Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan kan jeg få æ, ø og å med htmlspecialchars?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Føler meg litt teit her nå da jeg føler jeg burde kunne dette. Syns ikke Google var så mye til hjelp heller faktisk. Jeg er i en situasjon hvor jeg bruker dette:

Kode:
$utdrag = strip_tags($kategori_nyheter[news]);
$utdrag = htmlspecialchars($utdrag, ENT_QUOTES);
$utdrag = substr($utdrag, 0,70);

Jeg vil at dette lille utdraget skal vise også æ, ø og å. Disse blir nå f.eks å for å.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Litt skummelt, men det fungerte faktisk ikke. Det ser ikke ut til at utdraget forandrer seg. Etter jeg har lagt denne til blir utdragene enda f.eks:

Jeg skriver denne lille nyheten som en liten test nå, mest f

Kan dette ha med comma som står rett etter?
 

bxc

Medlem
Du kan legge til en 3. variabel med charset:
$utdrag = htmlspecialchars($utdrag, ENT_QUOTES, 'UTF-8');

(Vil tro du bruker UTF-8 da ISO-8859 er default charset.)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Å, pokker. Det er jeg som er sløv her. Beklager. Jeg hadde glemt at jeg satte htmlspecialchars også når dette ble kjørt inn i databasen. Takk så mye til dere begge for svar. Sikkert to flotte løsninger, men jeg går nok for den som kom først. :)
 

picxx

Well-Known Member
hvorfor ikke bruke html char?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Svaret mitt på det spørsmålet picxx er fordi jeg ikke har snøring på hva html char er for noe. :D
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hmm, men og kode disse direkte inn i en fil går ikke Picxx. Utdraget hentes ut fra en database, og da kan jeg ikke direkte skrive inn slike som det der i en fil for at det skal fungere. Derfor kan man bruke løsninga som Olaf kommer med oppe som da vil sjekke utdraget som kommer ut fra databasen, og dersom dette inneholder noen slike "html chars" da vil alle disse bli endret til f.eks æ, ø og å før disse blir vist til brukeren som surfer på nettsiden.
 
Men nettleseren vil jo vise å som å osv. uansett, så hvorfor må du forandre på dem? Dersom det er å osv som vises i nettleseren, er det fordi du har kjørt htmlspecialchars to ganger, og som du kom fram til vil jo ikke min løsning hjelpe der, så ... Hvorfor kjører du htmlspecialchars i det hele tatt dersom du ikke ønsker entities -- eller ønsker du bare enkelte entities?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg bruker faktisk htmlspecialchars for å rive bort absolutt alt av tagger som kommer ut. Disse er det en hel del av her skjønner du, og jeg vil ikke vise noen av disse i utdraget. Årsak til at jeg bruker den er mest fordi jeg fikk dette skrevet i en tråd.

htmlspecialchars har jeg brukt på en hel del inputs siste tiden faktisk. Er det en dum ting?

Ellers kan jeg nevne at denne tråden her egentlig var startet i et øyeblikk hvor jeg var enda blondere enn vanlig. Løsningen din var ikke noe for meg (mest fordi det ikke var nødvendig med noen løsning ettersom alt fungerte slik det var.) str_replace() var jo uansett godt å ha med seg videre.
 
Topp