Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan optimalisere effekten av annonsevisningene?

Christian

Medlem
Hei,
Ligger her og lurer litt på dette.

Hvis man selger CPM-kampanjer, hvordan skal man da gå frem for å få mest mulig effekt for det gitte antall visninger? Jo mer effektiv kampanje, jo mer fornøyd annonsør og større sannsynlighet for at han kjøper annonseplasser hos deg igjen.

La meg først si dette med en gang, mye kommer an på kampanjen, annonsen osv, men det må vel være en liten rød tråd her sånn at man kan ha et utganspunkt i hva som fungerer og ikke.

Et gitt eksempel. Man selger 100 000 annonsevisninger av en bannertype til et firma. Dette firma selger støvsugere.
Hvordan burde da disse 100 000 annonsene vises? Man kan velge å f.eks vise de 5 ganger til hver unike bruker i kampanjen. Da får 20 000 unike se annonsen 5 ganger hver. Man kan velge 2 ganger hver unike. Da blir det selvføgelig slik at 50 000 stk ser annonsen. Eller 10 ganger til hver unike, ja dere skjønner tegninga. Eller burde man kjøre en kampanje slik at den vises et vist antall ganger til hver unike bruker pr dag?

Dette er jo både for brandingen sin del og har med kjøpsprosessen å gjøre. Jo flere ganger en per son ser en annonse, jo bedre vil han, gjerne ubevist, merke seg innholdet i annonsen. Blir en annonse vist for få ganger til hver unike kanskje annonseinnholdet ikke merker seg så bra som annonsøren håper på og kampanje vil få mindre effekt.
Det samme tenker jeg hvis hver unike kun ser en annonse f.eks 5 ganger pr kampanje. Han vil legge merke til annonsen, finne den interessant også aldri mer se annonsen og glemme hele greia. Men hvis den brukeren får satt seg ned og tenkt litt og gjort seg opp en mening, også neste dag han er inne på siden ser han annonsen igjen og da velger han å handle fra annonsøren?

Hva er deres meninger om dette? Kom med brainstorming! :D

Og jeg må bare beklage for et innlegg som sikkert er litt langt og uoversiktelig, men hver gang jeg poster er det fordi jeg sitter og brainstormer litt for meg selv og bare prøver å skrive ut tankene mine og få tilbakemeldinger :)
 

marduv

Medlem
Hvis annonsen ikke er relevant for siden, er sannsynligheten for at brukeren ikke er interessert stor og motsatt.
Som annonsør er man jo på jakt etter å få vist annonsen på best mulig måte.

Slik jeg ser det ville man kjent mer på å vise en aktuell annonse ofte og en mindre aktuell annonse sjeldnere.
For jo mer relevant annonsen er og oftere den dukker opp jo mer nysgjerrig blir man.
Mens en annonse som ikke er relevant vil tape på å vises ofte, da sannsynligheten for at brukeren har lyst til å se mer på den er mye mindre.

For å sikre en mest mulig lik visning av annonser kan man lage en liste med annonser som enten er tilfeldig eller fast.
Hver gang en unik bruker har sett på alle annonsene starter den på nytt.

På denne måten åpner man også for å kunne tilby en bestemt rekkefølger i visning av annonser.
Hvis noen skulle ønske å bli vist først i for hver unike bruker er det en mulighet.
 

picxx

Well-Known Member
Om jeg skulle annonsert for salg ville jeg at min annonse kun skulle blitt vist til unike brukere.
Om jeg skulle annonsert for branding hadde det bare vært å kjørt på å vist den flere ganger til de samme brukerne, uavhengig unik eller ikke unik.

Selvsagt ville jeg uansett ikke annonsert på en side som ikke var relevant enten for produktet eller firmaet jeg annonserte.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva fungerer??

Det er allerede nevnt en del ting som er vesentlig når det gjelder annonsering. Slik som utforming, miljø (tilhørighet/budskap i forhold til det redaksjonelle), hyppighet på visninger etc.

Først av alt er det ingen tvil om at en 100% eksponering på visninger sammen med et godt budskap, gjerne med et incentiv, vil gi best resultat. En klikkrate på 0,1% - 0,2% er en rimelig normal klikkrate for en annonse.

Det er klart at har du 100 visninger pr unike bruker ville det være for dumt å ikke benytte seg av muligheten av å ha flere annonser pr unike bruker. Men, ikke la deg friste til å sette for lav verdi på antall visninger pr unike bruker. Klikkraten synker betraktelig dess færre visninger du har.

En annonse med 100.000 visninger på VG gir ikke nødvendigvis flere klikk/salg enn en på et lite nettsted med like mange visninger - heller tvert i mot.
Her prater jeg av erfaring!!

Det viktigste er uansett å finne frem til hva kunden ønsker å oppnå med sin kampanje og hjelpe han med å nå dette gjennom veiledning og rådgivning. Du som eier av ditt nettsted vet nok best hva dine lesere responderer på!

Lykke til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Om jeg skulle annonsert for salg ville jeg at min annonse kun skulle blitt vist til unike brukere.
Om jeg skulle annonsert for branding hadde det bare vært å kjørt på å vist den flere ganger til de samme brukerne, uavhengig unik eller ikke unik.

Selvsagt ville jeg uansett ikke annonsert på en side som ikke var relevant enten for produktet eller firmaet jeg annonserte.

Nå er det også ganske viktig å merke seg at det annonsering på internett virkelig egner seg best for, er branding. Og selv hvis du skal annonsere for salg, så er det veldig optimistisk å tro at annonsen skal virke ved første eksponering, så selv da bør du vise den flere ganger til samme bruker, men du kan jo ta med begrensinger i form av f.ex. at den vises med en viss frekvens fram til den blir klikket på, og deretter enten lavere frekvens eller stans.
 
Topp