Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan registrerer jeg et Nuf?

janerik

Medlem
Vi driver bl.a. med selskapsetablering, og siden nyttår har vi ikke opprettet ett eneste NUF, men AS derimot... Nå kan det selvfølgelig være fordi vi i første rekke markedsfører som noen som starter aksjeselskap, selv om vi også hjelper til med andre selskapsformer.

Vi har også vært med å hjulpet de som har ville gått fra NUF til AS de senere månedene, og begrunnelsen deres har vært todelt -
1. Som NUF har de hatt vanskelig med å få lån/kreditt
2. Som NUF har de ikke fått større kunder ,da selskapsformen blir tatt noe useriøst.

Nå vet jeg, som mange andre, at det er svært mange seriøse som driver NUF, IF Skadeforsikring kan jo være et eksempel på det. Men, at det også er mane useriøse som driver NUF er det heller ingen tvil om.

Nå som det er mulighet for revisorfritak, og kravet til aksjekapital ikke er mer enn 30000 i et norsk AS, vet jeg i alle fall hva jeg ville valgt.
 

zapotek

Medlem
Nå vet jeg, som mange andre, at det er svært mange seriøse som driver NUF, IF Skadeforsikring kan jo være et eksempel på det. Men, at det også er mane useriøse som driver NUF er det heller ingen tvil om.

Ja, men hvorfor driver IF som NUF i Norge Jan Erik? Jo, fordi de faktisk er en Norsk filial av et utenlandsk foretak. Det samme gjelder f.eks. SIBA Norge.

Det er dette som er hensikten med et NUF. Ikke å omgå regelverket ved å slippe revisjon og lavere krav til aksjekapital når du driver business utelukkende i Norge (noe som desverre gjelder brorparten av alle NUFene).
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Greia er jo at det har vært (dvs egentlig ER, men det er jo veldig mye mindre attraktivt nå) et smutthull som har latt NUF brukes som et "fattigmanns-AS", i tillegg til at det er attraktivt for folk med uærlige hensikter pga mindre muligheter til innsyn for utenforstående og praktisk talt null krav til kapital, så de kan stifte masse gjeld og løpe fra det uten noe problem.
 

the6tk

Medlem
Skal du opprette ett nuf vil jeg anbefalte firmahjelp.no - De ordner med det som er av papirer, og "alt" du trenger å gjøre i oppstarten er å skrive under, sende i retur til firmahjelp samt til brreg.no. Det koster litt, men det blir gjort skikkelig.. Så langt jeg vet hvertfall. Nå skal det sies at jeg nylig opprettet nuf..

Jeg er spent på hvordan det blir fremover i forhold til regnskap og den slags, for dette er ukjent territorie for meg.. Jeg tar regnskap og alt sånt selv.. Nå har forsåvidt nuf'et mitt kun en funksjon, og det er å fakturere en gang i mnd.. Enn så lenge. Så regnskapet er veldig enkelt i mitt tilfelle..

Slik jeg ser det, så lenge det ikke vil ha noe betydning om at det blir sett negativt på om det er ett NUF, og det er begrenset med omsetning på selskapet, så er vell NUF greit.. Men hvis selskapet vil trenge kapital/lån i fremtiden, så vil nok AS egne seg bedre..

Det ble litt synsing på slutten, men jeg ville ha ringt konsulentene til foreksempel firmahjelp.no å forklart hva selskapet skal holde på med, og hørt hva de mener.
 

trulte

Medlem
Jeg har bestillt NUF via bizup.no og er strålende fornøyd.
Ser ingen gode grunner å kjøpe en vare dyrere enn nødvendig hvis du vil ha NUF- så alt er inkludert framfor å kjøpe varen i en annen generelt dyrere butikk.

AS er å anbefale, men har man ikke 30 000 eller er villig til å bruke det er NUF fornuftig. Men kreditt er nok vanskelig å få fatt i, men mange firmaer trenger jo ikke kreditt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg har bestillt NUF via bizup.no og er strålende fornøyd.
Ser ingen gode grunner å kjøpe en vare dyrere enn nødvendig hvis du vil ha NUF- så alt er inkludert framfor å kjøpe varen i en annen generelt dyrere butikk.

Problemet her er at du ikke kjøper en vare. Du kjøper en tjeneste, som du ikke bare kan kjøpe den ene gangen, men du er 110% avhengig av å fortsette å kjøpe den og at de fortsetter å gjøre den ordentlig også. Derfor ville jeg heller ha valgt noen mer kjente som er minimalt dyrere, enn noen omtrent helt ukjente som har som sitt hovedargument at de er billigst.
 

janerik

Medlem
Kanskje bedre å la firmadrømmen vente om man ikke klarer å skrape sammen 30k.

Mange begynner helt i det små når de starer firmaer, men 30 000 bør man kunne skrape ihop ved oppstarten av en virksomhet - ellers er det nok best å beholde stillingen som ansatt der man er en viss tid til - helt enig.

Og som nevnt - de 30 000 er jo en startkapital og trenger ikke stå urørt etter oppstart.
 
Topp