Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan føres provisjon fra annonser?

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Hvordan fører man opp inntekter jeg har fra utenlandske nettsteder i selvangivelsen (næringsoppgave)?

Tenker da på inntekter fra annonser og provisjon for salg av produketer og hotellovernattinger i Norge (altså foretatt av utlendinger via utenlandske nettsider).

Hva med mva?

Burde jeg hatt en bank-konto/mastercard på en eksotisk øy, og fått inntektene inn dit, for å slippe å føre så mye regnskap?

Randulf Småfix

PS fant et liknende innlegg her på forumet, uten at jeg ble så veldig mye klokere...
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Norge har inngått skatteavtaler med mange land som er aktuelt å motta inntekter fra. De fleste avtalene innebærer at det gis kredittfradrag for skatt betalt til utlandet. Dette innebærer at inntekten skal innberettes i Norge, men at du får fradrag for skatt betalt til utlandet i utlignet norsk skatt. Du skal derfor ikke betale skatt av samme beløp to ganger. Dette medfører at det er viktig å oppgi inntekter fra utlandet i næringsoppgaven, samt holde oversikten over hva som er trukket i skatt fra utlandet. Dersom du vil kreve fradrag for skatt betalt til utlandet må du krysse av i post 1.5.6 på første side i selvangivelsen. Det krever også at du fyller ut egne skjemaer, (RF 1147 og RF 1149).

Det finnes unntak fra hovedregelen om kreditfradrag for noen få land. Les gjerne denne eller kontakt ditt ligningskontor for å sjekke nærmere dersom du er i tvil.

Når det gjelder moms, så er du ikke momspliktig etter det jeg har forstått, du er iallefall ikke det ifølge til denne tråden.

Og så til spørsmålet ditt om skatteparadis, så er forsåvidt det også opp til deg selv hva du føler passer best. Jeg har venner som startet AS fordi det hørtes mer seriøst ut, jeg har venner som har startet NUF (med moderselskap i andre land, også skattefrie) for å spare penger og jeg har venner som har startet selskap i skatteparadis (seychellene) uten å opprette en Norsk avdeling. Den sistnevnte har lurt unna mange tusen kroner i måneden i 2-3 år nå, uten noe som helst slags innblandinger fra Norge. Han har fortalt meg at han ikke vet hvor lenge han tørr å holde på, så han vurderer å skli over til noe mer legit nå. Selv noe så simpelt som naboen din kan jo tyste. Og så lenge du lurer et system, så er det sjeldent du kan holde på i evigheter. Norge kan jo selvfølgelig ikke overvåke hver eneste nordmann, men får dem inn et tips på deg, så ser dem garantert på saken din før eller senere, og finner dem da litt snusk kommer dem til å grave mer!
 
Sist redigert:

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Fikk svar fra Bedin/Narviktelefonene i dag:

"Referansenr: 21512

Takk for henvendelsen!

Svar:
Generelt skal det ved fjernlevering av tjenester til utenlandsk oppdragsgiver til bruk i utlandet, og ved mottatt provisjon fra utenlandsk oppdragsgiver for tjenester levert til bruk i utlandet, ikke beregnes norsk mva. Slik omsetning føres som omsetning fritatt fra beregning av mva.

Lykke til videre, og ta gjerne kontakt med oss igjen på Bedin - portalen for bedrifter og etablerere eller ved å ringe Narviktelefonene 800 33 840 (grønt og gratis fra fast-telefon i Norge).

Vennlig hilsen
BEDIN/Narviktelefonene."
 
Topp