Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan opprette NUF

sKrud

Meget sliten student
Hei

Må opprette et selskap, valget står derfor mellom AS eller NUF. Regnskapet til selskapet mitt vil være såpass enkelt at jeg helt fint vil klare å holde oversikten selv og EK trenger jeg ikke.
Må forresten også inn i momsregisteret..


Så jeg derfor..
Hva er den beste måten å opprette et NUF på?
Hva gjør jeg?
Hvor gjør jeg det?
Hvis jeg skal bruke et selskap til å opprette det for meg, hvem er billigst og best?
Og hvilke avgifter bør jeg påberegne?
Hvor lang behandlingstid?

Håper dere kan gjøre meg klokere..
 
Vær forsiktig når det gjelder NUF. Mange har engasjert delvis useriøse "registratorer", og opplever kjempetrøbbel når det årlige vedlikeholdet svikter.

Hvorfor vi du ha et AS? Da må du betale arbeidsgiveravgift av lønna du tar ut, i tillegg til ordinær skatt selvsagt.

Du finner tusen gode råd og tips her: Bedin - portalen for bedrifter og etablerere
 
Sist redigert av en moderator:

sKrud

Meget sliten student
Grunnen til at jeg må ha et AS eller et NUF er at jeg ikke selv ønsker å stå økonomiskansvarlig. Det andre er at det vil gjøre det mulig for meg å gjennomføre endel ting jeg har hatt lyst til i lengre tid.. Det vil gjøre det mulig å ta ting til et nytt nivå;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skjønner ikke hvorfor NOEN etablerer et NUF jeg altså, hvis valget står mellom AS og NUF. Et NUF er jo bare et AS i et annet land, som jo betyr at du må kjøre doble registreringer, skjemaer, osv.

Men lykke til. Og husk at det er noe som heter "å spare seg til fant..".
 

sKrud

Meget sliten student
Er klar over denne fellen PA, men har undersøkt dette _veldig_ nøye nå.. Å det det virker som om det kan bli endel ekstra kostnader som er totalt unødvendige ved et AS, for min del.

Men jeg tester dette nå først, om det viser seg at det er for mange bakdeler med NUF så går jeg over til AS. Det er ikke noen større omstilling så det skal gå bra;)
 

Pederaas

New Member
Hvorfor NUF

Det er flere grunner til å velge NUF kontra AS:
Ingen kapitalkrav, ingen revisorkostnad. Bare her er 100.000 i sparepenger urørt og etter å ha betalt regnskapsfører 10-15000 kroner for siste regnskapsår, slipper du betale en revisor det dobbelte for å kontrollere det regnskapsføreren har gjort. AS og NUF følger begge samme norske regnskapslov, samt skattesystem. Og som de fleste ved har Norge skatteavtale med England, slik at skatten kun betales her til lands.

Det blir som det nevnes av andre her en dobbel registrering, men stort sett er det like dyrt eller enda billigere å dobbeltregistrere LTD/NUF enn å få hjelp til å registrere AS. Fks er Brønnøysundgebyret 5000kr for AS og kun 2500kr for NUF, og NUF trenger heller ikke villighets og revisorerklæring ved stiftelsen (verdt å tenke over, når man sier "dobbelt").

I NUF kan du ansette deg selv, betale arbeidsgiveravgift og dermed være innunder trygdesystemet, på lik linje som en er i AS. (Ingen forskjell).

Medaljens bakside er NUF`ets dårlige rykte, hovedsakelig grunnet useriøse registratorer og personer som prøver å misbruke NUF for sine fordeler. Som følge av dette samt den lave aksjekapitalen folk flest velger i sitt NUF er banker og andre kreditorer ofte skeptiske med å gi kreditt til NUF. Dette betyr ikke at man bør legge NUF planene sine på hylla med en gang men istedet vurdere fordeler mot ulemper. Man kan alltids starte som NUF og omgjøre til AS senere. Det er som kjent fakta at mange nystartede firma har gått konkurs nettopp grunnet de høye utgiftene AS bærer med seg fra første stund, når selskapet ikke har kommet ordentlig i gang :)

Peder
 
Topp