Hvordan få til bilder som følger siden?

zechi

Medlem
Hei alle

Jeg søkte rundt og fant ikke det jeg lette etter av svar, mye pga jeg ikke vet hva det kalles.

Det jeg er ute etter er at jeg har en bilderemse på venstresiden av nettsiden min som jeg vil skal følge hele veien når jeg scroller nedover.

Akkurat som reklamen til Fotballfrue der når man scroller ned bare følger hele veien.
Hvordan kan jeg få til dette?

adeneo

Medlem
Det kalles ofte "sticky positioning", og det ligger faktisk et forslag inne om at det skal inkluderes i fremtidens CSS som "position: sticky", men foreløpig så må det brukes javascript for dette.

Finnes flere plugins dersom du søker på stickyscroll e.l. men det er i grunn ikke noe hokuspokus, man bare sjekker scrollTop i forhold til elementets plassering og bytter mellom position absolute og fixed når elementet når toppen av viewport.

jQuery waypoints funker også til slikt.

Sist redigert:

zechi

Medlem
Når jeg tar: position: fixed....så bare er den på samme sted hele tiden uten at den bare følger med videre når jeg scroller :c

adeneo

Medlem
Jepp, elementet må være position absolute/relative, og så når toppen av elementet når toppen av siden, som avgjøres ved sjekke hvor langt som er scrollet, som man finner i scrollTop, i forhold til hvor langt fra toppen elementet er, så settes position fixed med javascript slik at elementet blir stående uavhengig av om man scroller.

Kjapt eksempel : Eksempel

Sist redigert:
Topp