Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan oppholde seg 5 mnd i USA?

appelsin

Medlem
Jeg drar til USA 28. februar 2012, og har lyst til å være der til 1. august 2012. Dette er ca 5 mnd. 4. august skal jeg i bryllup i Norge, så jeg må være tilbake til denne datoen. Med Visa Waiver Program (VWP) kan man være i USA i 90 dager før man må tilbake. Man kan også søke om B-1 eller B-2 Visa (turist eller business) som er opptil 6 mnd, men jeg er usikker om jeg får godkjent dette siden jeg reiser på eget initiativ, og ikke har noen arbeidskontrakt. Jeg vil bare bo i San Francisco i 5 mnd og sjekke ut byen, næringslivet og skaffe kontakter.

Spørsmål:

1. Kan jeg etter 90 dager reise til Mexico eller Canada, og så tilbake til USA igjen for nye 90 dager?
2. Finnes det andre løsninger? Green card etc.

Takker for svar.
 

picxx

Well-Known Member
Hvorfor ikke bare søke turistvisum og få innvilget 6 mnd?
 

peterandrej

pensjonert moderator
De er jævlig strenge på slike ting i USA. Da jeg kom dit i september var det nærmest et avhør i passkontrollen. Hva skulle jeg der, hvem dro jeg med, hvor skulle jeg bo, når dro jeg hjem igjen, osv. Det ble en voldsom kontrast til passkontrollen da jeg kom hjem igjen, for å si det forsiktig. I Norge kan du nærmest vifte med et rødt lommetørkle i passkontrollen for å slippe inn.

Var jeg deg ville jeg utvilsomt sjekket dette grundig med ambassaden på forhånd. Og ja, de kaster deg definitivt ut hvis ikke alle papirer er i orden.
 

picxx

Well-Known Member
De er jævlig strenge på slike ting i USA. Da jeg kom dit i september var det nærmest et avhør i passkontrollen. Hva skulle jeg der, hvem dro jeg med, hvor skulle jeg bo, når dro jeg hjem igjen, osv. Det ble en voldsom kontrast til passkontrollen da jeg kom hjem igjen, for å si det forsiktig. I Norge kan du nærmest vifte med et rødt lommetørkle i passkontrollen for å slippe inn.

Trynefaktor det Jensen.
Vet ikke hvordan det er i Uniten, men i Thailand f.eks. er siste ord opp til imm.offiseren uansett hva lovene sier. Antar, med litt usikkerhet, at det kan være likedan i mange andre land.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
norge er helt grei på kontroll så lenge man er hvit i huden, er man farget er man kjapt i gang...

forøvrig når vi snakker om passkontroll, når jeg bodde i hviterussland , der var det moro å gå gjennom kontrollen, ofte måtte man først ha et koselig intervju med KGB :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Trynefaktor det Jensen.
Vet ikke hvordan det er i Uniten, men i Thailand f.eks. er siste ord opp til imm.offiseren uansett hva lovene sier. Antar, med litt usikkerhet, at det kan være likedan i mange andre land.

Tror ikke Thailand har samme problemer med innvandring som USA har, for å si det sånn. Men jeg opplevde det hovedsaklig som et spørsmål om sikkerhet. USA er jo hatet av halve verden, og er av naturlige årsaker ekstremt nøye med hvem de slipper inn. Jeg tipper hvite folk fra Nord-Norge med sjarmerende ganglag slipper langt enklere fra avhørene i passkontrollen enn f.eks mørke menn med langt skjegg fra Midtøsten.

Så ja, det er selvfølgelig trynefaktor her som alle andre steder.
 

looper

Medlem
Dette bør kunne løses ved å ta en rask telefon til ambassaden. Det kan være vanskelig å få til et lenger opphold i USA enn 3 måneder. Kanskje du kan signe deg opp på noe kurs eller lignende?

Ting som er greit å vite før du søker om visum,etc
-Du bør booke hotell eller leilighet. Ofte vil de vite din permanente adresse når du søker om lengre opphold
-Du må ofte kunne vise til at du har midler til å klare deg under ditt opphold

Når det kommer til passkontrollen;
Her er det litt trynefaktor kanskje, men mye er hvordan du oppfører deg når de spør spørsmål. Disse amerikanerne sin jobb er å stille spørsmål så av og til kan de sette deg helt ut. Og det er meningen. Jeg har en følese av at det også enkelte ganger er et tilfeldig system som velger ut enkelte som skal dobbelsjekkes. Jeg har selv blitt tatt ut til siden og mistet resten av flightene på grunn av dette. Så lenge du oppfører deg pent så er ikke de så skumle.

Med de nye ESTA reglene så er det faktisk flyselskapet sitt ansvar at du har rett til å oppholde deg i USA. De har ikke lov til å sette noen på et fly til USA uten gyldig visum. Da får de en mega saftig bot og må ta med deg tilbake der du kom fra på dems egen regning. Med andre ord du får ikke boarde et fly uten godkjent visum når du reiser til USA.

Men snakk med ambassaden, de pleier å være svært behjelpelige. Men du har nok litt dårlig tid iht til behandlingstid i fra ambassaden på visum
 

appelsin

Medlem
Mange gode innspill her. Men hva med mitt eget forslag om å dra til Mexico eller Canada etter 90 dager, og så reise tilbake igjen til USA?
 

sta

Medlem
Men hva med mitt eget forslag om å dra til Mexico eller Canada etter 90 dager, og så reise tilbake igjen til USA?

Det er ikke mulig å gjøre "Visa runs" til Canada eller Mexico. Hentet fra travel.gov.org:

VWP travelers who have been admitted under the Visa Waiver Program and who make a short trip to Canada, Mexico or an adjacent island generally can be readmitted to the United States under the VWP for the balance of their original admission period.

Jeg ville søkt om 6 måneders turistvisum fort som bare det, siden du skal reise ganske snart. Dette er den enkleste måten å ordne dette på. Alternativt kan du jo ta deg en uke i Brasil eller noe slik etter de første 90 dager, da er du også safe når du returnerer til USA (så lenge du drar og kommer tilbake med fly).

Reiser du over på enkeltbillett eller billett med åpen retur? Dette kan fort by på problemer, ofte blir du spurt om å fremvise returbillett. Her er det enkleste å kjøpe en fleksibel billett, booke en returdato og ganske enkelt endre denne siden.
 

sta

Medlem
De er jævlig strenge på slike ting i USA. Da jeg kom dit i september var det nærmest et avhør i passkontrollen. Hva skulle jeg der, hvem dro jeg med, hvor skulle jeg bo, når dro jeg hjem igjen, osv.

De stiller ikke spørsmålene fordi de egentlig ønsker å vite svaret men for å se hvordan du reagerer og hvordan du svarer.

Jeg er helt enig i at immigrasjonsmyndighetene kunne virke mindre skremmende og man har vel også jobbet ganske mye med dette de siste årene. Nå er det plakater i immigrasjonen som forteller om dine rettigheter, du har nå krav på å få din "sak" behandlet av en overordnet om du ikke er komfortabel med personen i skranken, etc.

Jeg dro til USA 12-15 ganger i året i et par år og har hatt mye rare opplevelser i immigrasjonen. Jeg har aldri blitt nektet innreise, men jeg har mistet videreforbindelser en god del ganger pga. ekstra kontroll. Heldigvis er amerikanske flyselskaper vant med dette og det er aldri noe problem å bli booket om.

En årgang var jeg tydeligvis flagget i systemet deres og fikk alltid teksten "*SSSS*" printet på boardingkortet. Dette resulterte i ekstra nøye immigrasjonskontroll, ekstraordinær sikkerhetskontroll, gjennomgang av all bagasje i tollen, etc. Skjønte aldri hvorfor jeg ble flagget slik og det forsvant plutselig en dag igjen.
 
Topp