersen

Pornogründer
Tror ikke pages har noe invite funksjon på samme måte som grupper. Så tror igrunn det er ganske vanskelig å få markedsført pages på FB uten å betale for det.

Forståelig nok egentlig. De må jo tjene penger. og la folk kunne opprette pages for nettsider som så kunne blitt spredd gjennom invites slik som grupper blir hadde nok ført til mye missbruk.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det stemmer nok, pages ser jeg ikke helt noe kjempenytte med, så fremt man ikke er villig til å putte mye penger i det. Det er jo en tradeoff for begge deler:

Fordeler med Pages:
- Tillater mye mer innhold
- Mer attraktivt

Fordeler med en gruppe:
- Kommer opp i feeden til venner når man joiner
- Sprer seg lettere viralt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
enig med kenneth. har en sånn page for bloggdesigns. og den har sjokkerende 8 (!!) medlemmer. gjør jo ingenting med den, men har lagt feeden der.

for agurkposten opprettet jeg en gruppe for et år siden, og den har vel 60-70 medlemmer eller noe. men heller ikke denne er særlig markedsført.

mitt tips: drit i disse greiene, og del heller innholdet du allerede har på siden. vær flinkere til å tipse venner om artiklene dine. og skal du gjøre noe på facebook - så MÅ det være kampanjegreier av typen "vi som vil ha boligrenten på 2%", der du selvsagt har en lang artikkel om dette på hjem dot no.. og med masse henvisninger fra kampanjesiden.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Lag en konkurranse på facebook gjennom å lage en gruppe. Konkurransen går ut på at folk må laste opp før/etter bilder til facebook gruppen, så får de mulighet til å vinne en eller annen attraktiv premie. Få fram at det behøver ikke være en total makeover, det kan være så enkelt som å flytte sofaen, ny gardiner og annet små tull. Det er veldig få som gidder å joine en gruppe som heter "Hjem.no".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Igjen, så føler jeg at jeg må påpeke det ingen sier; enhver aktivitet må være en del av en større strategi for virksomhetens totale markedsføringsplan. Det blir håpløst å opprette sider her og konkurranser der uten å ha en strategisk tanke bak det hele.

Hvis virksomhetens mål er å bli størst på boligstoff på nettet i norge, så er jo viral markedsføring bare én av de mange virkemidlene som må settes i gang, hvorav reklame bør inngå i mixen. Det virkelig interessante er når man kombinerer flere ulike virkemidler for å oppnå samme mål; for eksempel at 10% av de som kjøpte bolig i 2008 skal kjenne til merkenavnet hjem.no.

Viral markedsføring betyr jo bare at brukerne gjør jobben for deg, som Apple har gjort med ekstremt gode resultater i tiår. Virale kampanjer (kan) derfor bli veldig billig, men også vanvittig effektive. Problemet er at virale aktiviteter ikke lar seg styre på samme måte som eks. reklame. Derfor kan det være en fordel å kombinere disse.
 

Christian

Medlem
Ok, så vi kan konkludere med at grupper kanskje er det beste alternativet pr dags dato.

peterandrej: Ja, vi jobber med markedsplan og leker litt med tanken på virale ting. Selvfølgelig er det ikke kun den eneste retningen vi ser.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Spennende hvordan de har åpnet for at pages ligner mer på profiler. Noen som har testet dette? Om de har samme funksjonene som profiler, bare med masseutsendingsfunksjon og ubegrenset "fans", så åpner jo dette masse dører.

I like.
 
Topp