Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan lage "Like" button på webside

Nikolaiwww

New Member
jeg har prøvd å finne ut hvordan man lager en "Like" button på siden min. Ikke en "facebook-like button" som alltid er svaret når jeg googler, men en slik man har på youtube under hver video, for så å kunne se hvor mange som "like" videoen din.

noen som kan gi meg noe tips?
 
Lag en databasetabell med ett felt for video-id (aner ikke om du faktisk har video eller ikke, men "en unik identifiseringskode for det som skal likes") og ett felt for antall som liker. Lag en annen databasetabell hvor du har ett felt for video-id og ett felt for bruker-id (dersom du bare tillater liking for registrerte brukere, om du tillater det for andre bør du lagre en annen verdi, f.eks. ip-adresse). Når noen ser på videoen din, sjekk først i database A om id-en til denne videoen ligger inne, og isåfall hvor mange som liker denne, slik at du kan returnere "37 personer liker dette" eller noe sånt. Sjekk så i brukerdatabasen om personen som ser dette allerede har likt dette, og returner "du liker dette" om det er tilfelle. Hvis ikke, legg inn en link ("lik dette") som fører til en funksjon hvor du først går inn i tabell A og øker antall som liker dette med 1, deretter legger inn en linje med bruker-id og video-id i tabell B. Nå burde du ha omtrent det du var ute etter hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig.
 

Nikolaiwww

New Member
jeg kan html-koding, men lite annet, så forstod ikke så mye av det første svaret. Det andre leser jeg meg fortsatt gjennom...på google :)
 
Topp