Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan hente ut en del av en string? [PHP]

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
La oss si at jeg har følgende string:

$her_har_vi_en_url='Det var en gang en url. hxxp://www.google.com. Det var en gang en url.';

Hva kan jeg gjøre for å hente ut bare hente ut hxxp://www.google.com fra denne? Jeg har kikket på substr() & mb_substr() men begge disse to krever at jeg skriver delen den skal hente ut basert på tall. Jeg kunne tenke meg å hente ut basert på at det faktisk er en URL her. (og denne url skal kunne være hva som helst DOG skal den alltid være like lang.

Finnes det noe jeg kan gjøre for å bare hente ut URL fra en string?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
strpos() ja.. Takk så mye mr olafmoriarty. Fungerer veldig bra.

Hehe, flott signatur du har forresten. :D
 
En viktig huskeregel er at ganske mye av det du finner i script og programmering er veldig enkel algebra. Krever funksjonen at du setter inn et tall? Finn tallet.

Og selvsagt finnes det måter å løse dette på også dersom man ikke vet nøyaktig hvor lang stringen er.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
God huskeregel. Jeg skal se hvor lenge jeg klarer å sitte med den i hodet før den detter ut igjen. :)

Jepp, om det er en ting jeg har forstått så er det at bare fantasien setter grenser på hva man kan smelle sammen om man vrir litt på hodet. Det du nevner med at man kan finne frem URL'en om man ikke vet lengden, tenker du da noe slikt som og finne ut hvor URL begynner (slik du har gjort over) og deretter og ta bort igjen alt etter det første mellomrommet? Jeg bare tenker høyt her nå altså, og eneste jeg hører er en løsning noe aka nettopp det jeg skrev...
 
Topp