Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan selge .no TLD? (reseller)

torgeirpettersen

New Member
Hei!

Jeg har nylig startet opp en reseller-hosting via WHMCS der jeg skal selge både webhotell og domener. For å selge f.eks. .com, .net, .org domener trenger man bare en API hos f.eks. Enom eller ResellerClub - men dette gjelder ikke .no domener.

Er det noen som vet hvordan man kan selge .no domener? Finnes det en lignende domene registrar her i Norge, eller må man kanskje kontakte Norid?

Jeg er litt ny i bransjen og vil lære mer :)
 

Selvfiks

Medlem
Hei for å bli registrar for .no domener må du fylle følgende vilkår:

  • Du må drive en virksomhet med tilstrekkelig teknisk kompetanse og administrativ kapasitet.
  • Du må ha et minimum av årlig aktivitetknyttet til domenehåndtering. Kravet stilles for å holde best mulig kvalitet på tjenesten.
  • Ved oppstart må du betale et administrasjonsgebyr på 6 250 kroner inkl mva og foreta en forhåndsbetaling som fortløpende dekker nyregistreringer, fornyinger og abonnentbytter.
Du må søke for å bli det.

Jeg kjenner ikke til noen som tilbyr reseller avtaler på .no og tolker det som står i avtaledokumentene at du som registrant er reselleren og at det ikke er noe flere imellom deg og Norid.

Mer info her:

https://www.norid.no/no/registrar/ordning/bliregistrar/

Avtalen:

https://www.norid.no/no/registrar/ordning/avtale/
 

Fish

New Member
Jeg kan se at de har .no i TLD databasen sin ja. Men om det så går an å få til en avtale med de slik at jeg kan registrere .no domene, så er vel ikke det helt i strid med Norids regelverk? Eller har du noe erfaring om dette?
Det er neppe noe ved .no-regelverket som er til hinder for bruk av resellere, og om det så hadde vært, ville Key-Systems GmbH neppe kunnet benytte resellere for .no-domener over mange år, uten reaksjoner fra Norid.

Et lite tips er dog at du sjekker ut hvorvidt registraren har et system for innhenting av egenerklæring før registrering av et .no-domene, da dette er et noe spesielt krav for .no-domener. Og hvis ikke, eventuelt selv får etablert gode rutiner for dette. Dette er dog til syvende og sist registrarens ansvar, i dette tilfellet Key-Systems GmbH.
 

torgeirpettersen

New Member
Det er neppe noe ved .no-regelverket som er til hinder for bruk av resellere, og om det så hadde vært, ville Key-Systems GmbH neppe kunnet benytte resellere for .no-domener over mange år, uten reaksjoner fra Norid.

Et lite tips er dog at du sjekker ut hvorvidt registraren har et system for innhenting av egenerklæring før registrering av et .no-domene, da dette er et noe spesielt krav for .no-domener. Og eventuelt selv får gode rutiner for dette på plass, dersom dette mangler. Dette er dog til syvende og sist registrarens ansvar, i dette tilfellet Key-Systems GmbH.
Skal sjekke dette nærmere ut. Takk skal du ha :) Du vet vel ikke om noen resellere her i Norge som benytter seg av denne eller?
 
Topp