Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan kan jeg kjøpe ut en medaksjonær? finnes det et skjema tilsvarende Conta Aksjonæroppgave?

Hei alle sammen

Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan kjøpe ut en likestilt aksjonær da jeg ønsker å fortsette videre et AS som eget prosjekt. Valget står mellom å betale ut fra annen kapital eller fristille fra selskapets egenkapital.

Noen som vet om Conta eller lignende har utviklet en enkel mal for dette? Alternativt kan noen beskrive prosessen?

Takk på forhånd
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du skal kjøpe en annen eiers aksjer så er dette en transaksjon mellom dere to som ikke berører kapitalen i aksjeselskapet. Du betaler med andre ord den andre eieren beløpet for aksjene fra din egen lommebok, du skal ikke ta penger fra selskapet til dette. Avtalen om aksjesalg kalles gjerne en sluttseddel, denne setter dere bare opp på et ark med dato for overdragelse, antall aksjer og beløp. Samt eventuelle andre forhold, som hvem som har rett til utbytte hvis det skal utbetales like før eller like etter overdragelsen. Dessuten må dere jo bli enige om en pris på aksjene

Dernest skal en oppdatere aksjeeierbok og sende inn aksjonæroppgave der salg og nytt eierforhold framgår. Det siste trenger du ikke å gjøre før i januar.

Og så kan en i og for seg splitte opp ved å fisjonere ut en del av selskapet, men det er en mer omfattende prosess.
 
Tipper du er en regnskapsfører som er redd for levebrødet sitt? vennligst avstå i fremtiden fra å kommentere poster på dette gründer forumer hvis hensikten er med vilje å komplisere ting som dette, (som har vist seg å være en enkel problemstilling med flere løsninger.
 

Stoppet

Banned
Tipper du er en regnskapsfører som er redd for levebrødet sitt? vennligst avstå i fremtiden fra å kommentere poster på dette gründer forumer hvis hensikten er med vilje å komplisere ting som dette, (som har vist seg å være en enkel problemstilling med flere løsninger.

Tror du bomma stort der gitt!
 

mra

Active Member
Tipper du er en regnskapsfører som er redd for levebrødet sitt? vennligst avstå i fremtiden fra å kommentere poster på dette gründer forumer hvis hensikten er med vilje å komplisere ting som dette, (som har vist seg å være en enkel problemstilling med flere løsninger.

Eh ok. Du vil jo fremstå i det minste en anelse serøs hvis du da hadde forklart hvordan dette ellers kan løses på en måte så myndighetenes krav oppfylles. Metoden @Steve Cash nevner er den helt riktige og ryddige måten å gjøre dette på. Du kan selvsagt drite i å oppdatere aksjeeierboka og rapportere salget til myndighetene, men før eller siden vil det slå tilbake.
 

Steve Cash

Medlem
Det er litt vanskelig å skjønne hva som er så provoserende med den enkle beskrivelsen av salg av aksjer som jeg la inn. Det kan ikke gå an å tolke dette som at jeg prøver å selge noen form for konsulenttjeneste til trådstarter, det trenger en heller ikke for å gjøre dette.
 

Marius_J

Social Engineer
Stemmer for at en moderator utstenger NetthandelProspekt fra WF. Slike brukere beriker ikke forumet...

Tommel opp.

Tipper du er en regnskapsfører som er redd for levebrødet sitt? vennligst avstå i fremtiden fra å kommentere poster på dette gründer forumer hvis hensikten er med vilje å komplisere ting som dette, (som har vist seg å være en enkel problemstilling med flere løsninger.

Folk tar av sin egen tid for å hjelpe deg med et kjempe flott og utfyllende svar. Jeg er ingen regnskapsfører, men det hørtes veldig riktig ut det steve cash svarte.
 
Tommel opp.



Folk tar av sin egen tid for å hjelpe deg med et kjempe flott og utfyllende svar. Jeg er ingen regnskapsfører, men det hørtes veldig riktig ut det steve cash svarte.
jeg ER regnskapsfører og ikke bare høres det Steve Cash sier rett ut, det er rett.

Og jeg kan ikke med min beste velvilje se noe som helst kompliserende i beskrivelsen hans.
Det enkleste er å kjøpe aksjene, da er det som han sier kun en avtale (A kjøper x aksjer av B for kr y med overtagelser fra dato.. Sign begge parter" - aksjonærregisteroppgaven skal inn årlig uansett, og aksjebok er et krav i aksjeloven.

Jeg ser at spørsmålstille skriver "alternativene er" og så et par alternativer som gjør at det er selskapet som må fysisk betale for aksjene.

Det er alternativer med nedsettelse av AS kapital, og tilbakekjøp av egne aksjer, fisjonering med mer og ja det er utviklet mal'er for dette (i dyrere løsninger som revisorer og regnskapsførere abonnerer på) , og jeg kunne forklart fremgangsmåten - men det gjør jeg ikke. Steve har lang historie bak seg med å hjelpe forumdeltagere (gratis), og hadde du i post 2 brukt en hyggelig tone og spurt om han viste om noen måter hvor aksjene bli overført uten at aksjonær må betale, så tipper jeg han hadde hjulpet deg med det også.

Så da ender jeg opp med at jeg ikke ønsker å bruke MIN tid til å hjelpe deg, Mr Netthandelprospekt.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Lurte tidligere i dag på å slette innlegget, men det ble med tanken. Nå tenker jeg at det er greit å la NetthandelProspekt få svare for seg. I utgangspunktet mener jeg terskelen skal ligge høyt for å utestenge brukere, men det er jo ikke opp til meg å vurdere.
 
Topp