Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan slette et enkeltmannsforetak

Jostein

Medlem
Som tråden heter, hvordan sletter man et enkeltmannsforetak? Googlet det og lest litt rundt, mne finner ingen gode oppskrifter. Budre ikke være så vanskelig da det er enkelt å opprette.

Noen som har gjort det og kan gi en liten guide?
 

Jostein

Medlem
Takker!

Var innom der på veien, men leste mange hjemmesnekkrete sider hvor dette ble forklart på en veldig vanskelig og komplisert måte. Varogså tilsynelatende mye annet som måtte gjøres som tydeligvis ikke stemmer.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, selve slettingen av et enkeltpersonforetak er i utgangspunktet enkelt. Du sier dog ikke noe om hva som er situasjonen for dette foretaket, om det er i full drift, eller bare en sovende registreting. Er det siste tilfelle kan du bare melde det til opphør. Hvis det er i drift, så må du gjøre opp skattemessige posisjoner. Dette betyr bl.a. at du må levere næringsoppgave for siste driftsår (2012), og hvis du har driftsmidler eller varer som skal tas ut til privat så må dette inntektsføres i regnskapet.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg starta AS i juni og fikk brev om at jeg måtte slette ENK-et mitt før 20. desember. Noen andre som har fått noe tilsvarende? Har ikke lest brevet i detalj og fikk ikke svar fra skatteetaten om hvorfor de finner på enda flere brev å sende meg når det (så langt jeg veit) ikke er ulovlig å ha to eller flere firmaer. Er enig med Spikre at det burde være helt greit å ha ENK-et liggende. Men det er jo krav om å levere null-oppgaver for mva og skatt, så ved å slette det slipper man papirarbeidet.
 

Steve Cash

Medlem
Høres merkelig, for ikke å si utrolig, ut. Omdannet du virksomheten i enkeltpersonforetaket til AS, eller startet du rent AS fra scratch? Det er helt klart at det er lovlig å ha både enkeltpersonforetak og AS samtidig. Les brevet en gang til, og finn ut dette er noe en saksbehandler har skrevet på en dårlig dag, eller om du ikke har lest brevet nøye nok.
 

hansson

Langveisfarende
Ja det høres veldig rart ut, gjør det ikke? Startet AS-et fra scratch, var ikke skattefri omdanning. Skal få tak i brevet og lese det skikkelig. Kanskje det er ett eller annet firma som prøver å svindle folk ved å sende ut slike brev og ta betalt for slettingen. Skulle ikke forundre meg.
 

Steve Cash

Medlem
Når jeg tenker meg om så må du jo levere næringsoppgave med vedlegg for enkeltpersonforetaket i 2012, hvis du hadde drift der til og med mai, og da gir det jo ikke mening å slette det før 20 desember, næringsoppgave leverer jo sammen med selvangivelsen over nyttår. Hva er det for slags rar dato forresten, det er ingen frister som går ut 20. desember. Kan det være mulig at du har gitt beskjed om at du ikke lenger har mva-pliktig omsetning der, og at det er sletting i mva-registret det gjelder? Likevel er det rart.
 

hansson

Langveisfarende
Det rare er at jeg ikke har hatt kontakt med staten i det hele tatt ang. dette ENK-et, har ikke meldt fra om at jeg ikke lenger har MVA-pliktig omsetning e.l. Skulle ikke forundre meg om det er noen haier som prøver å lure folk. Men min gamle far på noen og sytti er ikke så god med scanneren så jeg får ikke sett det med mine egne øyne før om noen uker.
 

Jostein

Medlem
Hvorfor slette et ENK? Kan ikke tenke meg annet enn at det må være mye bedre å bare la det være inaktivt? (Såkalt "sovende")

Ville slette dette da jeg ikke bruker det lenger. Lagde det kun for å kjøpe noen .no adresser. Kunne hatt det sovende, men synes det var litt mye "støy" under selvangivelsen i år da jeg fikk ligning for selvstedig næringsdrivende eller hva det het. Måtte lese litt rundt og endte med å sende inn noe og skrive at det ikke var noe business der. Sqvnet også et midlertidig skattebetegning som jeg var vant til fra tidligere, dette kommer ikke når du har enkeltmqnnsforetak. Ringte også skatteetaten og lurte på om jeg kunne keg kunne få selvangivelse for lønnsmotakere eller hva det heter, men det kunne jeg ikke sa dem. Så derfor ville jeg slette det.. :)
 

Steve Cash

Medlem
Greit, da er det hele enkelt, send inn samordnet registermelding som du finner på brreg.no. Du får nok antakelig selvangivelse for næringsdrivende også for 2012, men for 2013 bør du være kvitt den.
 
Topp