Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan lykkes med sosialt nettverk side ?

bellavista

Banned
Holder på å bygge en nettside som Facebook og Twitter. Ønsker å gjøre den veldig unik. Uansett hvor fint design jeg har, og annonseplasser jeg kjøper, kommer nettsiden min aldri til å bli veldig stor. Jeg mener at har jeg ingen sjanse for å lykkes med noe sånt, så lenge Facebook finnes ?
 

bellavista

Banned
Jeg tror at jeg skal greie det. Ikke å bli like stor som Facebook og Twitter, men nok til å få den til å overleve. Kan tilby noe Facebook ikke tilbyr, og tar det deretter.
 
Regner da med, hvis du har tenkt å prøve å lykkes, at du ikke lager mer eller mindre rene kopier av facebook eller twitter med tilhørende funksjonalitet og design? Ta f. eks denne "Switter" som du kjører på fritidsmoro.com i skrivende øyeblikk?
 

adeneo

Medlem
Såkalt "messaging" har vel en liten vei til å gå, og noe twitter-lignende med utvidede funksjoner og bedre brukervennlighet, kanskje noe foursquare lignende greier innebygget osv. kan nok bli populært, men markedsføring er vel nøkkelordet også her.
En slik tjeneste må selvfølgelig lages fra bunnen av, og som Hakasu skriver så nytter det nok ikke med noe ferdig greier funnet på WordPress sine sider, da i hvert fall min mening er at for å lykkes med noe nytt sosialt media konsept nå som snart alle tenkelige behov er oppfylt så må det rett og slett bygges en bedre musefelle, og ikke prøve å konkurrere med selskaper som nå er noen av verdens største ved å satse på en løsning som en hver idiot kan laste ned gratis og installere på et webhotell til en tjuelapp i året.
Og selv med en unik og fantastisk nettside, så er sannsynligheten overveiende stor for at brukerne fortsatt blir værende hos de etablerte sosiale nettverkene.
 
Sist redigert:

namaste

Medlem
Jeg tror det personlig bare er et tidsspørsmål før Facebook-boblen sprekker her til lands. Russland og Nederland har allerede lokale alternativer som er mer populære enn Facebook - og som har kommet etterpå.

Særlig dette med profiler osv, og å samhandle med mennesker du ikke kjenner fra før, tror jeg er noe som kunne fått folk til å tippe over. Blink, Nettby og alle disse her hadde jo det. Et element de sikkert har stjålet fra nettdating-sidene, med mulighet for å ha en helt ID-fri, offentlig profil, samt mulighet til å samhandle med mennesker med felles interesser mye tettere enn det er naturlig på Facebook.

Ha fokus på å gjøre det enkelt og brukervennlig, samtidig som du har de funksjonene brukere i dag forventer av slike sider.

Anbefaler deg forøvrig også å lese Tipping Point av Malcom Gladwell.
 

Speca

Medlem
Holder på å bygge en nettside som Facebook og Twitter.

Det blir opprettet ca. 64217 kloner av tryneboka hver dag(ref. Sjur Dagestad). En halv promille av disse overlever mer enn ett halvt år, og en promille av de igjen klarer å tjene penger.

1. Det vil si, du bør ha en svært gjennomtenkt profil, og ikke minst forretningsplan på hva du skal gjøre, før du går i gang. Finn også ut hvor lenge du klarer å gå uten inntekt fra siden. Gang denne tiden minst med 3(sannsynligvis minst 5) før du reelt begynne å tjene penger på siden. Finn også ut om du kan kopiere hva noen andre har gjort, bare at du gjør det på Norsk.
2.Så lager du en "mockup" på ønsket design og funksjonalitet.
3. Når dette er gjort, så googler du alle mulige måter rundt funksjonaliteten og nisjen du vil inn i. Dette for å avdekke om det er andre som har forsøkt før deg, og om det finnes noen aktører i nisjen.
4. Finnes det ingen aktører i nisjen, så ikke tro med en gang at du har funnet gull. Stort sett så kan man si følgende: ingen aktører, ingen penger. Dvs, konkurranse er sunt og betyr at det er mulig å tjene penger i nisjen. Det finnes unntak, men da må du finne ut hvem som er villig til å betale, og hva de vil betale, og om nisjen er klar for ett sosialt medie. Det er vel begrenset tid du gidder å jobbe gratis?
5. Går du videre, så finnes det forum om alt, så kontakt folk som er i nisjen om hvilken funksjonalitet de ønsker. Del hva du ønsker å gjøre. Det er ekstremt få som lykkes om de ikke tør å dele sin idè.
6. Gjenta så punkt 2 og 3.
7. Inviter de du har snakket med i punkt 5 om de kan være betatestere av din side. Når du har fått hjelp av de før, så kan de lettere få eierskap til noe som de føler er sitt eget.
8. Hør på brukeren hvordan de ønsker at opplevelsen skal være, ikke bare din egen hjerne for hvordan du ønsker det skal være. (En side skal alltid lages med brukeren som mål, ikke hvordan en selv ønsker at det skal være).
9. Åpne siden...

Jeg har vært gjennom ovenstående 2 ganger, ingen av sidene lever i dag. Jeg har dog en idè nå som er helt utrolig at ikke er på Norsk allerede, og som jeg kommer til å sette i gang med om ganske kort tid. Er også i arbeidsgruppen til ett helt nytt konsept, problemet er bare at alle har for mye å gjøre på alle kanter. Kanskje vi må dra inn flere folk i teamet.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
På en måling jeg så på nettet, og tror det var O'reilly som hadde foretatt den, så var Norge ett av de største landene for Facebook, med like mange FB medlemmer som Tyskland, Sverige og flere andre land med betydelig fler innbyggere.
Denne målingen var dog fra slutten av 2009, og det ble bemerket i målingen at Norge var det eneste landet hvor antall FB medlemmer hadde gått ned den siste tiden.
Nå i ettertid når man vet at FB har gått fra ca 1 mill brukere i 2009 til rundt 2.5 mill brukere i dag, så har de tydeligvis gjort noe riktig.
På den andre siden så har man i Tyskland gått gått fra rundt 1 mill i 2009 til over 20 mill i dag, så det Norske markedet er nok ikke fullt så viktig lenger(hvis det noen gang var det).

Bare det å ta seg av de 250 mill. bildene som lastes opp til FB hver dag krever en del mer enn de fleste klarer å stille opp med av hardware.

Det å sammenligne land som Russland og Kina med den vestlige verden blir også litt feil, da disse har en tendens til å leve i sin egen lille internettverden, og utenlandske sider har ofte problemer med språket og kulturen og slår derfor ikke like godt an som de gjør i litt mer "amerikaniserte" land.
Qzone er vel snart like store som Facebook, og vokser betydelig raskere, og det er kun i Kina, noe av det samme gjelder vel for V Kontakte, og det er vel ingen tvil om at det er et potensiale i disse landene som mange gjerne skulle ønske de klarte å utnytte bedre, blant annet selskaper som Google og Facebook, men foreløpig har de hatt liten suksess i å konkurrere med lokale selskaper, og mange av disse leverer også bedre tjenester.
Qzone er for eksempel betydelig bedre enn Facebook, og Yandex leverer søkeresultater som er langt bedre enn Google uten alt surret med SEO juks og betalte plasseringer osv.

Det brukere i dag ønsker er noe som er enkelt og brukervennlig, Facebook begynner å bli litt for mye av både det ene og andre, og integrerer stadig mer skrot i platformen uten at det egentlig har noen nytte for 95% av brukere. Samtidig så er det nok mange som ikke er særlig imponert over sikkerheten, og det at sider som FB selger informasjon, plutselig åpner private bilder for hele verden og slike ting, kan være med til at en ny tjeneste som ivaretar privat informasjon på en bedre måte kan få et konkurransefortrinn.
Mest av alt så er vel grunnen til at de fleste er på FB at alle andre er der, og ikke at tjenesten i seg selv er så veldig bra, og selv om man lager en tjeneste som faktisk er fantastisk så er det ikke dermed sagt at brukerne flytter på seg, og det vil koste betydelig med kroner å markedsføre en slik tjeneste slik at man kan konkurrere med FB på samme grunnlag, og hvor man har en brukermasse som gjør det interessant for de fleste å bytte over fra Facebook, men alt er selvfølgelig mulig.

Jeg har lenge ikke helt forstått at finn.no med sine skyhøye priser og middelmådige sider har vært så enerådende i annonsemarkedet i Norge, men det er flere som har forsøkt å konkurrere de ut uten hell, og jeg leser i Dagbladet i dag at A-pressen nå ønsker å konkurrere med Schipstedt (eier av finn), men tror ikke dette blir noen suksess heller, da A-pressen/Edda allerede har forsøkt med zett.no, rubrikk.no og flere andre sider som har gått nedenom og hjem, blant annet eiendomsnett.no på nittitallet, som de nå ønsker å vekke til live igjen som et finn.no alternativ.

Igjen så er alt mulig, men det å konkurrere med så store aktører er normalt bortkastet tid, og sjansen for å vinne i lotto er større enn å få stor suksess med et nytt sosialt nettverk.
Da hadde jeg heller brukt tiden på å forsøke å komme opp med den neste store ideen, selv om sannsynligheten er relativt liten for at man klarer det også, så er det enklere å bli stor på et helt nytt konsept enn å prøve å konkurrere ut selskaper med en markedcap på rundt 150mrd $ og oppover.

Leste nylig at det nå var mer vanlig å starte internettselskaper med et mål om å bli kjøpt ut av Google, FB, MS eller noen av de andre store, enn det var å starte opp internettselskaper for å faktisk lage en bedre tjeneste.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
I Nederland var/er det noe som het Hyves; den er på vei ned såvidt jeg ser (men kan såklart ta feil). På ingen måte når den opp til FB's funksjonalitet. Jo åpnere FB blir, jo vanskeligere det blir å ta det ned.

Jeg går ut fra at FB 'is here to stay'.. ;)
 
Topp