Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan fungerer egentlig revisjon?

Ok, dette blir et heeelt nybegynnerspørsmål. Men: Jeg går med en drøm om å bevege meg fra ENK til AS i løpet av neste år. Da må jeg begynne å forholde meg til en revisor. Og før jeg i det hele tatt beveger meg i den retningen, har jeg lyst til å lære mer om hvordan det der egentlig fungerer. Og da mener jeg helt pengemessig.

Revisorer er generelt dårlige til å opplyse om priser på nettsidene sine, men fra diskusjoner i dette forumet har jeg forstått det slik at standard årsbeløp for små aksjeselskaper gjerne ligger på 20-30 000 kroner. Spørsmålet blir hvordan dette beløpet er bygd opp.

Tar revisor et grunnbeløp pluss et fast beløp pr bilag, eller vil revisorkostnad være basert på total omsetning, eller er det helt andre faktorer som spiller noen rolle? Er det timebasert slik at mange svært like bilag kan føre til mindre arbeid og derfor mindre betaling? Hvordan fungerer det egentlig?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har vurdert å lansere et digitalt produkt som jeg selger på nett for 10 kr/stk -- men dersom revisor vil ha 15 kroner pr bilag, må jeg selvsagt skrinlegge den tanken ...
 

testdriver

Ha det bra..
Hmm, vi diskuterte vel hvorvidt salg via internett kunne regnes som kontantsalg en gang. Husker ikke om vi fant en konklusjon, men her er ihvertfall ut utdrag av en mail fra Bedin:

Salg via internett regnes som kontantsalg.
Dagsoppgjøret skal bokføres i regnskapssystemet, enten daglig eller ved at dagsoppgjørene spesifiseres i en egen rapport, for eksempel ved bruk av regneark. Rapporten vil da bli en del av bokføringsspesifikasjonen. Bokføringen må følge de ordinære kravene til ajourføring.

Kontantomsetning - Bedin

Gjør man det slik, vil man få ett bilag per dag, ikke ett per solgt produkt.
 

sta

Medlem
Tar revisor et grunnbeløp pluss et fast beløp pr bilag, eller vil revisorkostnad være basert på total omsetning, eller er det helt andre faktorer som spiller noen rolle?

Jeg sitter med følelsen av at revisoren ofte benytter følgende formel for beregning av pris: "Tenk på et tall" + "Hvor mye kan vi melke denne kunden for" = "Totalsum for revidering av regnskapet".

Du vil fort erfare at det er liten sammenheng mellom antall bilag og prisen du må betale for revisjon.
 

tyr897

Medlem
Det kan være det er verd å tenke på et NUF fremfor et AS dersom revisjonsutgiftene er betydelige i forhold til inntekt. Dette er jo selvsagt en avveining du må ta, men jeg ville definitivt tatt selskapsformen med i betraktning.
 

Polar

Medlem
Revisoren fakturerer ut i fra antall timer han/hun bruker. Hvor mange bilag du har henger ikke direkte sammen med hvor lang tid det tar å revidere ditt regnskap. Revisoren tar kun noen stikkprøver av bilagene og hvordan disse er ført. Er det orden og system i alle lister og papirer blir arbeidet mindre. Et større regnskap er selvsagt noe mer tidkrevende.

For små selskaper er revisoren er stor utgiftspost. I mitt AS omsetter jeg for ca. 1 mill eks. mva og betaler 20-30.000 for revisor. Min bror har også et AS som omsetter for ca. 6,5 mill eks. mva og han betaler vel rundt 40-50.000 for revisor. Utgiften står altså ikke i direkte forhold til omsetningen.
 
Revisjon

Det som har mest å si for om en revisor blir dyr eller billig, er hvor god orden en har i regnskapet. Et rotete regnskap bruker revisor mye mer tid på enn et ryddig regnskap.
 

sta

Medlem
Det som har mest å si for om en revisor blir dyr eller billig, er hvor god orden en har i regnskapet. Et rotete regnskap bruker revisor mye mer tid på enn et ryddig regnskap.

Slik burde det vært ja, men min erfaring er at det i praksis ikke alltid er en sammenheng. Du kan ha et meget oversiktlig regnskap utført 100% etter reglene og uansett bli flådd i revisjon.
 
Topp