Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan installere wordpress?

Kan være derfor... noen tips til hvordan man nuller ut en videresending? Ser ingen videresending på domeneshop.no-brukeren min.
 

Jostein

Medlem
Hei!

Jeg kupper denne tråden.. Har mye av de samme problemene. Har akkurat kjøpt domene og webhotel hos domeneshop. Lastet ned wordpress 3.3 og Filezilla.

Har koblet meg opp mot webhotel med FTB server. Det fungerer! Når jeg er koblet opp ser jeg følgende:

En mappe som heter .. og en som heter www Hvilken av disse er rootmappen?

Jeg har lastet ned zip filen fra WP og åpnet alle filer og lagt disse i en egen mappe på min maskin.

Har lest litt oppskrifter på hvordan man skal laste denne opp, men føler de mangler noe detaljer som en newbie hadde trengt. Leste noen steder at jeg skulle finne "databasa2 mappe på webhotelle, og lage en database som skulle hete f.eks "WPdatabae" Jeg har da prøvd å lage en slik mappe i FileZilla både under mappen .. og www på webhotellet. Har da lastet ned WP filene hit, og de har tilsynelatende blitt ført over. Har prøvd å skrive inn min adresse Webhosting og domene med nyeste teknologi fra 69,- per måned! : Active 24 Norge (bare eksempel) og f¨r da opp atdomenet er parkert hos domeneshop. Er dette fordi jeg akkurat har registrert doemet? Er en .com adresse.

Da dette ikke funket slettet jeg dette igjen og prøvde dette som jeg fant:

3.Byt namn på wp-config-sample.php til wp-config.php

- Åpnet sample filen i wordpad og skrev etter beste evne inn det som jeg antar skal skrives ut fra teksten under. Lagret denne som wp-config.php og lastet denne og alle andre filer opp igjen på mappen www

4.Åpne opp wp-config.php i en tekstredigerer f.eks Notepad og fyll i informasjon om databasen
// ** MySQL settings ** //
define('DB_NAME', 'putyourdbnamehere');// The name of the database
define('DB_USER', 'usernamehere'); // Your MySQL username
define('DB_PASSWORD', 'yourpasswordhere'); // ...and password
define('DB_HOST', 'localhost'); // 99% chance you won't need to change this value
define('DB_CHARSET', 'utf8');
define('DB_COLLATE', '');

Skriver da både Webhosting og domene med nyeste teknologi fra 69,- per måned! : Active 24 Norge og Webhosting og domene med nyeste teknologi fra 69,- per måned! : Active 24 Norge

Med vanlig adresse får jeg parkert meldingen, med den andre en feilmelding.

Noe som kan gi meg en forklaring steg for steg på hva jeg skal gjøre fra jeg har lastet ned WP 3.3 og fått kommunikasjon med webhotell gjennom FTP?

På forhånd takk!
 

Dag Frogner

Supermedlem
En mappe som heter .. og en som heter www Hvilken av disse er rootmappen?

www er rootmappen, .. trykker du på når du er dypere inni mappene og vil gå ett hakk tilbake.


Dersom du allerede ikke har gjort dette, må du opprette en database via kontrollpanelet til Domeneshop. Når du har gjort dette, vil du få en epost med brukernavn/passord.

Det er dette du skal sette inn i wp-config og det blir noe alla dette:

define('DB_NAME', 'navnet på databasen');
define('DB_USER', 'brukernavnet');
define('DB_PASSWORD', 'passord');
define('DB_HOST', 'mysql.databasenavn.domeneshop.no');
define('DB_CHARSET', 'utf8');
define('DB_COLLATE', '');

Alle filene du laster opp skal inn i www-mappen.

Send meg gjerne en PM om du trenger mer hjelp. :)
 
Sist redigert:

Jostein

Medlem
Hei!
Takker for svar. Beklager dobbeltposting, var bare så gira i stad når jeg ikke fikk det til..

Har laget en database nå, regner med det funker nå. Er sql det samme som database??
 

Jostein

Medlem
Da har jeg fått andre feilmeldinger, men er helt klart et steg nærmere.. Får denne meldingen når jeg skriver inn :

http://www.mittdomene.com/wp-admin/install.php

Webområdet kan ikke vise siden



HTTP 500






Mest sannsynlige årsaker:
•Webområdet er under vedlikehold.
•Det er en programmeringsfeil på webområdet.

skal jeg gjøre noe med denne delen av config filen?

define('AUTH_KEY', 'angi din unike nøkkel her');
define('SECURE_AUTH_KEY', 'angi din unike nøkkel her');
define('LOGGED_IN_KEY', 'angi din unike nøkkel her');
define('NONCE_KEY', 'angi din unike nøkkel her');
define('AUTH_SALT', 'angi din unike nøkkel her');
define('SECURE_AUTH_SALT', 'angi din unike nøkkel her');
define('LOGGED_IN_SALT', 'angi din unike nøkkel her');
define('NONCE_SALT', 'angi din unike nøkkel her');


En annen ting jeg også har prøvd er å skrive:
databasenavn.mysql.domeneshop.no som jeg så det stod på min side på domeneshop. Det ble ikke noe bedre..

define('DB_HOST', 'mysql.databasenavn.domeneshop.no');
 

Jostein

Medlem
Kan også informere at at jeg nå har 2 databaser, jeg hadde planer om å opprette en atabase, men ser det nå er to, en som har samme navn som den første, men bare med et 2 tall bak. Den har eget passord. Har bare lagt til den første databsaen, og har egntlig bare tenkt å ha en database.
Kan dette være noe som gjør at jeg ikke får det til?
 

Jostein

Medlem
Case closed!

Jeg hadde noen skrivefeil, og så var det dobbel `` et sted. Da er jeg inne, og mektig stolt!
Takk fr god og rask hjelp!!
 

Jostein

Medlem
Slapp nok jubel løs litt tidlig..
Etter å ha installert dette riktig, så fikk jeg opp en default side når jeg tatet inn adressen min. Prøvde da å trykke "logg in" og taster admin og passordet mitt. Jeg kommer da til en hvit side og ingen ting skjer. Jeg tenkte det var noe galt me passord/brukernavn. Mener jeg lagde et bruekrnavn som ikke var admin. Men uansett hva jeg prøver får jeg feil bruker/passord. Eneste som ikke gir meg dette er admin og mitt passord, men det gir meg dog bare en hvit skjerm..

Gikk inn via FTP og slettet alle filene jeg hadde fått fra WP,og la d til på nytt. Hadde trodd jeg da hadde sletta alt og kunne installere WP på nytt. Men da fikk jeg beskjed om at det var alerede installert. For å re-installere mtte jeg slette databasene. Hvordan gjør jeg det??

Når jeg nå skriver inn min adresse kommer det en hvit side hvor det står: Her kommer Domainnameshop

Hvordan skal jeg komme inn og fikse på hjemmesiden? Hva kan være galt?
 

Jostein

Medlem
Hei Dag Frogner!

Takker for ditt stående tilbud. Fordelen med å plundre er at man lærer litt, så lenge man har tid til det vel og merke.. :) Så kan andre også ta nytte av ting som blir skrevet her.

Hva mener du med annet prefix på databasen?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Et prefix er en måte å sortere på i databasen. Standard for Wordpress er wp_ så all infoen i databasen begynner med dette. Enkelt (men kanskje ikke 100% korrekt) fortalt.

Om du ikke engang kommer til installasjonsscriptet, må du nok bruke et program for å komme deg inn i databasen og slette alt som ligger der. phpAdmin fungerer fint og det ligger masse info om det om du søker på Google, men det er et annet kapittel. :)

Si ifra om du ikke får det til, nå er set film i stua.
 
Topp